Waarom Mailchimp oud nieuws is en ik het afraad

Mailchimp is een webtooltje om zelf maillijsten aan te leggen en waarbij je een leuk ogende emailtemplate kan kiezen. Ik noem Mailchimp bewust heel denigrerend een webtooltje, dit omdat ik van mening ben dat het niet zoveel meer voorstelt.

Mailchimp ziet dat natuurlijk anders; zij noemen zichzelf een all-in-one marketing platform om je contacten mee te managen en er mee te communiceren. En dat allemaal met campagnes die schitterend ontworpen zijn en krachtige data analyse tools. Dat is een hele mond vol voor een nieuwsbrieftool.

Ik ben van mening dat Mailchimp onvoldoende met zijn tijd meegegaan is en oud nieuws is. In dit artikel ga je ontdekken waarom ik dit denk.

Wat je allemaal gaat lezen in dit artikel:

  • Waarom zoveel mensen Mailchimp gebruiken
  • Wat oneerlijk is aan het prijsplan
  • Wat mensen zeggen over de customer support
  • Wanneer Mailchimp niet de beste oplossing is

Wat is Mailchimp?

Mailchimp is in 2001 opgericht door Ben Chestnut en Mark Armstrong. Mailchimp is een handelsnaam van het Amerikaanse bedrijf Rocket Science Group.

Mailchimp was in 2001 begonnen als betaalde dienst. Sinds 2009 kan je ook gebruik maken van een gratis – uitgeklede – versie van de dienst. De strategie die ze daarbij hanteren is dat je vanzelf doorgroeit naar een betaalde versie van de dienst zodra je meer subscribers krijgt of meer functionaliteit wilt.

Mede dankzij de gratis versie van Mailchimp heeft het gigantisch veel gebruikers. Naar schatting gebruiken 450.000 organisaties Mailchimp voor het versturen van hun nieuwsbrieven. Maandelijks worden er 10 miljard emails vanuit het Mailchimp platform verstuurd.

Om je een idee te geven van de omvang van het bedrijf achter Mailchimp; jaarlijks behalen ze een omzet van 700 miljoen dollar. Het doel van Mailchimp is om in de toekomst uit te groeien tot een full marketing platform voor kleine organisaties.

Sterke punten van Mailchimp zijn de gratis instapdienst, de uitgebreide tracking mogelijkheden en de template editor. De gratis instapdienst stelt je in de gelegenheid te testen of Mailchimp prettig vindt werken. Tot 2.000 subscribers is de dienst gratis, je mag dan niet meer dan 10.000 emails per maand versturen.

Bij uitgebreide tracking mogelijkheden moet je denken aan integratie met Google Analytics, social media en geo-tracking.

De tools om je template mee aan te passen is eenvoudig en logisch in het gebruik en bieden je meestal voldoende mogelijkheden om je emails te personaliseren.

Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient

Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:

  • Zonder technische kennis
  • Zonder product
  • Zonder opstartkosten
  • Zonder te adverteren
  • Zonder vooropleidingen

Start hier met het verdienen van duizenden euro’s per maand

Waarom lees je zoveel goede reviews over Mailchimp?

Je bent deze pagina met een bepaald doel aan het lezen. Als ik mag raden dan denk ik dat je overweegt om Mailchimp te gaan gebruiken. Ben ik warm?

Voordat je tijd (en misschien geld) in Mailchimp gaat investeren wil je eerst graag weten wat andere gebruikers ervan vinden. Als je dan gaat zoeken in Google dan zal het je opgevallen zijn dat er veel sites goede dingen over Mailchimp schrijven. Waslijsten aan pluspunten en hier en daar een minpuntje.

“Waar wacht je nog op, probeer Mailchimp nu gratis uit”. Dit zal zo ongeveer de strekking zijn van de artikelen die je over Mailchimp leest. Ik wil je er echter op wijzen dat je al deze positieve berichten over Mailchimp met een korreltje zout moet nemen en vooral je eigen onderzoek te doen.

De sites die zo positief zijn over Mailchimp hebben er belang bij dat jij Mailchimp gaat gebruiken. Veel sites nemen namelijk deel aan het Mailchimp partner programma (bron).

Het Mailchimp partner programma is een affiliate programma. Websites schrijven over Mailchimp, plaatsen hun affiliatelink naar de website van Mailchimp en ontvangen een commissie als je de dienst gaat afnemen. Op zich niets mis mee, affiliate marketing is al zo oud als het internet en affiliate marketing is voor veel sites de manier om geld te verdienen. Waarom ik dit met je deel is zodat je ervan bewust bent dat websites er baat bij hebben dat je de diensten gaat kopen. Zij zullen daardoor altijd geneigd zijn om net even wat positiever over iets te schrijven dan het geval zij er zelf niet beter van zouden worden. Met andere woorden: deze sites zijn niet meer neutraal vanwege de financiële incentive.

Mocht je meer willen weten over hoe affiliate marketing in zijn werk gaat, dan ik je dit artikel aanraden.

7 redenen waarom ik Mailchimp afraad

Eerlijk gezegd was ik van plan om ook een positief artikel over Mailchimp te schrijven zodat ik mijn lezers via mijn affiliatelink naar de website van Mailchimp kon doorsturen.

Om goed te kunnen oordelen over Mailchimp ben ik het zelf gaan uitproberen maar ik liep daarbij tegen een aantal dingen aan waar ik niet vrolijk van werd. Gaandeweg raakte ik steeds minder enthousiast over Mailchimp en mijn enthousiasme daalde zover dat ik het niet meer kan aanraden. En als ik echt eerlijk wil zijn dan zou ik het, voor de meeste organisaties zelfs willen afraden. Er zijn simpelweg betere alternatieven voor Mailchimp op de markt gekomen.

Hieronder vindt je de redenen waarom ik Mailchimp afraadt.

Reden #1: welke customer support?

Een rondgang over verschillende internationale forums leert al snel dat veel mensen niet tevreden over de customer support van Mailchimp.

Om te beginnen is de customer support alleen toegankelijk voor de Mailchimp gebruikers die een betaalde versie van de dienst afnemen. Bij de gratis versie zit geen support en mag je het zelf uitzoeken.

Een greep uit de reviews op van Trustpilot (een groot en onafhankelijk reviewplatform):

Mailchimp is probably the website with the worst customer support I have ever used…

Door Fynn, 17 mei 2019 op Trustpilot (bron).

…Mailchimp are your typical hide behind a website, non human USA company…

Door Brent Cutler, 29 april 2019 op Trustpilot (bron).

What a crap website, waited so long over a day for a reply from support, then they tell you to go read infos on some other place,…

Door Polytechnique montreal, 1 april 2019 op Trustpilot (bron).

…Poor service next to no communication even when you email support several times…

Door Winnie, 25 maart 2019 op Trustpilot (bron).

…it is really incredible how poor the costumer service is…

Door Alex, 12 maart 2019 op Trustpilot (bron).

Very poor customer service and tech support…

Door Palmer Joseph, 27 februari op Trustpilot (bron).

Customer Support and Payment options are inexcusably terrible…

Door Eric Paul, 20 februari 2019 op Trustpilot (bron).

Worst customer service, or should I say NO customer service! Despite having sent them 5-6 mails about an error they made, they dont respond.

Door Soren Hvilersen, 12 februari 2019 op Trustpilot (bron).

…customer service is EMAIL ONLY, you cannot speak with a person and it takes days for them to reply…

Door M Herman, 2 december 2018 op Trustpilot (bron).

…We have multiple pro-accounts with them and still they take months to resolve any issue. Their compliance is horrible at best. Support team will keep telling you for months that compliance team will get back to you, but in reality, they won’t…

Door Salf Mahmud, 27 november 2018 Trustpilot (bron).

Meer reviews van Mailchimp gebruikers lezen? Kijk dan op de Mailchimp thread op Trustpilot waar ze 1 ster uit 5 sterren hebben. De reviews spreken boekdelen.

Reden #2: insluiting

Nu zou je kunnen beargumenteren dat Mailchimp wel goed moet zijn, aangezien ze veel gebruikers hebben (450.000 organisaties gebruiken Mailchimp). Besef je dan dat dergelijke software tools profiteren van gebruikers die ingesloten in hun systeem zijn (vendor lock-in).

Een organisatie die, bijvoorbeeld, in 2001 Mailchimp is gaan gebruiken is waarschijnlijk nog steeds trouwe klant. Niet omdat ze nou zo tevreden zijn maar omdat de drempel om over te stappen naar een ander systeem zo hoog is.

Door de jaren heen zijn grote mailinglijsten opgebouwd met de daarbij behorende historie. Nu kan er wel een export gemaakt worden van de emailadressen, zodat deze geïmporteerd kunnen worden in een nieuw systeem, maar hierbij zal veel waardevolle klantdata verloren gaan.

Een ander punt is dat de medewerkers in de organisatie gewend zijn om met Mailchimp te werken. Ze weten blindelings ieder knopje in het systeem te vinden. De overstap na een nieuw systeem zal inhouden dat de medewerkers moeten leren werken met het nieuwe systeem. Dit zal een organisatie de nodige manuren kosten wat ze ervan kan weerhouden om over te stappen op een alternatief voor Mailchimp.

Van het principe van insluiting maakt Mailchimp gebruik met hun gratis versie. Als klein en bedrijf kan je gratis kennis maken met Mailchimp. Tegen de tijd dat je zover gegroeid bent dat de gratis versie niet meer volstaat zal je kiezen voor een betaalde versie van Mailchimp. Hier zitten op dat moment immers al je contacten in en je weet hoe het systeem werkt. Dit is iets om rekening mee te houden als je de gratis versie van Mailchimp wilt gaan proberen. Besluit of je met Mailchimp verder wilt gaan voordat je grote lijsten met (potentiële) klanten hebt opgebouwd. Voor je het weet zal je het gevoel hebben dat je wel bij Mailchimp zal moeten blijven omdat je niet anders meer kan.

Reden #3: oplopende kosten

De diensten van Mailchimp zitten dusdanig in elkaar dat je naar een steeds duurder plan zal groeien. Het begint met een gratis plan die geschikt is voor 2000 contacten en het versturen van 10.000 mails per maand. De mogelijkheden bij het gratis plan zijn uiteraard ook maar beperkt. Mailchimp rekent erop dat je snel zal doorgroeien naar duurdere diensten. Wil je meer contacten of mails versturen dan kom je sowieso in een duurder plan.

Wil je echt alles uit Mailchimp halen en alle features kunnen benutten dan kom je uit in het Premium plan. De kosten hiervan zijn 299 dollar per maand voor 10.000 contacten. Heb je 200.000 contacten dan lopen de kosten op naar 1099 dollar per maand.

Verwacht je grote maillijsten te gaan maken dan kan het daarom lonen om prijzen van andere pakketten te gaan vergelijken. Je zult zien dat je met Mailchimp duur uit bent als je veel contacten hebt.

Hou bij aanschaf van een email dienst ook rekening met het feit dat je organisatie zal groeien, anders kan je voor onaangenaam hoge kosten komen te staan.

Reden #4: kosten voor duplicate subscribers

Mailchimp wordt door sommige gehaat vanwege de kosten voor duplicate subscribers. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk waarbij 1 e-mailadres (subscriber) dubbel geteld wordt als subscriber. Dit is een issue omdat het aantal subscribers wat je hebt bepalen in welk prijsplan je komt; hoe meer subscribers hoe meer je maandelijks betaald.

Werk je bijvoorbeeld met verschillende maillijsten dan het gebeuren dat je duplicate subscribers hebt. Je hebt bijvoorbeeld een maillijst voor reizen naar Spanje en een lijst voor reizen naar Turkije. 1 klant die geïnteresseerd is voor zowel vakanties naar Spanje als Turkije zal zich inschrijven voor beide nieuwsbrieven. Deze ene klant telt dan als 2 subscribers voor Mailchimp. Iets om over na te denken als je meerdere maillijsten wilt beginnen.

Reden #5: maar 1 form per lijst

Wil je meer dan 1 form per lijst dan loop je met Mailchimp tegen de beperking aan dat dit niet mogelijk is. Je zit vast aan 1 form per lijst. Wil je bijvoorbeeld werken met verschillende niveaus van content upgrades (zodat men meer kan lezen na een inschrijving voor een maillijst) voor je website bezoekers dan kan dit niet. Je zult in dat geval moeten uitwijken naar concurrerende diensten zoals ConvertKit.

Reden #6: weinig flexibel met automatiseren

Wat me bij het testen opviel is dat Mailchimp een gebrek aan flexibiliteit heeft in zijn automatiseringsaanbod. De workflow editor werkt niet prettig en heeft beperkingen. Concurrerende pakketten zoals Drip en ActiveCampaign bieden je veel meer mogelijkheden met een krachtige visuele automatiseringseditor waarbij je tags en lead scoring kan combineren.

Reden #7: niet geschikt voor affiliate marketeers

Ben je affiliate marketeer dan is Mailchimp niets voor jou. Mailchimp staat bekend om zijn strenge policy voor affiliate marketing.

Er zitten zware penalty’s op het overtreden van de Mailchimps Terms of Use waaronder account cancellation, iets waar je natuurlijk niet aan moet denken.

Ben je actief in de affiliate marketing branche dan kan je daarom maar beter opzoek gaan naar een dienst die affiliate vriendelijker is.

Tot slot

Mailchimp heeft ook zeker zijn goede punten. Voor wie sporadisch een mailing wil versturen is het een goede optie.

De interface is eenvoudig ingericht en daardoor makkelijk te bedienen. De standaard emailtemplates zitten best goed in elkaar en zullen voor veel organisaties goed genoeg zijn. De rapportage is vrij simpel maar daardoor lekker overzichtelijk.

Een ander voordeel is dat Mailchimp al lang bestaat en veel gebruikers heeft. Hierdoor hebben veel 3rd party leveranciers hun software geschikt gemaakt voor integratie met Mailchimp. Dankzij de API van Mailchimp kunnen desgewenst custom integraties gemaakt worden.

Voor bepaalde organisaties kan Mailchimp dan ook voldoende mogelijkheden bieden. Organisaties die het maximale uit hun online marketing willen halen zullen echter tegen beperkingen aanlopen. Het systeem biedt gewoon de flexibiliteit niet die je wel bij moderne mail automatiseringsdiensten zult vinden. Het is met Mailchimp niet mogelijk om complexe marketing automations te creëren. Ook is het niet geschikt voor live events zoals webinars.

Ook organisaties die willen groeien zullen er rekening mee moeten houden dat de kosten erg snel hoog zullen oplopen. De kosten zijn gekoppeld aan aantal contacten, aantal mails die je wilt versturen en de functionaliteiten die je wilt gebruiken. Zo kan het zijn dat je bij een gelijkblijvend aantal contacten meer gaat betalen omdat je meer nodig hebt op het gebied van functionaliteiten.

Mailchimp heeft geen actieve community van enthousiaste gebruikers. De gebruikers die ze hebben gebruiken Mailchimp omdat ze zijn vastgeroest in het systeem en de overstap naar een moderner pakket niet zien zitten vanwege de impact op de organisatie.

Voor organisaties die voor een groot deel afhankelijk zijn van internet marketing voor hun omzet zou ik Mailchimp niet aanraden. Als internet marketing het centrum van je business is dan zal je met de geboden features onvoldoende uit de voeten kunnen.

 

VIDEO: Hoe een leek binnen no-time duizenden per maand kan verdienen

Ontdek de gedetailleerde stap-voor-stap methode waarmee zelfs de grootste kluns een passief goed inkomen via het internet kan verdienen.

Geen technische kennis, hoge kosten, website of hoge kosten vereist.

Ontdek meer over dit perfecte verdienmodel

Alex Hartman

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *