Zoekmachine Optimalisatie voor Beginners: Deel 4
De basis van zoekmachine vriendelijk ontwerpen en ontwikkelen
Zoekmachines zijn nog steeds gelimiteerd als het aankomt op websites te crawlen en te interpreteren. Een webpagina voor een bezoekers is niet altijd hetzelfde als voor een zoekmachine.
In dit onderdeel bespreken we enkele fundamentele en technische aspecten zodat de zoekmachines je website goed kunnen crawlen en indexeren.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Indexeerbare content
Het belangrijkste om goed geïndexeerd te worden in zoekmachines , is het juiste gebruik van HTML. Flash, afbeeldingen, video’s en andere non-tekst content kan tot op heden nog niet geïndexeerd worden. Echter zijn er altijd wel manieren om hier rond te werken zodanig er toch wel iets geïndexeerd kan worden, echter ga ik hier niet in detail in gaan.
Tal van websites zijn nog niet optimaal beschermd tegen niet indexbare content, bezoek seo-browser.com eens om je website te bekijken zoals een zoekmachine dit doet.
Crawlbare linkstructuur
Naast het feit dat zoekmachine content moeten lezen, is het ook van uiterst belang dat deze de links kunnen volgen op je website, hiervoor is een duidelijke linkstructuur enorm belangrijk.
De spider van de zoekmachines, zal alle interne links maar ook alle externe links crawlen. Een fout in je link structuur en het kan zijn dat er bijvoorbeeld 100 pagina’s niet geïndexeerd worden.
Om een concreet voorbeeld te geven pagina A heeft interne links naar pagina B & C, B & C linken naar D & E. Echter alvorens de spider hier terechtkomt moet deze eerst nog pagina’s B & C crawlen wanneer er hier zich een fout voor doet dan zullen deze pagina’s niet gecrawlt worden en ook niet geïndexeerd worden. Je pagina mag dan nog zo zoekmachine vriendelijke zijn als hij maar wil, als er geen links naar komen, zal deze ook niet geïndexeerd worden.
Link onderdelen
<a href=”www.mijndomein.nl”>Mijn website</a>
Het A href= gedeelte is het eerste deel van een link, deze wordt gebruikt om de link te openen, hierna komt de url locatie van de link of duidelijker gezegd de pagina naar waar de link zal wijzen. Dit deel zorgt ervoor dat je link tekst klikbaar wordt.
Volgende: Mijn website, is de anchor of tekst link, dit is de zichtbare tekst op jouw website.
Als laatste wordt de link afgesloten met de </a> tag.
Uiteraard kunnen links nog vele andere elementen bevatten, echter is deze de basis van een gestructureerde link.
Waarom zijn sommige pagina’s niet bereikbaar ?
- Achterliggende pagina’s kunnen niet worden bereikt doordat men eerst een formulier dient in te vullen.
- Links die in javascript verwerkt zijn die een zoekrobot niet kan interpreteren
- Links verwijzende naar een geblokkeerde pagina door middel van de robots.txt
- Links in flash, java of andere niet indexeerbare plugins.
- Links op pagina’s met een hoeveelheid aan slechte kwalitatieve links
Keyword dominantie
Keywords is zoals reeds aangegeven een belangrijk element als het gaat omtrent het indexeren van een pagina. Aan de hand van een of meerdere keywords, zal je pagina tevoorschijn komen in de zoekresultaten.
Je mag wel als gouden regel nemen, hoe uitgebreider of gedetailleerde je keyword, hoe makkelijker dit in de zoekresultaten zal verschijnen.
Ik geef een vb:
VW Golf 5 à 98.100.000 resultaten
VW Golf 5 à 10.000.000 resultaten
Zoals je ziet is dit al een enorm verschil in resultaten, als je je keywords iets specifieker neemt, ook wel longtail keywords genoemd, dan zal dit minder werk in beslag nemen om te ranken op premium keywords.
Ben je niche of sector gericht, probeer je dan te onderscheiden van je concurrenten door gebruik te maken van deze longtail keywords, deze zijn specifieker en zullen dus ook meer doelgerichte bezoekers trekken.
On-page optimalisatie
Ben je bereid om een stapje verder te gaan met je zoekmachine optimalisatie, hou deze punten dan in gedachte.
- Gebruik het keyword in de title tag.
- Laat het keyword minstens 2 tot 3 keer terugkomen in je body tekst van de website. Hoe groter je tekst hoe meer je dit ook kan laten terug komen
- Gebruik je keyword minsten een keer in het alt attribute van een afbeelding.
- Plaats het keyword in de URL van de desbetreffende pagina.
- Plaatst het keyword minsten een keer in de meta description van je website.
Lees ook onze andere artikelen:
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 1
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 2
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 3
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 4
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 5
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 6
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 7
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 8
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 9
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 10