site stats

25 Zoekmachine Optimalisatie Tips voor Topposities in Google

Als je Googelt op zoekmachine optimalisatie zie je alleen maar bedrijven die je SEO pakketten proberen te verkopen.

Helaas geven ze geen enkele tip over hoe dit nu in zijn werk gaat.

Het zijn allemaal korte stukjes tekst met daaronder een formulier om een dienst af te nemen.

Dat is een gemiste kans, want gratis tips en waarde geven levert juist meer aanvragen op.

In dit artikel gaan we daar dus even verandering in brengen. Lees hieronder de 25 zoekmachine optimalisatie tips om meer bezoekers te krijgen.

Basis/beginner zoekmachine optimalisatie tips

1. Gebruik WordPress!

Gebruik je geen WordPress?

Helaas, dan loop je al direct tientallen stappen achter op je concurrenten als het gaat om zoekmachine optimalisatie!

Al meer dan 20% van het internet bestaat al uit WordPress sites… en daar is een reden voor!

Het is stabiel, makkelijk, gratis en de uitbreidingsmogelijkheden zijn onbeperkt!

2. Hanteer informatieve permalinks

De eerste instelling die je moet bekijken in WordPress is dat de permalinks instellingen goed staan.

Dus ga naar Instellingen > Permalinks en kies voor Berichtnaam. Klik daarna op ‘wijzigingen opslaan’.

Permalinks WordPress

3. Gebruik de universele layout

Er is wetenschappelijk bewezen dat mensen een layout willen zoals je op deze site ziet.

Dat betekent een header (dat ding boven het menu) helemaal bovenaan, het menu daaronder en daar weer onder het begin van de content.

Aan de rechterkant (en dus NIET linkerkant) is er dan nog een kolom/sidebar met blokken (ook wel widgets genoemd).

De kolom is aan de rechterkant omdat de content dan aan de linkerkant staat en mensen van links naar rechts lezen en dat is dus logischer.

Helemaal onderaan de website heb je een footer, met links naar je contactformulier, disclaimer, privacybeleid, sitemap etc.

Universele website layout

4. Heb een blog

Als je WordPress hebt geïnstalleerd, is de homepage automatisch een blog en dat is ook wat ik je aanraad.

Een blog gaat je terugkerende bezoekers opleveren. Daarnaast ziet Google activiteit op je site.

Gebruik je geen blog, of een andere manier om activiteit te creëren, dan ga je behoren tot de miljoenen websites die nooit gaan ranken in Google.

Statische websites zijn dood… bedenk maar eens een website waar jij geregeld op komt die statisch is… waarschijnlijk bedenk je er geen één!

5. Schrijf unieke content

Dit is echt een beginnersfout…

Je leest op een blog dat hoe meer content je op je website zet, hoe meer bezoekers je krijgt. En wat doe je?

  • Je gaat letterlijk teksten kopiëren en plakken van andere sites en op je eigen blog zetten.
  • Of nog erger, je gaat via RSS content pakken van verschillende bronnen en dat automatisch laten publiceren.
  • Of nóg erger, je gaat artikel spinners gebruiken die vele woorden van een tekst vervangen met synoniemen met als idee dat je dan unieke content maakt.

De enige twee resultaten die je hiervan zult zien zijn:

  1. Super slechte rankings of
  2. Geen rankings meer omdat Google je een penalty heeft gegeven.

Google weet namelijk als geen ander welk artikel het origineel is, en welke kopieën zijn, zelfs als je het originele artikel nog flink bewerkt ook.

Denk je ook echt dat die artikel spinner programmeurs slimmer zijn dan de programmeurs van Google?

6. Schrijf geregeld

Ok, hier gaat het vaak fout!

Mensen gaan bloggen en willen na 3 artikelen eigenlijk al 100 bezoekers per dag krijgen.

Uiteraard zeg ik niet dat dit onmogelijk is, maar het is niet waarschijnlijk.

Je moet in het begin gewoon door blijven schrijven, ondanks dat je nog maar weinig bezoekers krijgt.

Het is korte termijn doen en lange termijn denken!

7. Gebruik interne links

Door externe links ontvang je PageRank. Je kunt dit zien als een meter van 0 t/m 10. Hoe hoger de score hoe meer PageRank.

Als je dit meer wilt verspreiden over pagina’s op je website (en dus meerdere pagina’s linkwaarde geven) kun je interne links gebruiken.

Een voorbeeld van een internet link is de link hierboven. Het woord Pagerank is aanklikbaar en gaat naar een artikel BINNEN mijn eigen site (interne link dus!)

Hierdoor gaan meerdere pagina’s van je website beter ranken.

Je kunt interne links ook automatiseren met de plugin SEO Smartlinks als je dat wilt.

8. Gebruik de WordPress SEO plugin

De beste SEO plugin voor zoekmachine optimalisatie van je Wordpres blog is overduidelijk de WordPress SEO plugin van Yoast.

Door het installeren van deze plugin kun je per blogpost een SEO titel en meta description instellen.

SEO titel & meta-description

Onder ieder artikel in WordPress krijg je een box om deze instellingen in te vullen plus nog veel meer andere SEO instellingen.

9. Gebruik interessante SEO titels

Ik had de SEO titel van dit artikel in kunnen instellen op: “Zoekmachine optimalisatie” ipv “25 Zoekmachine Optimalisatie Tips voor Topposities in Google”.

Maar waar zal jij sneller op klikken??

Waarom denk je dat ze op tijdschriften altijd van die pakkende titels zetten zoals “3 redenen waarom hij vreemdgaat” of ‘de geheimen van een mooie tuin” etc. Dat wekt uiteraard meer interesse op waardoor mensen sneller geneigd zijn te gaan lezen.

Zoekmachine optimalisatie werkt precies zo!

10. Gebruik beschrijvende meta-descriptions

Ook hier wil je iets interessant neerzetten, maar ook iets dat exact beschijft wat je in het artikel te lezen krijgt.

Mensen willen namelijk krijgen wat ze ook verwachten. Zo niet, dan verlaten ze je pagina spoedig en Google ziet dan dat de bezoeker terugkomt naar de zoekresultaten en verder gaat zoeken.

Als een bezoeker maar één pagina bekijkt en dan weggaat wordt dat ook wel bounce rate genoemd. Lees hier meer over hoe je je bouncerate verlaagt.

11. Gebruik kopjes

Op internet hebben we lezers en scanners. De lezers lezen een artikel van begin tot einde.

De scanners willen alleen hetgeen lezen wat ze echt interessant vinden en gaan vliegensvlug over de pagina heen, op zoek naar clues om hetgeen te vinden wat ze willen lezen.

Met name voor de scanners MOET je dan kopjes hanteren in je artikelen. Zo niet, dan verlaten ze je website al snel. Weet je nog de term die daar bij hoort?

12. Pas rijke content toe

Veel pagina’s op internet zijn saai en kaal… Er staat een lap tekst met wat kopjes en that’s it.

Wat dan goed is om toe te voegen zijn relevante plaatjes, cartoons, video’s, tabellen, grafieken, screenshots en ga zo maar door.

Rijke content leidt tot meer betrokkenheid van bezoekers, hogere bezoekduur, meer pagina’s per bezoeker, lagere bouncerate, meer tevredenheid en dus ook meer likes, tweets en google+.

Lijkt me een duidelijk zaak!

13. Lok reacties uit en reageer op ze!

Als je onderaan je artikel zet: “Ik ben benieuwd naar jouw mening. Laat hieronder een reactie achter en vertel me wat je denkt!” zal je al snel VEEL meer reacties krijgen als voorheen.

Als je ook nog eens snel reageert met een zinnig antwoord ben je je bezoekers aan het trainen om meer en vaker reacties achter te laten.

Ze weten namelijk dat je ze leest en dat je snel met goede antwoorden komt.

Door de activiteit waarden bezoekers je site meer en komen ze ook vaker terug… iets wat Google uiteraard ook ziet.

14. Zet social media knoppen op je site + eigen promotie

Dit is uiteraard een inkoppertje! Met social media knoppen bedoel ik het volgende:

[geldgorilla_social_media]

Op deze site zie je op verschillende plekken social media knoppen staan. Ze staan op de volgende plekken (de plekken die we je ook aanraden):

  • Onderaan ieder artikel
  • In een widget een Facebook pagina like box
  • In een widget een Google+ pagina follow box
  • Een widget met al je social media kanalen

Hoe implementeer je deze buttons en widgets?

Lees het artikel over de vind ik leuk button en over social media plugins.

Zet de link van je nieuwe artikel ook altijd na publicatie op je eigen Facebook, Twitter en Google+ pagina/account.

Hierdoor krijg je meer bezoekers en links vanaf social media sites, wat je betere rankings geeft in de zoekmachines.

15. Zet een zoekbox op je site

Door een zoekbox op je website te plaatsen, geef je bezoekers de mogelijkheid om iets te zoeken binnen je site.

Met deze optie kunnen bezoekers stukken langer op je site blijven hangen dan zonder deze box.

De zoekfunctie van WordPress zelf is erg slecht. Gebruik daarom de Relevanssi plugin.

Ook kun je in Google Analytics zien wat mensen zoeken in je zoekbox en dan weet je dus direct over welke onderwerpen je moet gaan schrijven.

Ga daarvoor naar Content > Site Search > Search Terms of in het Nederlands: Inhoud > Zoekopdrachten.

16. Zet je gegevens op je site + contactformulier, disclaimer en privacybeleid

Om vertrouwen te krijgen van Google en te laten zien dat je echt serieus bent, is het noodzakelijk om je je gegevens op je site te zetten.

Dus zet je bedrijfsadres op je website, kvk-nummer en/of btw-nummer.

Daarnaast kan je ook een contacformulier maken, disclaimer en privacybeleid. Er bestaan veel standaard disclaimers en privacybeleid teksten dus Google er op en je vindt ze.

Pas ze daarna aan zoals je dat zelf wilt. Voor dit soort pagina’s is duplicate content niet zo erg… alhoewel een echt bedrijf dit uiteraard wel zelf schrijft en niet (half) kopieert.

17. Meld je aan bij Google webmaster tools

Aanmelden bij Google webmaster tools is een eitje. Google op de naam van het programma, login en meld je website aan.

Hier is de video met uitleg:

Deze aanpak is ook een uitstekende manier om je Google snel door te laten indexeren zoals ik in de video uitleg.

18. Meld je website aan bij Google places

Dit is een simpele manier om meer bezoekers te krijgen van Google.

Stel dat jij een cursus ‘salsa’ geeft in Amsterdam, dan is het zeker handig om je website aan te melden. Als iemand dan Googled op ‘salsa Amsterdam’ kom jij in de zoekresultaten van Google op het kaartje van Google maps.

Google places in zoekresultaten

Meer geavanceerde zoekmachine optimalisatie tips

19. Genereer een xml sitemap + verzenden in gwt

Een xml sitemap is enkele bedoeld voor de zoekmachines en geeft een index weer van al je pagina’s.

Met de WordPress SEO plugin is dat een eitje om te genereren.

Bekijk de video bij tip 18 om te zien hoe je je XML sitemap verzend aan Google.

20. Genereer een html sitemap

Volgens Matt Cutts, iemand die bij Google werkt, is een html sitemap nog belangrijk dan een xml sitemap.

Ook dit is makkelijk te maken met een plugin.

21. Doe zoekwoordenonderzoek

Een echte internet marketeer gaat uiteraard opzoeken hoe vaak welke woorden worden ingetypt in Google.

Je kunt onder andere doen met de Google keyword tool.  Ook geeft deze tool je nog meer zoekwoordideeën welke gerelateerd zijn aan het zoekwoord wat je ingetypt hebt.

Lees meer over hulpprogramma’s voor zoekwoorden.

22. Vermijd over-optimalisatie

Na tip 22 moet ik gelijk een waarschuwing geven…

Veel mensen willen ranken op een bepaald zoekwoord en gaan dan een gehele pagina volstoppen met dat zoekwoord. Daarna geven ze ook nog eens aan iedere afbeelding de titel van het zoekwoord.

Kortom, ze proppen het helemaal vol!

In het begin van zoekmachines (rond 2000) was dit inderdaad een strategie die goed werkte, maar zoals altijd werd er misbruik van gemaakt.

Daarna kwam er een soort zoekwoord dichtheid periode. Als je tussen de 2 en 5% je zoekwoord verwerkte in een artikel rankte je beter dan lagere of hogere percentages.

Maar ook dat is allang van tafel geveegd. Een paar keer het zoekwoord in een artikel is voldoende. Doe je het meer, dan kan het alleen maar tegen je werken!

23. Maak je blog supersnel

Sinds 2010 is ook snelheid een belangrijke factor geworden in de ogen van Google (en waarschijnlijk ook andere zoekmachines).

Met WordPress moet je wel een aantal acties doen om ervoor te zorgen dat je blog snel loopt.

Allereerst raad ik je aan om een VPS server te nemen als je meer dan 200 bezoekers per dag hebt. Een VPS is een groter hosting pakket.

Als je nog veel meer bezoekers krijgt, kan je overgaan naar een dedicated server.

Maar er zijn ook genoeg actie te verrichten om je snelheid te verbeteren zonder meer te betalen voor hosting.

Er zijn namelijk meerdere plugins die je hierbij kunnen helpen, namelijk W3 Total Cache & WP Minify + WP Smush.it.

24. Bouw verdien backlinks

En hoe zit het dan met backlinks? Moeten we ons daar ook niet op focussen voor zoekmachine optimalisatie?

Nou, sowieso heb je kwaliteit content nodig om goede links te krijgen, net zoals veel likes, tweets etc. Dus dat is stap 1.

Daarnaast heeft het weinig zin om blog reacties te plaatsen, forum links, startpagina links etc. want:

  • Blog reacties zijn nofollow, wat inhoudt dat deze links niet meetellen.
  • Forum reacties zijn ook vaak nofollow plus dat links op forums plaatsen vaak wordt weggehaald door administrators.
  • Startpagina’s zijn vol geknald met links dus alle linkwaarde wordt verdeeld over vele sites.

Wat houd je dan nog over? Drie dingen:

  1. Natural linking: content schrijven die zo vernieuwend, controversieel en interessant is dat webmasters met autoriteit een link plaatsen op hun site.
  2. Natural shares: content schrijven die zo vernieuwend, controversieel en interessant is dat VEEL mensen het gaan delen.
  3. Gastbloggen: websites contacteren (enige pro-actieve manier dus) om te vragen of je een gastartikel kan schrijven over een onderwerp dat aansluit bij hun website.

Conclusie: ga geen links bouwen, maar ga links proberen te verdienen.

Tot slot: 5 misvattingen over zoekmachine optimalisatie

Misvatting 1. Hoe meer content hoe beter

Frank en ik hebben wel eens een site opgezet met mensen die gingen schrijven over uiteenlopende onderwerpen, zonder dat ze écht goede tips of leuke inzichten gaven.

En wat was het resultaat?

Nou, na 700 artikelen stond de teller nog niet eens op 50 bezoekers op dag… en die bezoekers kwamen eigenlijk bijna allemaal op 1 artikel.

Veel content heeft dus niets te maken met goed scoren in Google. Kwaliteit content is 10x 100x 1000x zo belangrijk als kwantiteit… de combinatie daarvan is natuurlijk onweerstaanbaar!

Misvatting 2. Hoe meer links hoe beter

Deze is ook nog steeds hardnekkig!

Jaren geleden had je gewoon veel links naar je site nodig, zoals startpagina links. Tegenwoordig is dit TOTAAL anders geworden.

Tegenwoordig is het zo dat een link van een waardevol blog of nieuwssite letterlijk 100x meer waard is dan een startpagina linkje.

Dat verschil zal ik alleen nog maar groter worden. Startpagina’s zijn behoorlijk dood en links van autoriteit sites gaat essentieel worden.

Misvatting 3. Backlinks is het allerbelangrijkst

Deze misvatting kom ik ook nog wel eens tegen. Dit zijn mensen die geobsedeerd zijn met backlinks. Ze praten er de gehele dag over en doen niets anders… enkel en alleen backlink plaatsen opsporen.

Je mist dan ontzettend veel kansen, want backlinks is een belangrijk signaal, maar niet doorslaggevend meer.

Ik zie vaak genoeg content met weinig backlinks veel hoger in Google staan dan content met veel backlinks.

Google zal steeds meer signalen gaan gebruiken (nu zo’n 200) en backlinks zal dus steeds minder van belang worden.

Misvatting 4. Backlinks tellen niet meer

Aangezien Google steeds strenger omgaat met backlinks zijn er ook mensen die zeggen dat backlinks nu opeens niet meer van belang zijn.

Ook dat is natuurlijk complete onzin. Backlinks zullen altijd blijven tellen, maar zoals gezegd zijn ze veel minder belangrijk geworden dan jaren geleden.

Social media heeft namelijk ook een groot gedeelte hiervan ingenomen.

Als je vroeger een link leuk vond, zette je dat op je website. Tegenwoordig zet je het veel sneller op je Facebook of Twitter. Daarom denk ik dat social media nog een grote hap gaat nemen uit het backlink verhaal.

Kortom, social media signalen worden belangrijker en backlinks minder belangrijk.

Misvatting 5. Meta-keywords zijn belangrijk

Dit is wel heel old school natuurlijk, maar toch zijn er nog steeds mensen die denken dat meta-keywords ontiegelijk belangrijk zijn.

Meta-keywords zijn de woorden die je kunt invullen om aan een zoekmachine aan te geven waar je site over gaat. Maar omdat hier zoveel misbruik van werd gemaakt, wordt het niet meer meegeteld.

Er waren bijvoorbeeld pornosites die als meta-keywords ‘disneyland’ gebruikte en daar nog op scoorde in de zoekresultaten ook.

Meta-keywords worden al jaren volledig genegeerd door alle zoekmachines en zal ook never nooit meer terugkomen.

Maar toch zijn er nog steeds mensen die HONDERDEN keywords invoeren. Bekijk maar eens deze afbeelding:

Meta keyword spamming

Over het algemeen negeren zoekmachines meta keywords compleet… maar als je er zoveel hebt vraag je letterlijk aan Google: mag ik aub een penalty van jullie?

Meer zoekmachines optimalisatie tips?

Weet jij nog meer zoekmachines optimalisatie tips?

Laat ze dan hieronder achter… ook kunnen je natuurlijk vragen stellen. Dit is namelijk een flink lang artikel dus het zal vast wat vragen oproepen.

Ook discussiepunten zijn natuurlijk welkom.

Verdien minimaal €2950 per maand vanuit huis

Ontdek hoe je een volledig inkomen verdient op internet…

  • Zonder technische kennis
  • Zonder product
  • Zonder opstartkosten
  • Zonder te adverteren
  • Zonder vooropleidingen

Stappenplan om Snel €2950 Per Maand te Gaan Verdienen

5 Reacties op "25 Zoekmachine Optimalisatie Tips voor Topposities in Google"

  1. Dj says:

    Dit is echt een super handig en kwalitatief artikel!

  2. attief says:

    Top artikel thanx

  3. Peter Massar says:

    Prima artikel! kan ik goed gebruiken. Ik ben nog wel op zoek hoe je per google vermelding meerdere blokjes kunt krijgen. Zoals bijvoorbeeld bij veel banken etc. Het is een soort menu structuur onder de google vermelding. enig idee?

    groeten,

    peter

    • Alex Hartman says:

      Volgens mij bedoel je Sitelinks.

      Dit doet Google automatisch, maar alleen wanneer je site iets van autoriteit begint te krijgen en er aardig wat mensen zijn die op jouw brand Googelen.

      Voor die tijd heb je geen Sitelinks.

      Het enige waar je wel controle over hebt, is dat als je eenmaal Sitelinks hebt, je een aantal daarvan kan degraderen/demoten.

      Dan ga je naar je Google Webmaster Tools > Uiterlijk van Site Search en daar type je een sitelink-URL in die je wilt degraderen. Op die manier komt ie niet meer bij je sitelinks te staan en wordt ie vervangen door een ander.

  4. Frank says:

    Hoi iedereen,

    Momenteel gebruik ik entireweb als uitvoerder van mijn website optimalisatie.

    entireweb heeft een gratis optie, waarmee ze jouw site inschrijven op verschillende zoekmachines, ook de kleinere naast Google en Yahoo. Ik weet niet hoe en waarom, maar het heeft mijn ranking in Google in ieder geval een leuke boost gegeven. Je kan er meteen gebruik van maken bij grauts registratie, betalingsmogelijkheden heb ik alleen een klein pakket genomen van 8$, daarmee helpen ze met content optimalisatie, had ook leuke gevolgen voor mijn ranking volgens mij .

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *