7 Redenen Waarom AWeber Oud Nieuws is en ik het Afraad
AWeber is een email service provider die wereldwijd meer dan 100.000 klanten heeft. AWeber stamt nog uit de tijd dat het internet nog in zijn kinderschoenen stond en we nog moesten inbellen met een traag, analoog modem om online te komen.
Een email dienst die al zolang bestaat en zoveel klanten heeft moet wel goed zijn…toch? Daar zijn de meningen echter over verdeeld. Zelf ben ik van mening dat AWeber oud nieuws is en ik raad het mensen dan ook af. In dit artikel ontdek je waarom.
Wat je in dit artikel gaat ontdekken:
Inhoud van dit artikel
Wat is AWeber?
AWeber is een dinosaurus op het gebied van email marketing. AWeber kwam in 1998 op de markt en omdat voor die tijd innovatief was zijn vele webmasters het gaan gebruiken.
Met AWeber heb je een set van tools waarom je het email marketing proces kan stroomlijnen en monitoren. Zo kan je makkelijk opt-in formulieren maken en autoresponders opzetten. Met HTML templates kan je eenvoudig professioneel ogende email nieuwsbrieven maken.
Als marketeer heb je inzicht in de ontvangers van je mailingen en de activiteiten van de ontvangers. Zo kan je zien hoeveel mensen je email openen, op welke links ze hebben geklikt en of ze naar je website zijn gegaan. Door mensen te tracken kan je inzichtelijk maken hoeveel omzet de mailing je oplevert.
Waar ze bij AWeber vooral trots op zijn is het hoge percentage bezorgingen; oftewel het lage percentage emails wat in de SPAM folder beland. Mails die de SPAM folder belanden is nog weleens een probleem bij meer traditionele methoden om nieuwsbrieven te versturen.
Ander punt waar ze bij AWeber trost op zijn is de customer support die ze je bieden. En eerlijk is eerlijk; deze is zonder meer goed te noemen. De customer support van AWeber gaat verder dan het aan de praat krijgen van hun software, ze helpen je ook bij het handig inrichten van je campagnes en dat soort zaken.
Ze denken (tot op zekere hoogte) ook echt met je mee om je marketing funnel zo goed mogelijk in te richten. Niet alleen technische support dus maar ook een stukje meedenken met je marketing.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Waarom is iedereen zo positief over AWeber?
De reden waarom je deze pagina aan het lezen bent is waarschijnlijk omdat je van plan bent om AWeber aan te schaffen en onderzoek aan het doen bent. Je wilt weten of AWeber wel de functionaliteit heeft die je nodig hebt voor je email campagnes en marketing funnel. En uiteraard ben je daarbij ook geïnteresseerd in de mening en ervaringen van andere AWeber gebruikers.
Als je gaat kijken in Google dan zal het je opgemerkt zijn dat er veel sites zijn die niets anders dan lof hebben voor AWeber. Ze geven je de indruk dat je wel gek zou zijn om verder te zoeken naar een geschikte email oplossing. AWeber is het helemaal.
Al die sites die zo positief zijn over AWeber zijn echter niet neutraal. Niet dat ze door AWeber zelf zijn opgezet of zo, maar ze hebben een financiële incentive om AWeber te promoten. Ze verdienen namelijk geld als je AWeber aanschaft. En niet zo’n klein beetje ook.
AWeber heeft een succesvol affiliate programma. Ze bieden webmasters 30% commissie aan die terugkerend en maandelijks wordt uitgekeerd. Zo lang jij klant bij AWeber blijft strijken zij maandelijks hun 30% op.
Het affiliate programma van AWeber is zo succesvol omdat hun commissie zo absurd hoog is (bron). Hierdoor zijn er zoveel websites te vinden die een positieve review over AWeber hebben geschreven. Ze hopen dat jij, via hun affiliatelink, een abonnement bij AWeber afsluit. Dit betekend dat zij maandelijks 30% van wat jij betaald op hun bankrekening kunnen bijschrijven. Dit is allemaal geen schande. Affiliate marketing is voor vele webmasters nu eenmaal een verdienmodel om omzet uit hun websites te halen zonder dat zij zelf een product of dienst hoeven te ontwikkelen.
Hier op GeldGorilla hebben we ook de nodige aandacht gegeven aan affiliate marketing als mogelijke bron van inkomsten. In dit artikel lees je er alles over, mocht je meer over affiliate marketing willen weten.
Ik wijs je op het affiliate programma van AWeber zodat je beseft waarom er zoveel websites positieve dingen schrijven over AWeber. Vanwege de financiële incentive die deze sites hebben zou ik je willen aanraden de reviews met een korreltje zout te nemen en verder te kijken dan je neus lang is.
7 redenen waarom ik AWeber afraad
Het had misschien lekker makkelijk geweest om AWeber de hemel in te prijzen en het artikel af te sluiten met een affiliatelink naar AWeber, zoals andere websites dat doen. Maar dat doe ik niet. Na mijn diepgaande onderzoek naar AWeber sta in ik simpelweg onvoldoende achter de dienst om het je aan te bevelen. Sterker nog: ik raad het je zelfs af. Hieronder vindt je de 7 redenen waarom ik AWeber afraad.
Reden #1: insluiting
AWeber heeft veel gebruikers. Dit komt omdat AWeber al heel lang bestaat; al sinds 1998. In die tijd waren er nog geen betere alternatieven voor AWeber. Veel van de klanten die destijds AWeber gingen gebruiken zijn nog steeds klant. Ze zijn gewend aan de software en zijn ingesloten in het systeem.
Het is een heel gedoe om al je data eruit te halen en over te zetten naar een ander systeem. Je kan alleen een CSV export maken van je subscribers waarmee je andere waardevolle marketing tracking data verliest.
Veel AWeber klanten kiezen de weg van de minste weerstand. Ze blijven AWeber gebruiken, ondanks dat er betere alternatieven zijn, omdat overstappen veel gedoe en werk is.
De marketingstrategie van insluiting is iets wat we wel vaker zien bij software leveranciers. Een bekend voorbeeld is dat men niet snel van Windows zal overstappen naar bijvoorbeeld Apple of Linux. Dit omdat men precies weet hoe Windows werkt en geen tijd wil investeren om een nieuw besturingssysteem onder de knie te krijgen.
Dit principe van insluiting verklaart voor mij waarom AWeber nog zoveel klanten kan hebben. Voor veel klanten, die ze nog hebben uit de tijd dat ze toonaangevend waren, is de barrière om over te stappen te groot.
Reden #2: ouderwetse templates
AWeber bestaat al lang en dat is ook te zien aan hun templates. Die zien er nog steeds zo uit alsof ze in de jaren ’90 ontworpen zijn en ze blinken nou niet bepaald uit in functionaliteit. Niet echt ideaal om je mee te positioneren als modern bedrijf wat mee gaat met zijn tijd dus.
Er is wel een workaround die door veel AWeber klanten wordt gebruikt; met een third-party tool zelf een design maken. Denk daarbij aan tools als OptinMonster, Optin Cat, Gravity Forms en Thrive Leads. Dit betekend voor AWeber klanten extra werk. Je zult eerst moeten uitzoeken met welke third-party oplossing kan doen wat je wilt doen. Ook zal je de third-party software moet aanschaffen en je zal er in moeten verdiepen hoe je deze integreert met AWeber.
Reden #3: beperkingen
Je kunt nieuwe subscribers toevoegen aan AWeber door deze zich aan te laten melden voor je lijst, of door een tag toe te voegen aan een form.
Het kan echter ook wenselijk zijn om op andere manieren subscribers toe te voegen, bijvoorbeeld nadat iemand een product heeft besteld of heeft gereageerd op een email. AWeber biedt deze functionaliteit niet, dit in tegenstelling tot concurrerende email oplossingen.
Ook bij het maken van marketing funnels loop je al snel tegen beperkingen op. AWeber kan namelijk alleen maar seriële acties uitvoeren en geen parallelle. Dit betekend dat met AWeber mail B pas wordt verstuurd nadat mail A verstuurd of gelezen is. Bij concurrerende oplossingen kan je mails gaan versturen die niet afhankelijk zijn van elkaar en een eventuele opvolging (zoals openen mail of plaatsen bestelling) hierin. Dit is handig als je verschillende producten in je marketing funnel wilt waarbij de acties onafhankelijk van elkaar mogen gebeuren.
Reden #4: je wordt duurder pricingplan ingeduwd
Bij AWeber betaal je voor het aantal subscribers wat je hebt (bron). Voor 0 tot 500 gebruikers is dat momenteel 19 USD per maand, voor 501 tot 2500 gebruikers is dat 29 USD per maand, voor 2501 tot 5000 gebruikers is dat 49 USD per maand.
AWeber is er dan ook bij gebaat dat je zoveel mogelijk subscribers hebt zodat je in een duurder prijsplan komt. De manier waarop ze dit doen vindt ik zelf wel een beetje gemeen. Iemand die zich uitschrijft voor je nieuwsbrief blijft in het AWeber systeem namelijk staan als subscriber. Naar de uitschrijver zal je geen nieuwsbrieven meer versturen maar je betaald er nog wel voor.
In de praktijk is het vrij normaal dat het aantal uitschrijvers, na een aantal jaren, hoger is dan het aantal actieve subscribers. Je betaald dan wel voor de grote groep ex-nieuwsbrief ontvangers.
Verder worden subscribers door AWeber niet ‘ontdubbelt’ (op basis van uniek emailadres) zodat je betaald voor dubbele inschrijvingen.
Stel je hebt 3 verschillende mailinglijsten waarin iemand zich op heeft ingeschreven; een mailinglijst voor reizen naar Spanje, naar Turkije en naar Egypte. Deze ene persoon telt dan als 3 subscribers en niet als één.
Reden #5: duur als je weinig subscribers hebt
Indien je weinig subscribers hebt (minder dan 1000) dan is het altijd goedkoper om de mailoplossing van concurrenten te gebruiken zoals Mailchimp, Mad Mimi, GetResponse of ActieveCampaign. Ook tot 5000 subscribers zijn andere oplossingen meestal voordeliger. Heb je meer dan 10.000 subscribers dan ontlopen de prijzen elkaar niet zoveel meer en kunnen oplossingen zoals ConvertKit zelfs duurder zijn dan AWeber.
Reden #6: Onoverzichtelijke reporting interface
De AWeber reporting interface is voor marketeers die tijd over hebben. Je hebt secties waar tussen je moet overschakelen om een totaal indruk te kunnen krijgen van de performance van je mails. Deze secties zijn Broadcasts, Subscribers en Reports.
Als marketeer wil je natuurlijk in één opslag kunnen zien hoe je campagne het doet en krijg je het gevoel niet echt serieus genomen te worden met de onhandige reporting interface van AWeber.
Bij concurrerende oplossingen, zoals die van GetResponse en MailChimp, heb je alle informatie overzichtelijk op 1 dashboard. Met filterfuncties kan je dan verder gaan specificeren wat je precies wilt zien. Zo hou je tijd over voor andere dingen.
Reden #7: segmentatie niet mogelijk
Stel je verkoopt koffie via een webshop. Je hebt klanten die Senseo pads kopen, Nespresso cups, Dolce Gusto, filterkoffie en koffiebonen. Deze heb je netjes in AWeber gesegmenteerd zodat je aanbiedingen met Nespresso cups alleen in de mailbox komen van je klanten die een Nespresso apparaat hebben.
Nu heb je een actie die voor alleen voor de filterkoffie en koffiebonen klanten interessant is. Je zou denken dat je dan eenvoudig aan kan klikken dat je mail verstuurd moet worden aan alle klanten uit het segment filterkoffie en koffiebonen. Helaas kom je met AWeber dan van een koude kermis thuis. Je kan namelijk niet één mail versturen naar mensen die in verschillende segmenten zitten. Oplossing is dan om twee mails te versturen: 1 mail naar de filterkoffie klanten en 1 mail naar de koffiebonen klanten. Zie je het voor je dat je één mail wilt versturen naar klanten in tientallen of honderden segmenten? Trek daar maar een dag vooruit.
Sommige marketeers denken in dergelijke gevallen slim te zijn en maken een nieuwe segment aan ‘filterkoffie & koffiebonen’ door de twee lijsten samen te voegen. Dat is bingo voor AWeber; je hebt zojuist een hele reeks dubbele (‘nieuwe’) subscribers aangemaakt en je hebt kans dat je hiermee in een duurder abonnement valt. Arghhh.
Conclusies
AWeber is geen slechte email oplossing maar naar mijn mening niet altijd de beste oplossing.
Op het gebied van support kan het voor de onervaren of beginnende online marketeers fijn zijn dat je al je vragen kunt stellen aan een medewerker van AWeber.
Voor recht toe recht aan email toepassingen kan AWeber een prima oplossing zijn. Voor de recht toe recht aan wensen zijn er echter goedkopere oplossingen op de markt.
Voor wie meer functionaliteit wil bieden concurrerende oplossingen meer mogelijkheden, dit voor dezelfde prijs of voor minder. Denk daarbij aan meer mogelijkheden tot personaliseren, modernere templates, meer mogelijkheden voor het personaliseren van je marketing funnel en segmentatie mogelijkheden.