3 Voor- en 2 Nadelen van Spotify Aandelen Kopen + Koers

Het is nog nooit zo makkelijk geweest om te beginnen met handelen in aandelen. Het internet heeft dit hele proces een stuk democratischer en eenvoudiger gemaakt. Tegenwoordig kun je al met een paar euro beginnen met het kopen en verkopen van aandelen, zonder dat je daarvoor je huis hoeft te verlaten.

De reden dat veel mensen hier toch nooit aan beginnen, is omdat ze een beetje bang zijn dat ze verkeerde keuzes maken en zo hun geld verdienen. Ik zal je hier in dit artikel een beetje mee gaan helpen, door in te zoomen op een aandeel dat je vast wel kent: Spotify. Wat is Spotify voor aandeel, wat zijn de specifieke voor- en nadelen van dit aandeel, en hoe zit het met de koers? Dat lees je hier!

Wat is Spotify precies voor bedrijf?

Voordat je investeert in een bedrijf, kan het geen kwijt om je even te verdiepen in wat voor soort bedrijf dit precies is. De koers van een aandeel wordt deels bepaald door de prestaties van het bedrijf, dus het is waardevol om deze te kennen. Omdat je waarschijnlijk al wel een hele hoop weet over Spotify, zal ik deze omschrijving kort houden.

Spotify is waarschijnlijk de reden dat jij je kast vol cd’s nooit meer aanraakt.

Spotify Technology S.A. is het bedrijf achter de muziekstreamingdienst Spotify. Spotify is een platform waarop gebruikers kunnen luisteren naar meer dan 40 miljoen nummers. Dit kunnen ze gratis doen, of ze kunnen een abonnement nemen. Dat laatste biedt enkele voordelen, zoals het niet hoeven luisteren naar advertenties en meer toegang tot specifieke nummers.

Spotify is in april 2006 opgericht in Zweden, door Daniel Ek en Martin Lorentzon. Sinds 2010 is de app in Nederland bereikbaar, en sinds 2011 in België. Het bedrijf heeft ruim 1.600 werknemers en had in 2017 zo’n 71 miljoen betalende abonnees wereldwijd. Sinds 3 april 2018 zijn de aandelen van Spotify Technology S.A. genoteerd op de New York Stock Exchange, en is Spotify dus een publiek bedrijf waarin gehandeld kan worden.

Wat is de koers van het aandeel Spotify (geweest)?

Een advies dat ik aan iedereen meegeef die overweegt om in een bedrijf te beleggen: kijk altijd even naar de koers van dit aandeel door de jaren heen. Dit geeft natuurlijk geen garanties, maar het geeft wel een goed beeld van de prestaties van het aandeel door de tijd heen. Daarnaast zie je het vermogen van een aandeel om na een tegenslag weer op te klimmen. Zonde dus om die informatie te laten liggen.

Hieronder zie je de koers van Spotify sinds dit aandeel op de markt is. Zoals je kan zien, is Spotify nog een vrij nieuw aandeel; pas op 3 april 2018 zijn de eerste aandelen van Spotify uitgegeven. Dit maakt dat we enigszins beperkte informatie uit de koers kunnen halen, maar laten we er toch even naar kijken.

Zoals je kan zien, vertoont de grafiek voor het eerste deel van 2018 een stijgende lijn, en is deze vervolgens sterk gedaald. Dit ziet er misschien niet al te best uit, maar op dit moment is de lijn juist weer sterk stijgend, en lijkt het Spotify aandeel dus weer op te klimmen.

Schrik dus niet te veel van deze daling: dit is iets wat je erg vaak ziet bij nieuwe aandelen. Ze worden aan het begin te hoog ingeschat, maar na de initiële hype daalt de koers weer. Als het bedrijf goede prestaties laat zien, klimt het aandeel vaak weer sterk omhoog en blijft het stabieler.

Zelfs één van de grootste bedrijven ter wereld, Facebook, daalde kort na de eerste aandelenuitgave enorm.

Het kleine stukje van de grafiek dat iets zegt over de huidige koers, geeft een positief signaal af. Ik geef echter meteen toe dat je aan een koers die zo kort is nog maar weinig kan afleiden. Ik raad je dus sterk aan om ook de rest van dit artikel te lezen.

Wat zijn de voordelen van handelen in Spotify aandelen? 3 voordelen

Waarschijnlijk is er eigenlijk maar één vraag die je beantwoord wilt hebben: moet je nu in Spotify aandelen beleggen, of kan je dat beter niet doen? Ik kan die keuze natuurlijk niet voor je maken. Maar ik kan je er wel bij helpen door je de voor- en nadelen te laten zien. Ik zal beginnen met de voordelen, waarvan ik de volgende kort zal gaan behandelen:

  • Het aantal gebruikers van Spotify groeit hard
  • Spotify vergroot elk jaar haar omzet
  • Spotify is te groot voor de concurrentie

Voordeel 1: Het aantal gebruikers van Spotify groeit hard

De koers van een aandeel wordt dus voor een groot deel bepaald door de huidige en toekomstige prestaties van het bedrijf. Voor een bedrijf als Spotify is het belangrijk om voortdurend nieuwe gebruikers aan zich te binden. Zo kan het bedrijf voortdurend blijven groeien en het aandeel meer waard worden. Dit maakt het voor jou interessanter om in Spotify aandelen te handelen.

Gelukkig zit dit bij Spotify wel goed. Het aantal betalende abonnees, ofwel de mensen waar Spotify het meeste geld aan verdient, is alleen maar toegenomen. In 2015 had Spotify nog “maar” 28 miljoen betalende gebruikers, maar een kleine twee jaar later, in 2017, waren dit er al 71 miljoen. Dat is een groei van gemiddeld bijna 22 miljoen gebruikers per jaar.

Een bedrijf als Spotify valt of staat bij haar aantal gebruikers.

Dit maakt het voor Spotify makkelijker om in de toekomst een grotere omzet te behalen, wat waarschijnlijk ook zal gaan resulteren in een hogere winst. Hoe meer gebruikers je namelijk hebt, hoe lager de extra kosten die je per gebruiker moet maken – dat heet een schaalvoordeel. Dit betekent dat Spotify steeds een beetje meer winst per gebruiker maakt, naarmate er meer bij komen.

Dit laatste zal ik nog even uitleggen. Een bedrijf als Spotify maakt twee soorten kosten: vaste kosten en variabele kosten. Vaste kosten zijn kosten die Spotify moet maken, ongeacht het aantal gebruikers. Deze kosten nemen niet toe als er meer gebruikers bijkomen, en dus kan Spotify bij meer gebruikers steeds meer van haar opbrengsten houden.

Wees niet bang dat Spotify in de toekomst niet meer in staat zal zijn om nieuwe klanten te vinden, omdat iedereen al een abonnement heeft. Wereldwijd is 71 miljoen gebruikers nog helemaal niet zo veel, als je bijvoorbeeld bedenkt dat Facebook maar liefst 2,3 miljard gebruikers heeft. Er is dus nog meer dan genoeg ruimte voor groei.

Voordeel 2: Spotify vergroot elk jaar haar omzet

Als het gaat om de koers van een aandeel, dan groeit deze alleen maar als de prestaties van het bedrijf elk jaar beter zijn. Het is niet eens zo belangrijk of een bedrijf winst of verlies maakt. Veel belangrijker is het of het bedrijf meer winst of minder verlies dan het jaar ervoor draait. Laten we daarom de opbrengsten van Spotify eens onder de loep nemen.

In de onderstaande tabel heb ik de opbrengsten van Spotify per jaar onder elkaar gezet, vanaf 2013 tot en met 2017. Zoals je kan zien, zijn de opbrengsten van Spotify ieder jaar opnieuw sterk toegenomen. Als je wilt weten of Spotify aandelen in de toekomst meer waard worden, dan lijkt de geschiedenis hier in elk geval erg goede aanwijzingen voor te geven.

Jaar Omzet
2013 746 miljoen
2014 1,09 miljard
2015 1,94 miljard
2016 2,95 miljard
2017 4,09 miljard

Daar moet wel even bij worden gezegd dat Spotify tot nu toe nog niet winstgevend is geweest. Omzet is namelijk niet hetzelfde als winst. Als je de winst of het verlies wil berekenen, moet je eerst de kosten nog aftrekken van de omzet. Ik zal dit later nog wat verder toelichten als ik aan de nadelen ben toegekomen.

Voordeel 3: Spotify is te groot voor de concurrentie

Eén van de grootste bedreigingen voor de toekomst van elk bedrijf, is de mogelijke opkomst van succesvolle concurrenten. Het is dus belangrijk om na te gaan hoe groot de kans is dat Spotify noemenswaardige concurrenten krijgt. Deze zouden de waarde van Spotify aandelen kunnen bedreigen. De kans dat dit gebeurt, lijkt echter heel klein.

Dit komt eigenlijk doordat Spotify inmiddels zo populair is geworden, dat het te groot voor de concurrentie is geworden. Bijna alle bekende artiesten bieden hun muziek aan via Spotify. En zelfs als grote artiesten, zoals Taylor Swift, weigeren om hun muziek via Spotify aan te bieden, heeft dit maar weinig effect.

Zo weinig zelfs, dat Taylor Swift inmiddels op deze beslissing is teruggekomen, en gewoon weer via Spotify te beluisteren is.

Het boycotten van Spotify is dus bijna onmogelijk, omdat het al zo wijd verspreid is, en er zoveel verschillende artiesten op te vinden zijn. Een concurrent kan hier niet makkelijk tegenop boksen. De kans is dus heel klein dat er in de nabije toekomst een serieuze concurrent van Spotify opstaat. Dat is een gunstig vooruitzicht als je wilt handelen in de aandelen van Spotify!

Wat zijn de nadelen van handelen in Spotify aandelen? 2 nadelen

Tot nu toe ben ik erg positief geweest over de aandelen van Spotify, maar uiteraard schijnt niet enkel de zon. Daarom zal ik nu een aantal nadelen van investeren in Spotify aandelen belichten. Zo kun je zelf de keuze maken voor wel of niet handelen in Spotify aandelen. Ik zal me op de volgende nadelen focussen:

  • Spotify is nog niet winstgevend
  • Artiesten en platenlabels zijn niet erg tevreden met Spotify

Nadeel 1: Spotify is nog niet winstgevend

Zoals ik eerder al even heb benoemd, is Spotify op dit moment nog niet winstgevend. Hoewel het bedrijf grote omzetten maakt, heeft dit nog nooit daadwerkelijk geresulteerd in winsten. Als de koers in de toekomst ook wil blijven groeien, dan is het wel zaak dat dit op een gegeven moment gaat veranderen.

Gelukkig lijkt het er wel op dat dit zal gaan gebeuren. Spotify maakt, zoals eerder al gezegd, ieder jaar meer omzet, en heeft bovendien een sterke groei van abonnees. Dit zijn allemaal factoren die het ieder jaar makkelijker zullen maken om het verlies te beperken, en uiteindelijk winst te gaan maken. Helemaal zeker weet je dit echter niet, dus wilde ik het toch even benoemen als nadeel.

Nadeel 2: Artiesten en platenlabels zijn niet erg tevreden met Spotify

Een belangrijke reden dat Spotify zo aantrekkelijk is, is het grote aantal artiesten dat hun muziek aanbiedt op het platform. Het is echter niet vanzelfsprekend dat dit in de toekomst ook nog zo zal zijn. Artiesten en platenlabels zijn namelijk erg ontevreden met Spotify, omdat zij menen dat artiesten veel te weinig betaald krijgen door het platform.

Boycots van Spotify zijn in het verleden echter niet zo succesvol geweest. Zoals ik net al noemde, hield Taylor Swift het niet lang vol om haar muziek niet via Spotify aan te bieden. Als één van de grootste artiesten ter wereld het niet kan, dan moet er wel iets heel raars gebeuren wil Spotify hieraan ten onder gaan.

Frank Sanders

Hoi, ik ben Frank Sanders, ik ben deskundige op het gebied van geldzaken. Ik heb duizenden mensen geholpen om financieel onafhankelijk te worden. Op deze website laat ik zien hoe iedereen vanuit huis een inkomen kan verdienen en financieel sterker kan worden.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *