site stats

5 Tips voor Geld Verdienen met Reclame Op Je Auto (Wrap Advertising)

Terwijl je in de file onderweg naar huis staat, bekijk je een voor een de auto’s die om je heen zijn verzameld. Niet alleen valt je de enorme verscheidenheid aan merken, modellen en kleuren op – een zwarte sedan, een felrode Mercedes, een kanariegele Ford – iets anders trekt ook jouw aandacht. Hier en daar zie jij namelijk een sticker op een auto met een reclametekst erop.

Opeens begin je na te denken. Zo rondrijden als een reclamebord op wielen, schuift dat nou eigenlijk nog wat? Het antwoord: Jazeker. Het is prima mogelijk om een extra zakcentje te verdienen door een bedrijf of evenement jouw auto te laten gebruiken als een aanplakbiljet op wielen. Maar dan rest jou nog de vraag: Hoe ga je precies aan de slag? Lees daarom snel de 5 tips in dit artikel!

De geschiedenis van ‘wrap advertising’

Je auto hullen in reclame heeft zowaar een naam: ‘wrap advertising’ of ‘vehicle wrap’. Eigenlijk wil dat zeggen dat je je auto ‘inpakt’ met advertenties. ‘Wrap advertising’ is een marketingstrategie, waarbij je een voertuig gedeeltelijk of volledig inpakt (‘wrapt’) in reclame.

Hierdoor creëer je als het ware een mobiel reclamebord.

‘Wrap advertising’ bij auto’s kent zijn ontstaan in de jaren 20 van de vorige eeuw. Toen begon men met het plakken van vinyl emblemen op taxi’s. Eerder waren treinbedrijven de grootste aanwender van reclame op voertuigen. Zij gebruikten echter verf om bedrijfslogo’s en -namen op locomotieven en wagons weer te geven.

Pepsi Co was in 1993 pas het eerste bedrijf dat ‘wrap advertising’ gebruikt binnen een commerciële setting. Het stelde het bedrijf in staat om een bewegend reclamebord te creëren van een bus en 24/7 reclame te maken voor hun producten aan mensen. Dit zette de aanzet tot de groei van ‘wrap advertising’ van over de hele wereld. Het stroomde zelfs door naar kleinere ondernemers.

Waarom is ‘wrap advertising’ zo populair?

Misschien vind jij het wel een geniale marketingstrategie, of misschien vind jij het allemaal wel erg ver gezocht. Desondanks kiezen bedrijven er toch vaak voor om reclame te maken voor hun producten of diensten via ‘wrap advertising’. Maar wat maakt dit toch zo aantrekkelijk voor hen?

Reden #1: Het trekt de aandacht

Want geef maar toe: ook jouw blik werd getrokken door het kleurrijke, omvangrijke aanplakbiljet aan de zijkant van die ene auto in de file. Niet zo gek, want er is een heel marketingteam bij komen kijken om te bedenken hoe de auto het beste op kan vallen. Zij weten hoe je de ogen van mensen dwingt naar de auto – en dus de reclame – te kijken.

En: hoe meer het opvalt, hoe meer kans op klanten.

Reden #2: Het bereikt een groter publiek

Dit is uiteraard wel afhankelijk van hoevéél auto’s jij tot jouw rijdende reclameborden mag rekenen, en hoe vaak zij rijden en hoe groot de afstanden zijn die zij afleggen. Pak je het goed aan, zou je tienduizenden tot honderdduizenden malen de aandacht van potentiële klanten per maand kunnen trekken. Het is dan ook niet zo gek dat ‘wrap advertising’ meer klanten oplevert dan een website.

Reden #3: Het is een non-agressieve manier van reclame maken

Je kent ze vast wel – die tachtigduizend foldertjes die wekelijks in je brievenbus belanden of die talloze reclames die dagelijks op jouw televisiescherm voorbijkomen. Allemaal schreeuwen ze om jouw aandacht; ze zijn erg ‘’in your face’’. Maar zoals jij misschien zelf al gemerkt hebt, roepen deze enkel irritaties op; geen aanstalten om te gaan kopen of doen.

Door reclame op een auto wordt jouw aandacht echter veel subtieler getrokken. Het stoort je ook niet om te zien of te lezen. Sterker nog, je vindt het misschien juist wel leuk om zo’n interessant gekleurde en onder gekalkte auto voorbij te zien rijden.

Reden #4: Het is mobiel

Bij doorsnee reclame moet je als bedrijf wachten tot jouw advertentie op de televisie of in de krant verschijnt. Maar door ‘wrap advertising’ kan je veel gemakkelijker en sneller potentiële klanten bereiken, mensen die jouw reclame-auto’s passeren op een van de vele wegen die jouw auto’s berijden. Door de mobiliteit van ‘wrap advertising’ wordt de kans op blootstelling dus sterk vergroot.

Reden #5: Het bespaart op kosten

Wie autorijdt, passeert regelmatig grote reclameborden aan de kant van de weg. Aan het plaatsen van een advertentie op een dergelijk bord, zitten echter vaak terugkerende kosten verbonden zolang jouw advertentie op het bord staat. Bij ‘wrap advertising’ kan je zo vaak mogelijk als je wil de advertentie veranderen, en tegen veel lagere kosten.

In het geval van ‘wrap advertising’ kun je een initiële investering doen die slechts een fractie van het geld kost dat andere lange termijnreclamecampagnes vragen. Daarbij kan het jarenlang effectief blijven.

Reden #6: Je kunt lokaal reclame maken

Het komt waarschijnlijk niet als een verrassing, maar als jij reclame maakt door een advertentie op je auto, is de kans groot dat de mensen in jouw omgeving degenen zijn die hier het meest mee geconfronteerd worden. Hier kunnen lokale bedrijven zeker op inspelen.

Mensen zijn vaak geneigd om te kiezen voor hetgeen vertrouwd is, dus ook voor een lokaal bedrijf.

Reden #7: Het biedt bescherming

Er is een mooie bijkomende reden om je auto te verlenen voor ‘wrap advertising’. Het materiaal dat gebruikt wordt om de advertentie mee te vestigen op je auto, beschermt je auto tegen krassen en kleine deuken. Specialisten kunnen het zelfs verwijderen zonder schade aan te brengen aan de verf van je auto. Wil jij je auto verkopen of verruilen, zal deze in goede staat zijn dankzij de ‘wraps’.

5 tips om geld te verdienen met geld te verdienen met ‘wrap advertising’ als bestuurder

Dat bedrijven een leuk bedrag kunnen verdienen aan of door ‘wrap advertising’, dat moge inmiddels wel duidelijk zijn. Maar die bedrijven hebben uiteraard wel een essentiële factor nodig om die dat bedrag binnen te kunnen slepen – de bestuurders. En dat is waar jij ten tonele verschijnt.

Zonder jou als bestuurder kunnen bedrijven de inkomsten vaarwel kussen, en dat betekent: ka-ching!

Dan moet jij uiteraard wel het een en ander afweten over ‘wrap advertising’. Daarom vind je hierna 5 tips die jou zullen helpen je inkomsten door ‘wrap advertising’ te maximaliseren. Lees dus snel verder!

Tip 1: Weet hoe ‘wrap advertising’ in zijn werk gaat

Als een bedrijf wil investeren in ‘wrap advertising’, benadert het doorgaans bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn om bestuurders te vinden. Dit is voor hen uiteraard veel sneller en effectiever. Jij kunt je als bestuurder aanmelden bij zo’n bedrijf. Vaak moet je dan enige informatie geven over je auto en je route, bijvoorbeeld:

  • Het soort auto dat je bestuurt
  • Wat je dagelijkse route (naar je werk) is
  • Hoeveel uur per dag je autorijdt

Op basis hiervan kan het bedrijf beslissen of jij van waarde kunt zijn als bestuurder. Je moet natuurlijk wel zo veel mogelijk mensen bereiken. Zodra je wordt aangenomen, kom je in een database terecht. Zodra een advertentie jouw profiel matcht, wordt er vervolgens contact met je opgenomen. Daar krijg je te horen hoeveel je betaald krijgt, wat je moet doen, etc.

Vaak hoef je eigenlijk helemaal niet echt iets te veranderen aan je dagelijkse route of rijgewoonten.

Het enige dat een verandering ondergaat, is jouw voertuig – er moet immers een reclame op bevestigd worden. Hoe groter de advertentie (en dus vaak: hoe meer geld je ontvangt), hoe groter de verandering die jouw auto ondergaat – in de hoop dat deze meer op zal vallen.

Hiervoor wordt een techniek genaamd ‘auto wrap’ gebruikt. Het materiaal dat hierbij gebruikt wordt is doorgaans vinyl. Dit geeft de indruk dat het een soort verf is dat direct op je auto wordt aangebracht.

Tip #2: Weet wat de vereisten zijn om ‘wrap advertisement’ bestuurder te worden

Inmiddels heb jij het waarschijnlijk al door: Niet iedereen kan zomaar geld verdienen door reclame te maken met je auto. Je moet tenslotte wel bedrijven zien te vinden die graag met jou in zee zouden gaan. Je moet wel aantrekkelijk zijn als bestuurder voor bedrijven.

Zo bepaalt jouw locatie al voor een groot deel of jij wel of niet (veel) kunt verdienen aan ‘wrap advertising’. Je moet namelijk wel de juiste doelgroep van het bedrijf kunnen bereiken.

Maar er bestaan ook een aantal andere eisen, waaronder:

  • Je moet 18 jaar of ouder zijn (logisch, je moet immers in het bezit zijn van een rijbewijs)
  • Je mag geen eerdere legale problemen hebben gehad waar het jouw rijden betreft (geen boetes, geen asociaal rijgedrag, e.d.)
  • Je moet beschikken over een autoverzekering.
  • Je moet ermee instemmen om zolang het contract duurt, de advertentie op je auto te houden.
  • Je moet mogelijk ieder week/maand een bepaald aantal uren en/of kilometers gereden hebben.
  • Je moet een GPS hebben of ermee instemmen er eentje te installeren die het bedrijf je levert, zodat het jouw gereden afstand en route in de gaten kan houden.

Mogelijk zitten er nog andere vereisten verbonden aan het werk. Dit kan per bedrijf verschillen. Je zult altijd voorafgaand aan een klus deze vereisten ontvangen.

Tip #3: Ga na hoeveel geld je kunt verdienen met ‘wrap advertising’

Aha, de grote vraag! Want daar doe je het uiteindelijk voor – geld. Het antwoord zal je echter niet geheel bevredigen. Het hangt af van een aantal factoren, zoals:

  • Jouw merk en type auto
  • Je dagelijkse route
  • Hoe groot de advertentie is

Toch zou je een grove schatting kunnen maken, waarmee je uitkomt op zo’n minstens €150,- tot €800,- per maand per ‘wrap’ (advertentie). Het gemiddelde ligt ergens rond de €300,-. Niet verkeerd, aangezien jijzelf eigenlijk niets hoeft te doen, anders dan je auto te laten versieren met advertenties.

Tip #4: Kies een geschikt bedrijf om aan ‘wrap advertising’ te kunnen doen

Eigenlijk nog wel de belangrijkste stap: Zorg ervoor dat je een bedrijf kiest waar jij zelf ook graag mee in zee wil gaan. Zo is het niet enkel belangrijk dat jij goed behandeld wordt door het bedrijf, maar kan het ook meewegen wát het bedrijf aanbiedt.

Wil jij bijvoorbeeld werkelijk als 45-jarige man rondrijden met een reclame voor corrigerend vrouwenondergoed op je auto?

Daarnaast kan het erg nuttig zijn om te weten wat het bedrijf van jou zal vragen als bestuurder. Moet jij bijvoorbeeld beschikken over een super-de-luxe nieuwe auto terwijl jouw oprit bezet wordt gehouden door een Smart? Dan kun je waarschijnlijk beter verder zoeken. Hetzelfde geldt voor de eis om in een druk bewoond gebied te wonen, terwijl jij ergens buiten de rand van de stad woont.

Ook niet onbelangrijk: Je wilt mee laten wegen hoeveel je kunt verdienen bij een bepaald bedrijf, voordat je ermee in zee gaat.

Tip #5: Wees op je hoede voor oplichters!

Helaas voor jou kent ook de ‘wrap advertising’-industrie een hoop oplichters. Zij proberen mensen als jij op te lichten door beroemde producten te gebruiken als onderdeel van hun ‘advertentiecampagne’. Bijvoorbeeld door producten te gebruiken waarvan je het logo wel vaker voorbij ziet komen op auto’s (zoals Red Bull).

Een voorbeeld van een scam:

Jij ziet een advertentie van een bedrijf dat beweert een legitiem ‘wrap advertising’-bedrijf te zijn. Ze bieden €400,- voor het laten plaatsen van een advertentie op je auto. Dan sturen ze opeens een cheque met een hoger bedrag (bijvoorbeeld €600,-). Ze beweren dat je €400,- mag houden en €200,- naar het ‘wrapping’-bedrijf moet sturen.

Een paar dagen blijkt de cheque ongeldig, maar is er wel mooi €200,- van jouw rekening naar het zogenaamde ‘wrapping’-bedrijf overgemaakt. De oplichters hebben jou dus €200,- afhandig gemaakt.

Gelukkig kun je je ook beschermen tegen oplichters door de volgende tips voor het spotten van een zwendelbedrijf:

  • Een zwendelbedrijf zal je vragen vooruit te betalen. Echter, legitieme bedrijven die aan ‘wrap advertising’ doen zullen nooit vooraf geld vragen van de autobezitter.
  • Een zwendelbedrijf zal niet geven om jouw mogelijke eerdere aanvaringen met de wet op het gebied van rijden. Dit terwijl legitieme bedrijven juist erg hameren op verantwoordelijke bestuurders – zij zullen geen bestuurders aannemen die een keer met alcohol op achter het stuur hebben gezeten of regelmatig door rood rijden.
  • Een zwendelbedrijf zal geen gedetailleerde informatie aanbieden over het bedrijf op hun website. Als jij dus bijvoorbeeld moeite hebt met het vinden van een werkelijke locatie of contactinformatie van het bedrijf, of als ze slechts een e-mailadres op hun site vermelden, zou het een zwendelbedrijf kunnen zijn.

Verdien minimaal €2950 per maand vanuit huis

Ontdek hoe je een volledig inkomen verdient op internet…

  • Zonder technische kennis
  • Zonder product
  • Zonder opstartkosten
  • Zonder te adverteren
  • Zonder vooropleidingen

Stappenplan om Snel €2950 Per Maand te Gaan Verdienen

2 Reacties op "5 Tips voor Geld Verdienen met Reclame Op Je Auto (Wrap Advertising)"

  1. Faried

    says:

    Hallo
    Hoe kan ik me aanmelden bij de wrap advertising?
    Ik ben namelijk een zzp en rij best wel veel door heel Nederland.
    Ik heb een Mercedes Vito van 2001.

  2. Sebastiaan Brunnekreeft

    says:

    Ik wil graag geld verdienen door te rijden of door bedrijven te sponsoren met wrap advertising.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *