Concurrentieanalyse: 7 Strategieën om Je Concurrenten te Bespieden
Als je bepaald hebt in welke markt je je wilt begeven, is het noodzakelijk om je concurrenten te gaan bestuderen.
Met het analyseren van je concurrenten kun je namelijk dingen leren als:
- Via welke kanalen adverteert men
- Hoeveel bezoekers heeft de concurrent ongeveer
- Is de markt populair op social media
- Hoeveel concurrenten zijn er
- Welke prijzen zou ik moeten hanteren
- Hoe kan ik mij onderscheiden
- Etc. etc.
In dit artikel vertel je 7 manieren om je concurrenten te analyseren.
Inhoud van dit artikel
- Strategie #1: winst- en verliesrekening kopen op kvk.nl
- Strategie #2: Google zoekresultaten analyseren
- Strategie #3: websites van je concurrenten analyseren
- Strategie #4: bestudeer alles op de website van je concurrent
- Strategie #5: achterhalen hoeveel bezoekers je concurrenten ongeveer hebben
- Strategie #6: spieken op social media
- Strategie #7: offline marketing
Strategie #1: winst- en verliesrekening kopen op kvk.nl
Voor als je het nog niet wist, als een bedrijf een B.V. is kan je het bedrijfsprofiel kopen op kvk.nl voor een paar euro.
Dit document bevat vele gegevens van het bedrijf. Ook staat hier vaak (niet altijd!) de activa, passiva en de winst- en verliesrekening in.
Kortom, je kunt dus de exacte omzet cijfers zien van je concurrenten! Is dat niet geniaal?
Dus niet proberen te gokken hoeveel geld er wordt verdiend in een markt… nee, gewoon de cijfers op een rij zien.
Check een voorbeeld hieronder van wat je krijgt.
Strategie #2: Google zoekresultaten analyseren
Voor als je het nog niet wist… top posities in Google leveren bedrijven ontiegelijk veel geld op.
Veel mensen zeggen dan: maar niet in mijn markt!
Dit is een grote misvatting. In iedere markt wordt gegoogeld, of je nou pennen verkoopt, schepen, raketten of je mensen helpt met hun tuin. In alle markten is zoekvolume!
Ga dus niet alleen denken aan ‘naamsbekendheid’ want er is veel meer dan dat.
Hier is het stappenplan voor een concurrentieanalyse met de zoekwoorden en resultaten van Google.
Stap 1:
Ga naar de ‘Google keyword planner‘, log in in je Google account en vul de boxen in. Zie de afbeelding hieronder voor de tuinieren markt als voorbeeld.
Ik ga dus nu even vanuit dat ik tuinontwerpen verkoop.
Stap 2: kijk naar de populairste & meest gerelateerde zoekwoorden
Ik geef het toe, ik heb al een beetje vals gespeeld want ik zag dat ’tuinontwerp’ al een populair zoekwoord was.
Maar hieronder een rijtje suggesties die Google nog meer geeft:
Stap 3: hoe scoren je concurrenten op deze zoekwoorden?
In Google (en in iedere andere zoekmachine) kun je onderscheid maken tussen betaalde en organische zoekresultaten.
De betaalde zoekresultaten zijn bij Google betaald via Google Adwords. Met Google Adwords kun je dus adverteren op eigen gekozen zoekwoorden.
Bij organische zoekresultaten betaal je niets en krijg je overigens nog een stuk meer bezoekers.
Je kunt nu dus al zien op welke zoekwoorden je concurrenten ranken en adverteren.
Strategie #3: websites van je concurrenten analyseren
In de afbeelding hierboven zien we de eerste 3 websites op het zoekwoord ’tuinontwerp’.
Dit zijn intratuin.nl, tuinontwerp-tuinarchitecten.nl en de-tuinontwerper.nl.
Nu is de vraag: waarom staan die concurrenten zo hoog in Google?
En: hoeveel bezoekers zouden deze websites hebben?
Waarom je concurrenten zo hoog in Google staan heeft vaak de maken met de volgende 4 dingen:
- De websites heeft veel kwalitatieve links van andere sites,
- De websites is oud,
- De website heeft informatieve teksten,
- Het domein bevat de term ’tuinontwerp’
De website heeft veel kwalitatieve links van andere sites
Dit is makkelijk te achterhalen door een backlink checker te gebruiken. Hiermee kan je zien welke andere sites naar hun linken.
Deze sites kunnen ook vaak partners zijn of andere sites die de eigenaar bezit. Hiermee kom je dus meer te weten over je concurrent.
De makkelijkste (en gratis) backlink tool is backlinkwatch.com. Wel even de popups wegklikken op deze site en even wachten, maar daarna zie je een mooi lijst met backlinks.
Tot slot kan je dus ook kijken of je op de sites waarvan je concurrent backlinks hebt, jij ook op kan komen te staan.
De website is oud
Hoe ouder een website, hoe meer vertrouwen de zoekmachine krijgt in deze website.
Maar wanneer is de site begonnen? Nou, dat kan je checken met ‘whois tools’.
Voor .nl domeinen: sidn.nl
Voor .be domeinen: dsn.be
Voor de overige domeinen (ook nl en be trouwens): whois.domaintools.com
Als je in deze tool een domein intypt, zie je al snel wanneer de site begonnen is.
De website bevat informatieve teksten
Dit kun je uiteraard zien op de site zelf. Zijn de teksten interessant? Staan er beschrijvende plaatjes bij, video’s etc.?
Is er een blog?
Overigens is het zo dat als concurrent geen blog heeft, dat je daar je al makkelijk mee kan onderscheiden én veel meer bezoekers uit Google kunt halen hierdoor.
Het domein bevat de term ’tuinontwerp’
Als een domein het zoekwoord bevat waar het op gevonden wordt, scoor je vaak al per definitie beter dan je concurrent.
Het domein tuinontwerp.nl is eigenlijk de beste domein om te ranken op het zoekwoord ’tuinontwerp’ maar deze is uiteraard bezet.
Het nadeel van zo’n domein is wel dat er geen ‘branding’ aanwezig is, vandaar dat je beter een combinatie kunt maken van een bepaald zoekwoord in je domein en ‘branding’.
Bijvoorbeeld koktuinontwerp.nl, als je bijvoorbeeld ‘kok’ van je achternaam heet. Of chiquetuinontwerp.nl, als je meer een term wilt gebruiken in plaats van een naam.
Strategie #4: bestudeer alles op de website van je concurrent
Bekijk de volgende dingen:
- Welke diensten verkopen ze? En hoeveel kosten ze? Hoe werkt het bestelsysteem?
- Wordt er gebruik gemaakt van social media en zo ja, welke platformen zijn het populairst?
- Hebben ze een nieuwsbrief en zo ja, wat sturen ze naar hun potentiële klanten? (schrijf je dus in op alle nieuwsbrieven van je concurrenten)
- Waarin specialiseren ze zich?
- Waar zijn ze gevestigd?
- Etc. etc.
Strategie #5: achterhalen hoeveel bezoekers je concurrenten ongeveer hebben
Een goede tool om een indicatie te krijgen van het aantal bezoekers van je concurrent is Alexa ranking.
Hier is een screenshot van de Alexa ranking van geldgorilla.nl:
Alexa ranking werkt als volgt:
- Alexa ranking is een rankschikking van de populairste sites op het web
- Hoe lager de score hoe meer bezoekers een site heeft (de score van 1 dus de hoogst mogelijke score)
- Hoe hoger de score hoe minder accuraat de ranking is
- Alexa ranking wordt alleen gemeten bij bezoekers die een Alexa bar hebben (zoals met deze alexa ranking chrome extension). Kortom, alleen ’technische’ mensen worden gemeten en dat betekent dat sites die gaan over internet marketing, games, programmeurs automatisch al hogere scores hebben (deze site geldgorilla.nl heeft dus ook al een ‘onterechte’ voorspong). Let dus goed op bij het interpreteren van een Alexa ranking score!
Richtlijnen voor de waarde van de Alexa ranking:
- Een site met een Alexa ranking hoger dan 1 miljoen is meestal een slecht bezochte website. Denk aan minder dan 100 per dag, maar er zijn uitzonderingen.
- Een site met een Alexa ranking lager dan 1 miljoen heeft meestal wel meer dan honderd bezoekers per dag, maar uiteraard zijn er uitzondingen.
- Een site rond de 100.000 kan enkele honderden of duizenden bezoekers per dag hebben.
- Alles lager dan de 50.000 is flink serieus en moet wel enkele duizenden bezoekers per dag hebben.
- Alles lager dan de 10.000 is echt serieus en heeft tienduizenden bezoekers per dag.
Strategie #6: spieken op social media
Als je concurrent social media inzet kan je gewoon bespieden wat hij/zij doet omdat alles openbaar is.
Je kunt dus kijken naar:
- Welke kanalen gebruikt deze concurrent?
- Welk kanaal is het populairst?
- Hoe vaak wordt er een bericht op geplaatst?
- Waar gaan de meeste berichten over en hoe wordt er op gereageerd?
Social media statistieken bespieden van je concurrenten
Op bijvoorbeeld Facebook kun je zien hoeveel likes iemand heeft gekregen en hoe dat aantal likes is gegroeid over de tijd.
Je gaat naar de desbetreffende facebook pagina en klikt op het aantal likes (of je gaat naar facebook.com/paginanaam/likes). Je krijgt dan een grafiek te zien, zoals deze:
Strategie #7: offline marketing
Tot slot kun je onderzoeken of je concurrenten offline ook reclame maken. Zoals op televisie, folders, posters etc.
Let er wel op dat dit vaak grote bedrijven zijn die dit doen die het budget hiervoor hebben.
Als je pas begint en weinig bugdet hebt, kan je dit beter niet doen en beginnen met Adwords en organisch proberen te scoren in Google. Dat kost je namelijk veel minder geld en je kunt direct bestellingen krijgen.
Dit waren de 7 manieren om je concurrenten te bespieden.
Weet jij nog meer manieren voor concurrentieanalyse?
Laat dan hieronder je ideeën achter.