5 Slimme Manieren Om Je Concurrentie Te Verslaan
Heb jij concurrentie?
Lastig!
Of niet?
Hoe dan ook deel ik in dit artikel 5 manieren om je concurrentie te verslaan.
Natuurlijk is wel de vraag wat er bedoelt wordt met verslaan.
Sommige tips kun je namelijk toepassen om meer klanten te krijgen en sommige om meer winst te maken(wat ik belangrijker vind).
Jij kan iets heel anders belangrijker vinden, ik zal in dit artikel vooral mikken op de manier van je concurrentie verslaan waarbij jij uiteindelijk meer in je zak stopt.
Inhoud van dit artikel
1 Bied iets aan dat waardevoller is
De meest voorkomende methode waar men aan denkt als ze denken aan hun concurrentie verslaan is een beter product of een waardevollere dienst aanbieden.
Dit is altijd goed, de klant keert eerder terug en zal eerder positief doorvertellen over je zaak.
Ook zal de klant natuurlijk jouw product of dienst prefereren boven dat van de concurrent.
Toch is dit iets waar mensen naar mijn mening vaak teveel op focussen.
Het is heel goed om te werken aan de waarde van je product of dienst en dat zou ik ook altijd blijven doen, maar houd er rekening mee dat het erg afhankelijk van jouw onderneming en de markt waar je inzit is wat het belangrijkste voor jou is om te doen.
Wees eerlijk tegen jezelf, als je jouw product of dienst niet echt significant veel beter kan maken dan dat van je concurrent dan is het niet wijs om al je tijd en energie te blijven focussen op dit gedeelte van je onderneming.
Zoals gezegd hangt het erg van de markt af waar je in zit.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar energieleveranciers of internet providers, dan zie je dat bijna de enige methode voor hun is om meer waarde te bieden, is door hun diensten goedkoper te maken.
Zaken zoals klantenservice etc maken wel een verschil maar uiteindelijk wel een klein verschil. Stroom blijft stroom, internet blijft internet.
De reden waarom de marktleiders op deze gebieden marktleiders zijn is niet omdat ze meer waarde leveren, nee het is omdat ze hun marketing beter doen.
Geloof me, ze zijn niet perse goedkoper of beter.
Als jij een onderneming hebt waarbij het product of de dienst wel verschil maakt dan is het meestal wel handig om de kwaliteit hoog te houden.
In de markt(voornamelijk ebooks verkopen of promoten) waar ik inzit werkt het als volgt.
Om een ebook te verkopen maakt de kwaliteit vrij weinig uit, sterker nog zijn er concurrenten die meer dan €10.000 per maand in hun zak steken terwijl hun een waardeloos en theoretisch niet kloppend ebook verkopen van niet eens 50 bladzijdes.
In mijn markt maakt het voor de verkoop van het ebook weinig uit maar als je niet continu terug betalingen wilt uitvoeren, slechte reviews op het internet wilt vinden, geen slecht geweten wilt hebben of na de verkoop van het ebook nog meer producten wilt aanbieden dan is het aan te raden te zorgen voor kwaliteit.
Om deze reden zijn al mijn producten van hoge kwaliteit, maar aangezien veel van mijn bezoekers via advertenties, affiliates en zoekmachines komen zou het voor het aantal klanten van mijn ebook vrij weinig uitmaken, viraal komt er toch niet veel binnen als je het vergelijkt met andere bezoekersbronnen.
Goed ik ben al een tijdje aan het praten dus op naar wat ik aanraad:
- Ga voor jezelf na hoeveel de waarde die je levert in jouw markt een verschil uitmaakt
- Ga voor jezelf na hoeveel tijd en energie je moet besteden om kwaliteit te leveren
- Ga voor jezelf na hoeveel verschil jij kan maken in verhouding tot jouw onderneming en die van je concurrenten
- Ga voor jezelf na wat jij belangrijk vindt in je onderneming
- Ga voor jezelf na of door meer tijd en energie te focussen op je marketing je misschien niet meer oplevert
Hoe dan ook raad ik voor bijna iedereen wel aan om er wel voor te zorgen dat klanten tevreden zijn, of ik denk dat je ervoor moet zorgen dat je de beste producten of diensten levert hangt compleet van je markt af.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
2 Mik op een kleinere doelgroep
Als jij met tien andere onderneming om precies dezelfde klanten vecht dan kun je in veel gevallen meer klanten krijgen door je op minder klanten te focussen.
HUH? Ja inderdaad.
Even als voorbeeld:
Als er tien bedrijven zijn die samen om 1000 klanten vechten dan zal een bedrijf gemiddeld 100 klanten krijgen.
Als jij in die 1000 klanten een speciale groep (300 van de 1000 bijv) klanten ontdekt die een specifieke behoefte hebben dan kun je meer dan je 100 klanten krijgen door je heel erg te focussen op deze 300 mogelijke klanten ipv de volledige 1000.
Je kunt jezelf de specialist maken in dit gebied en ervoor zorgen dat bijna alle 300 klanten naar jou toe komen.
Natuurlijk loop je de kans dan wel mis dat je alle tien concurrenten volledig van de kaart veegt en zelf alle 1000 klanten krijgt maar de kans dat dat zou lukken was toch een stuk kleiner.
Als het goed is begrijp je nu dat jezelf specialiseren of “marketen” op een kleinere maar specifiekere doelgroep je meer kan opleveren.
Je zou je ook op een specifiekere mogelijke groep kunnen focussen omdat deze groep misschien meer winst oplevert , sommige klanten kopen namelijk een product van 1 euro en sommige een product van 1000, sommige klanten kopen één keer en sommige 100 keer.
3 Haal meer uit je klanten
Vaak hoef je niet eens meer klanten te hebben om meer winst te maken, er zijn altijd wel slimme trucs en methodes te verzinnen waarmee je meer uit je klanten kunt halen.
Wat boeit het jou als je concurrenten meer klanten hebben maar jij meer verdient?
Als klanten bij jou een product of dienst kopen is het het perfecte moment om nog een product of dienst aan te bieden.
Vaak is het zo dat als iemand al wat bij je heeft gekocht ze makkelijk nog meer bij je kopen of duurdere dingen bij je kopen.
Als je iets extra probeert te verkopen op het moment dat ze willen betalen dan hebben ze hun portemonnee al getrokken en is de kans veel groter dat ze nog iets kopen.
Als ze al eerder iets bij je hebben gekocht dan hebben ze al meer vertrouwen in jou en je diensten en is de kans ook groter dat ze nog een keer een product kopen of dienst bij je afnemen.
Dit zie je ook gebeuren in vele fastfood ketens of andere soort winkels. “Wilt u er iets te drinken bij?”, “Er is nu een actie gaande waarbij u twee XXX voor 1 kunt krijgen, wilt u er XXX bij?”.
Door het alleen al te vragen kan je een stuk meer verkopen.
Dit is een methode waarbij sommige ondernemingen wel 25 tot 50% extra winst maken, een erg simpele manier om je winst te verhogen dus.
Ook kun je zodra een klant iets bij je koopt zijn email of adresgegevens vragen.
Het beste is als je zoiets onder de radar doet.
Vaak werkt zeggen dat je hun gegevens nodig hebt omdat je iets aan hun wilt promoten niet heel goed.
Natuurlijk moet de markt waar je inzit wel geschikt zijn om dit te doen.
Als je de gegevens van je klanten hebt kun je ze mailen of brieven sturen met aanbiedingen van je producten of diensten en om op te hoogte te worden gehouden van acties en andere nieuws waardige gebeurtenissen.
Als je email gegevens wilt verzamelen en mensen automatisch wilt mailen kun je een systeem gebruiken zoals getresponse.
Een groot gedeelte van onze winst hebben wij door mensen die kopen te mailen met informatie over producten en aanbiedingen.
Af en toe acties houden kan natuurlijk ook erg goed werken, veel van de grootste bedrijven ter wereld houden zelfs continu acties.
Welke van mijn tips het beste zijn toe te passen hangt natuurlijk erg van je onderneming af.
4 Maak minder kosten
Één van de manieren om concurrentie te verslaan is door ervoor te zorgen dat er minder kosten zijn.
Is er een slimme manier te bedenken waardoor jij minder kosten hebt?
Weet jij precies hoeveel winst je haalt per gemaakte kosten?
Onderzoek precies waar jij overal kosten aan hebt en hoeveel je hebt aan het maken van deze kosten.
Is er geen enkele manier waarop je kunt besparen maar wel de kwaliteit kunt behouden die nodig is om je onderneming te runnen?
Is er een manier te bedenken om iets goedkoper te doen?
Is er een manier te bedenken waardoor je iets zelf kunt doen waar je eerst iemand anders voor betaalde om het te doen, zonder er te veel tijd aan kwijt te zijn?
Zijn er geen bedrijven te vinden die het benodigde materiaal voor jou om te werken verkopen die goedkoper zijn met dezelfde kwaliteit?
De manieren om geld te besparen verschillen erg per onderneming.
5 Denk “out-of-the-box” om meer bezoekers te krijgen
Als je mensen vraagt wat de manier is om hun concurrentie te verslaan dan zeggen de meeste mensen door het beter te doen.
Het beter doen is altijd goed maar als er een manier is om het anders te doen en beter tegelijk dan is dat in de meeste gevallen nog beter.
Als je mikt op hetzelfde beter te doen dan is het moeilijk om het veel beter te doen of echt een groot verschil te maken.
Denk niet hetzelfde als al je concurrenten tenzij je hetzelfde resultaat wilt behalen.
Denk out-of-the-box.
Wat ik vaak zie is dat veel bedrijven in bepaalde markten zich vooral dood staren op één bezoekers bron waar de rest zich ook op focust terwijl er zoveel meer manieren zijn om bezoekers te krijgen.
Hetzelfde geldt voor manieren om geld te maken met jouw onderneming, hetzelfde doen creëert waarschijnlijk hetzelfde resultaat.
Als voorbeeld kan ik zeggen dat veel offline bedrijven de online marketing totaal links laten zeggen, erg jammer want hier zijn veel klanten uit te halen.
Je kunt hier beginnen met jezelf in te lezen over de mogelijkheden om bezoekers te krijgen via de zoekmachines:
Geld Gorilla Geheimen Risicovrij Uitproberen
Als je voor een goedkope prijs of zelfs gratis en geautomatiseerd je doelgroep kunt bereiken dan is het toch wel zonde als je hier niks mee doet?
Ik raad aan om te denken aan manieren om meer winst te maken of bezoekers te krijgen die niet gebruikelijk zijn, dat is de manier om je concurrentie te verslaan.
Bedenk wat concurrentie verslaan voor jou betekent en ga aan de slag.
Succes met de concurrentie verslaan en als jij nog een goede toevoeging hebt op dit bericht laat dan hieronder een reactie achter.