Geld Krijgen Voor Jouw Project: Geld Verdienen Met Crowdfunding
Je hebt een tof idee voor een project of je wilt een bedrijfje gaan beginnen. Het geweldige idee dat je hebt is helaas niet gratis uit te voeren, en ook een bedrijf beginnen brengt kosten met zich mee. Je wilt enorm graag beginnen, maar zonder (start-)kapitaal wordt het ontzettend moeilijk om jouw idee uit te gaan voeren.
Veel mensen denken dat zij in zo’n situatie alleen geld kunnen lenen van de bank of een investeerder moeten zoeken. Als dit niet lukt, dan houdt het helaas op voor hen. Dit is echter totaal niet het geval. Met crowdfunding zijn vele bedrijven die nu groot zijn ooit begonnen; ook voor jou is er deze mogelijkheid! In dit artikel zal er uitgelegd worden wat crowdfunding precies is.
Wat is crowdfunding?
Steeds vaker hoor je dat een initiatief van de grond is gekomen door middel van crowdfunding. Dit klinkt goed, maar wat is crowdfunding nu precies? Zoals je waarschijnlijk al door had is ‘crowdfunding’ een Engels woord. In het woord kan er een tweedeling worden gemaakt tussen het woord ‘crowd’ en het woord ‘funding’.
Het woord crowd betekent ‘massa’; hier wordt dus een grote groep mensen mee bedoelt. Funding betekent simpelweg financiering. Wanneer men de twee woorden tussen samenvoegt tot het woord ‘crowdfunding’, betekent dit de financiering van een dienst of product door een grote groep mensen.
Wanneer je denkt een fantastisch idee te hebben, is dat natuurlijk ontzettend leuk. Maar het geld voor dat geweldige idee heb je niet zo bij elkaar gespaard. Je kunt ervoor kiezen om naar een bank te gaan of een investeerder te benaderen. De bank kan ervoor kiezen om je dan een startkapitaal uit te lenen, maar dit moet je natuurlijk wel altijd terugbetalen.
Zoals ze dat altijd zeggen: geld lenen kost geld.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Het voordeel van crowdfunding
Bij crowdfunding is dit echter niet het geval. Bij crowdfunding stapt de persoon die het initiatief neemt niet naar de bank. Vaak vindt crowdfunding via internet plaats of wordt het idee gepresenteerd aan een grote groep mensen, bijvoorbeeld tijdens een event. Iedereen die het initiatief vindt op het internet, en hieraan wilt meewerken, kan een bijdrage leveren door middel van de crowdfunding.
Bij crowdfunding kunnen ook ‘normale’ mensen (die geen tonnen op de bank hebben staan) een kleine bijdrage doen. En alle beetjes helpen natuurlijk. Door al die kleinere (maar vaak ook grotere) bijdrages, loopt het totaalbedrag al snel op. Zo kun je snel aan de slag gaan met het idee dat je hebt.
De investeerder verwacht natuurlijk wel een tegenprestatie. Maar het is ook mogelijk voor iemand om gewoon een donatie te doen of het initiatief alleen de sponsoren. In dat geval hoef jij helemaal geen tegenprestatie te leveren.
Nog een voordeel is dat crowdfunding voor iedereen mogelijk is, hoe groot of klein het idee dat je hebt ook is. Ook heb je direct een groep volgers, want iedereen die je idee heeft gesteund wil natuurlijk weten wat hieruit komt. Dit is altijd goed voor feedback of tips vanuit de mensen die jou hebben geholpen via crowdfunding.
Geld verdienen met crowdfunding
Nu je weet wat crowdfunding inhoudt, wil je natuurlijk ook weten hoe je hiermee kunt beginnen. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Hieronder zal besproken worden hoe je het beste geld kunt verdienen met crowdfunding.
Tip 1: Het plan ontwikkelen
De eerste stap om te beginnen met crowdfunding is het opstellen van een plan. Wat is precies het idee dat je hebt en hoe ben je van plan dit idee uit te gaan voeren? Enorm veel mensen hebben een bepaald idee, maar je moet het wel tot in de puntjes hebt uitgewerkt. Anders zal niemand er vertrouwen in hebben dat het idee ook echt uitgevoerd zal kunnen worden.
Voor de mensen die in jouw idee moeten gaan investeren, is het van belang dat ze weten wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen.
Waarvoor heb jij nu precies die investering nodig? Dit kun je vastleggen in het ondernemingsplan. Hierin kun je ook een financieel plan opstellen.
Het is natuurlijk wel leuk als je een heel hoog bedrag vraagt, maar waar heb je dat enorme bedrag dan voor nodig? Dat willen de investeerders wel heel graag weten. Om deze reden is een financieel plan van belang. Hou de inschatting voor de financiering zo realistisch mogelijk, op deze manier heb je ook de meeste kans om het bedrag dat je nodig hebt binnen te halen.
Tip 2: Bepaal van tevoren de vergoeding voor de investeerders
Natuurlijk verwachten investeerders wel een vorm van vergoeding, en jij moet aangeven wat voor vergoeding dat zal gaan zijn. Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken, want dan zal niemand ooit nog investeren in een project dat je opzet. Er zijn verscheidene opties die je kunt overwegen:
Tip 3: Kies waar je wilt gaan crowdfunden
Er zijn zoveel mogelijkheden voor crowdfunding, dat er voor iedere initiatiefnemer wel een platform is dat bij hem of haar past. Het is wel goed om eerst onderzoek te doen naar de manieren waarop je allemaal kunt crowdfunden. Kies daarna het crowdfundingsplatform dat het beste past bij hetgeen jij wilt bereiken.
Zo kun je bijvoorbeeld denken aan: wat voor model van crowdfunding wordt er gebruikt? Welk bedrag wil ik binnen halen? Wat is de looptijd van de inzamelingscampagne die ik zal houden? Wat is mijn branche en wat is de looptijd van de financiering?
Tip 4: Goede pitch
Het is ook heel belangrijk dat je een goede pitch klaar hebt. Een pitch is een overtuigend, kort verhaal om een idee dat je hebt te verkopen. Het verhaal moet dus kort maar krachtig zijn en de mogelijke financiers direct interesseren.
Het is van belang dat je de pitch goed voorbereid en zelfverzekerd bent over hetgeen dat je ‘verkoopt’. Ook is het slim om bijvoorbeeld na te gaan wat voor vragen je kunt verwachten na de pitch en welk antwoord je hierop wilt/zult geven. Voor investeerders is het belangrijk dat jij zelfverzekerd bent over het idee dat je hebt. Je moet er al genoeg onderzoek naar gedaan hebben en eventuele vragen kunt beantwoorden.
Zorg er daarnaast ook voor dat het geen saai verhaal is. Een pitch is zo kort, omdat mensen nou eenmaal snel afgeleid raken. Dit gebeurt zeker wanneer het verhaal niet interessant genoeg is. Vertel kort wat over jezelf en vertel over jouw idee met passie en plezier. Vertel waarom iedereen ontzettend blij zal worden van het project of idee dat je hebt.
Waarom heeft men dit nodig vandaag de dag, wat ga je oplossen en wie ga je daarmee helpen?
Op deze manier weten de investeerders meteen waarom ze investeren in hetgeen dat jij wilt creëren. Leg echter ook uit wat het risico is van de investering en wat het mogelijke rendement zal zijn voor de investeerders. Zo komen zij niet voor verrassingen te staan.
Je kunt gebruik maken van beeldmateriaal om het net even wat interessanter te maken. Als je niet precies weet hoe dat moet, kun je natuurlijk altijd kijken naar andere initiatiefnemers en hun video’s. Hier kun je goed inspiratie opdoen en voorbeelden zien.
Tip 5: Wie heb je al in je netwerk?
Natuurlijk is het spannend om aan iets nieuws te beginnen waarbij je totaal geen zekerheid hebt. Maar iets dat je wel hebt, en wat veel mensen vaak vergeten, is een netwerk. Je eigen netwerk kan je helpen met de financiering van je idee door middel van de crowdfunding.
Maar ook het netwerk van jouw netwerk kan je daarbij helpen. De mensen die je kent willen vast wel wat mond-tot-mondreclame voor jouw idee maken.
Zij kunnen de ambassadeurs zijn voor het idee of project dat je wilt gaan uitvoeren.
Om extra aandacht te krijgen voor je campagne kun je ook een lanceringsfeestje houden. Nodig je netwerk uit en maak hen duidelijk: zeg het voort! Zo leer je nieuwe mensen kennen en kunnen de mensen die je al kent je helpen.
Tip 6: De campagnestart
Wanneer je campagne dan eindelijk is begonnen, begint het echte werk pas. Nu moet je namelijk zo veel mogelijk investeerders bij elkaar weten te halen. Iedereen moet jouw idee geweldig vinden en hier zoveel mogelijk geld in willen steken. Ga dus proactief te werk. Wacht niet af maar maak goed gebruik van sociale media.
Post op ieder platform iedere dag een berichtje over hetgeen waarmee je bezig bent (Instagram, LinkedIn, Snapchat, Facebook etc.). Maar ook offline kun je van alles doen. Maak bijvoorbeeld flyers voor je campagne en vraag aan winkels of je de flyers achter mag laten. Zorg ervoor dat je een persoonlijk verhaal hebt waarin mensen geïnteresseerd raken.
Probeer zo veel mogelijk aandacht te krijgen voor jouw campagne!
Tip 7: Contact met investeerders
Als je al de voorgenoemde tips hebt opgevolgd en goed te werk bent gegaan, heb je waarschijnlijk het bedrag dat je wilde behalen, behaalt. Natuurlijk is dat geweldig, maar hierbij houdt het contact met de investeerders niet direct op. Je gaat nu de fase in waarbij je alles kunt gaan realiseren wat je voor ogen had. De doelen die je had kun je nu gaan realiseren!
Het is echter belangrijk om in contact te blijven met de mensen die je hebben geholpen om deze doelen überhaupt te kúnnen realiseren. Zij verwachten informatie over hoe het gaat met het project waar je mee bezig bent. Je hoeft natuurlijk niet iedereen persoonlijk te gaan bellen; dit kan ook op een andere manier.
Denk bijvoorbeeld aan het opslaan van de e-mailadressen van alle investeerders. Je kunt er dan één keer in de maand een mail uit te gooien naar alle investeerders om te laten weten hoe het gaat met je plan. Ook kun je iedereen vragen je te volgen op sociale media, omdat je daar precies zult laten weten hoe het project gaat en afloopt.
Het is voor investeerders namelijk erg belangrijk dat ze zien wat er gebeurt met hun geld. Daarnaast vinden ze het natuurlijk ook leuk om jouw project zich te zien ontwikkelen. Houd ze daarom op de hoogte; wie weet willen ze wel nog wat extra geld doneren!