Digitale Producten Verkopen? 5 Tips om te Starten

Tot voor kort betekende het online verkopen van een product over het algemeen het afleveren van een fysiek, materieel item. Tegenwoordig zijn veel van de grootste en meest winstgevende bedrijven ter wereld gebouwd rond items die alleen in code bestaan op computers.

Er zijn enkele belangrijke voordelen aan de verkoop van digitale producten: geen verzend-, fabricage- of opslagkosten bijvoorbeeld. Hierdoor zijn dit soort producten voor veel bedrijven de perfecte oplossing. Het verkopen van digitale producten vereist een andere opzet en strategie dan een traditionele winkel, maar het kan ontzettend veel opleveren.

Ook voor mensen die naast hun normale baan wat extra willen verdienen is het verkopen van digitale producten een fantastische optie. In dit artikel geven we 5 tips om te starten met het verkopen van digitale producten!

Waar kun je aan denken bij Digitale Producten?

Voordat we je de tips geven om te beginnen met de verkoop van digitale producten, is het handig om te weten wat voor soort digitale producten er bestaan. Zo kun jij het digitale product kiezen dat het best bij jou past.

Het verkopen van fysieke producten, of deze nu handgemaakt zijn door de ontwerper of door iemand anders zijn gemaakt en verkocht, is zeer veranderlijk en buitengewoon tijdrovend. Er is extra complexiteit van verzending, internationale klanten, belastingen, wetten, import, voorraadbeheer, enzovoort. Digitale producten zijn echter een klasse apart.

Ter vergelijking: digitale producten zijn gemakkelijk te verspreiden, aanzienlijk duurzamer, kunnen oneindig worden gerepliceerd en zijn vaak een stuk eenvoudiger te maken. Met weinig meer dan een of een paar apparaten is elke persoon in staat om een digitaal product te maken dat het waard is om te delen of te verkopen. Geen fysieke materialen, fabrieken of personeel nodig. Gewoon een computer, een vleugje passie en drive, en wat vrije tijd.

Nu vraag je je misschien af: ‘Maar wat voor soorten digitale producten kan ik dan maken?’ We beantwoorden je vraag met een andere vraag: “Wat voor soort producten wíl je maken?”

Als je iets te delen hebt, kun je er een digitaal product van maken om te verkopen. Je kunt je kennis, talenten, meningen of passie delen en tegelijkertijd wat geld verdienen. In dit artikel hebben we een korte lijst met digitale producten verzameld die je online kunt verkopen.  De eerste stap naar een succesvolle verkoop, is bepalen welk digitaal product je graag op de markt wil brengen. Een aantal voorbeelden zijn:

Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient

Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:

  • Zonder technische kennis
  • Zonder product
  • Zonder opstartkosten
  • Zonder te adverteren
  • Zonder vooropleidingen

Start hier met het verdienen van duizenden euro’s per maand

1.     eBooks

e-Books zijn en blijven een van de meest populaire digitale producten voor zowel makers als kopers. Ze zijn relatief eenvoudig te produceren omdat je niet veel meer nodig hebben dan geschreven tekst en een aantal relevante afbeeldingen.

eBooks zijn eenvoudig te verspreiden via grote marktplaatsen of een zelf gecreëerde webshop. Ze worden gemakkelijk geconsumeerd door klanten, die ze kunnen lezen op hun e-reader, laptop, tablet of zelfs mobiele telefoon.

2.     Audio en Muziek

Audio is een krachtig medium voor het communiceren van berichten en er zijn veel verschillende soorten digitale audioproducten. Mensen betalen voor audiotracks die hen vermaken, kalmeren, informeren, inspireren en helpen bij het bereiken van bedrijfsdoelen, om maar een paar voorbeelden te noemen.

3.     Video

tablet on the hand with video player

Video is een uiterst populair en effectief format om informatie online aan te bieden. Videocontent kan educatief, informatief of vermakelijk zijn. Het is aanzienlijk boeiender dan tekst en kan gemakkelijk worden geconsumeerd door op een afspeelknop te klikken en te kijken. Gebruikers houden van video en betalen er in veel gevallen graag (extra) voor.

Als je een geweldige spreker in het openbaar bent, een visuele passie hebt, of gewoon je gedachten graag deelt op video, kun je met een korte bewerkingstijd je video’s online verkopen!

4.     Grafische Ontwerpen en Digitale Kunst

Grafische ontwerpers en digitale kunstenaars kunnen een grote verscheidenheid aan unieke en waardevolle producten maken. Van logo’s tot .PSD-sjablonen tot pictogrampakketten, tot PowerPoint-thema’s en originele kunstwerken, ontwerpers kunnen hun vaardigheden op tal van manieren toepassen om digitale producten te verkopen.

5.     Fotografie

Hoogwaardige premium foto’s zijn tegenwoordig een van de meest gewilde digitale producten. De grootste consumenten van online foto’s zijn bloggers en website-eigenaren.

6.     Documenten

Documenten komen meestal in de vorm van informatieve stukken (zoals brancherapporten, handleidingen of gidsen) of sjablonen (zoals cv’s of voorstellen). Er zijn documenten die met een wachtwoord zijn beveiligd, documenten met grote bestanden, documenten met variaties op dezelfde bestanden (zoals andere talen of kleurenschema’s) en documenten die zeer geschikt zijn voor terugkerende modellen (zoals periodiek herziene of bijgewerkte rapporten).

Genoeg keuze dus als je voor documenten gaat bij de verkoop van digitale producten!

7.     Tickets

Hoewel ze absoluut heel anders zijn dan andere digitale producten omdat ze (meestal) slechts voor een bepaalde periode geldig zijn, betrekking hebben op (vaak) een fysieke locatie en (normaal gesproken) beperkte beschikbaarheid hebben, worden tickets vaak verkocht op dezelfde manier als al de andere producten in dit artikel. Klanten kunnen hun keuzes maken, afrekenen en hun ticket onafhankelijk en direct via de website van een (weder)verkoper ontvangen.

8.     Cursussen

e-Learning is een industrie die rijk is aan innovatie en ontzettend groeit. Naarmate het groeit, beginnen we te zien dat traditionele onderwijsinstellingen nieuwe manieren onderzoeken om hun inhoud beschikbaar te maken voor leerlingen.

9.     Lettertypes

Lettertypen zijn een geweldig voorbeeld van een digitaal product dat altijd populair is en voortdurend verandert, omdat de voorkeuren van klanten geleidelijk aan veranderen. Lettertypen kunnen worden gemaakt en gedistribueerd voor gebruik op het web door makers van websites of voor gebruik in applicaties zoals Microsoft Word en Adobe Photoshop. Liefhebbers waarderen frisse nieuwe lettertypen, wat betekent dat het nodig is om in de loop van de tijd je aanbod uit te breiden om inkomsten te behouden.

10.  Op Web-gebaseerde Applicaties

Op web-gebaseerde applicaties lijken op software, maar worden niet gedownload van het internet. In plaats daarvan omvat deze categorie alles wat klanten betalen om in een webbrowser te gebruiken. Ook wel SaaS-bedrijven (Software as a Service) genoemd, het zijn geen digitale producten in de ware zin van het woord, maar ze kunnen op dezelfde manier worden verkocht en waargenomen, dus het is belangrijk om ze in deze lijst op te nemen.

5 Tips om te Starten met Digitale Producten Verkoop

1.     Kies een invalshoek voor de verkoop van digitale producten

Als je digitale producten gaat verkopen, is het eerste dat je nodig hebt een geweldig product. Dit geldt echter voor elk bedrijf – de truc bij het verkopen van digitale downloads is om ook een geweldige promotionele invalshoek te vinden om potentiële klanten ervan te overtuigen dat je product het waard is om te kopen. Er is namelijk voldoende uitstekende gratis content op internet en daarom vinden veel consumenten dat ze niet hoeven te betalen voor een download.

Met een fysiek product zijn goede afbeeldingen en een geweldige productbeschrijving over het algemeen voldoende om consumenten een idee te geven van wat ze precies kopen.

Bij digitale producten is dat een stuk lastiger.

Je moet uitgebreid laten zien wat de klant krijgt om de waarde van je product te bewijzen, zonder zoveel te delen dat ze de volledige download niet hoeven te kopen. Gelukkig zijn er een heleboel productinvalshoeken die je kunt gebruiken om dit dilemma te overwinnen.

Populaire invalshoeken voor het op de markt brengen van deze producten zijn:

  • Het aanbieden van een gratis, basisversie van het product
  • Het aanbieden van een gratis proefperiode
  • Biedt een diepgaande, geoptimaliseerde productbeschrijving
  • Korte videoclips samenstellen of een gratis hoofdstuk aanbieden

2.     Autoriteit vestigen en behouden

Consumenten moeten je zien als een autoriteit in jouw niche, wat je ook verkoopt, van armbanden tot videogames. Een e-Book met tuintips verkopen of een Webinar over belastingbeleid? Jezelf positioneren als een expert is in beide gevallen belangrijk.

Er zijn een aantal manieren om jezelf als intellectuele leider in je niche te vestigen.

Begin met het onderzoeken van de bestaande literatuur in jouw interessegebied. Het is veel gemakkelijker om waarde aan te bieden aan je klanten als je een breed scala aan kennis hebt over het door jou gekozen onderwerp, en dit zal zowel het product dat je maakt verrijken als een goede reden zijn om bij jou digitale producten te kopen.

Goede content is zeer belangrijk. Bloggen, video’s maken en een aanwezigheid op sociale media opbouwen, geeft je allemaal de mogelijkheid om je ervaring in je vakgebied te bewijzen.

Onthoud goed: op een bepaald niveau ben jij het product dat je verkoopt. Kijk dus naar wat klanten over je (digitale producten) posten en maak contact met andere organisaties in jouw niche. Een brede online aanwezigheid trekt niet alleen meer klanten naar jouw digitale product, het vergroot ook de kans dat zij de ultieme stap zullen zetten om het product te kopen en zelfs terug te komen voor meer!

3.     Profiteer van terugkerende klanten

Terugkerende klanten zijn goed voor 40% van de omzet! Dit is de levensader van de meeste bedrijven en bij het verkopen van digitale producten is dit niet anders. Het aanbieden van een reeks producten is een goed begin, maar een alternatief model dat door veel digitale bedrijven wordt gebruikt, is upselling.

Upselling omvat het maken van lagen binnen jouw product. Stel dat je een educatieve cursus voor ondernemers verkoopt. Je kunt dan beginnen met een gratis optie die geweldige inhoud biedt – dit zal je helpen een voet tussen de deur te krijgen bij aarzelende klanten.

Vervolgens kun je verschillende lagen binnen je product gaan aanbieden. Bijvoorbeeld een zilveren laag, de ‘goedkoopst’ betaalde optie kan dezelfde inhoud bieden samen met een handige tool. Je moet altijd iets extra bieden nadat klanten de gratis optie hebben gebruikt.

Daarboven bevindt zich de gouden laag, die iets meer kost en de klant al het bovenstaande biedt, plus toegang tot exclusieve bronnen. Je geeft mensen daardoor de mogelijkheid zelf te bepalen wat zij nodig hebben. Autonomie is iets waar mensen van houden!

De meer basale niveaus van je product (gratis/zilver) werken als een geweldige introductie tot het werk dat je doet, terwijl de meer lucratieve (gouden of zelfs platina) opties serieuze klanten helpen meer betrokken te raken.

Houd er bij het opbouwen van je productbasis rekening mee dat het bijzonder nuttig kan zijn om producten op verschillende media te verkopen. In het bovenstaande voorbeeld kan het aanbieden van eBooks, werkmappen, video- en audiodownloads de niveaus differentiëren en je inhoud specifieker richten op de behoeften van je klanten. Je kunt dus zelf bepalen of je nog meer van deze lagen toevoegt. Hoe meer lagen er zijn, hoe meer opties er zijn voor mensen met verschillende behoeftes.

4.     Presentatie is belangrijk

Het is gemakkelijk om te vergeten dat presentatie zelfs bij de verkoop van een immaterieel digitaal product een enorme impact heeft op de manier waarop online shoppers je winkel en producten bekijken. Productafbeeldingen en –beschrijvingen geven klanten niet alleen een idee van het uiterlijk van een product. In plaats daarvan is het een kijkje in wat ze ontvangen.

Een professionele presentatie geeft consumenten het gevoel dat ze een professioneel product kopen. Evenzo maakt een slordige presentatie het moeilijk om op de kwaliteit van het product zelf te vertrouwen. Klanten haken bij een slordige presentatie al snel af. Met name bij het verkopen van digitale producten weet de klant dat ze iets ontvangen dat is gemaakt door dezelfde persoon als de site. Zwakke presentatie weerspiegelt dus direct op het product.

Zoek naar manieren om je product te presenteren terwijl je aan het uitzoeken bent hoe je digitale producten het beste kunt verkopen. Overweeg om een ​​grafisch ontwerper in te huren om covers te maken. Viervoudig controleer de spelling en grammatica op je website en de omschrijving van je digitale product.

Een webdesigner kan handig zijn om een site te bouwen, maar onthoud dat online platforms het ook ongelooflijk makkelijk maken om een ​​professionele online etalage te creëren zonder veel technische expertise.

5.     Verbeter je klantenondersteuning

Last but not least is het superbelangrijk om een goede klantondersteuning te bieden. Wanneer je digitale product verkoopt, heb je niet per se minder klantenondersteuning nodig dan een fysiek product; dat wil zeggen, afhankelijk van het soort digitaal product dat je verkoopt.

Wanneer je bijvoorbeeld een e-book verkoopt, word je inbox waarschijnlijk niet overspoeld met vragen en zorgen. Een software-oplossing of app daarentegen vereist waarschijnlijk een veel meer betrokken klantondersteuning.

In eerste instantie kan dit extra gedoe lijken en het is ook een extra uitgave. Het is echter een absolute noodzaak. Een sterke klantenservice zorgt voor een aanzienlijk betere ervaring voor de consument, waardoor je een veel betere kans krijgt op goede recensies en nieuwe klanten.

Onthoud dat een slechte beoordeling een onevenredig grote impact heeft op je digitale product en de verkoop ervan.

VIDEO: Hoe een leek binnen no-time duizenden per maand kan verdienen

Ontdek de gedetailleerde stap-voor-stap methode waarmee zelfs de grootste kluns een passief goed inkomen via het internet kan verdienen.

Geen technische kennis, hoge kosten, website of hoge kosten vereist.

Ontdek meer over dit perfecte verdienmodel

Frank Sanders

Hoi, ik ben Frank Sanders, ik ben deskundige op het gebied van geldzaken. Ik heb duizenden mensen geholpen om financieel onafhankelijk te worden. Op deze website laat ik zien hoe iedereen vanuit huis een inkomen kan verdienen en financieel sterker kan worden.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *