Hoger In Google Komen? Ontwijk Deze 5 Fatale Fouten

Iedereen wil hoog komen in Google en het liefst op alle mogelijke zoekwoorden die met je markt te maken hebben.

Helaas is kunnen er maar 10 websites op de eerste pagina staan van Google, de 10 beste, en de rest krijgt eigenlijk bijna geen bezoekers.

Maar niet getreurd, ik ga je leren welke fouten je moet ontwijken om hoger in Google te komen.

We gaan het hebben over een vijftal fouten die ik maar al te vaak tegenkom.

Fout #1: ranken op “onmogelijk” zoekwoorden

Laatste praatte ik met iemand die tassen verkoopt op internet. Haar vraag was de volgende:

“Hoe kan ik op de eerste pagina komen in Google op het zoekwoord tassen?”

Uiteraard een goede en vanzelfsprekende vraag, alleen waar deze persoon misschien niet aan gedacht heeft, is dat er ontiegelijk veel bedrijven zijn die daarop willen scoren.

In sommige bedrijven hebben ze daar hele teams voor ingehuurd, teams die volledig toegewijd zijn aan het ranken op zoekwoorden als “tassen” in Google.

Kortom, je moet het dan opnemen tegen mega grote concurrenten waar je als individuele ondernemer waarschijnlijk nooit van gaat winnen. Je hebt dan te maken met bijvoorbeeld Zalando, Sacha, De Bijenkorf etc.

De grote fout die mensen hier maken is dat ze enkel denken in termen van “op 1 komen op tassen”. Op andere zoekwoorden komen ze simpelweg niet en daar zit precies de valkuil en dat brengt me tot het volgende punt…

Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient

Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:

  • Zonder technische kennis
  • Zonder product
  • Zonder opstartkosten
  • Zonder te adverteren
  • Zonder vooropleidingen

Start hier met het verdienen van duizenden euro’s per maand

Fout #2: alleen focussen op “korte” zoektermen

Zoals gezegd is het heel lastig om te ranken op woorden als “tassen”, “verzekering”, “kleuren” etc. Dit soort korte zoektermen noemen wel ook wel short-tail zoekwoorden.

Maar wist je dat dat ook de mensen zijn die eigenlijk helemaal niet specifiek op zoek zijn? Je kunt beter ranken op zoekwoorden die langer zijn (long-tail zoekwoorden), want:

  1. Er is VEEL minder concurrentie te vinden in Google
  2. Klanten zijn sneller bereid te kopen (hogere conversie)

Waarom is er minder concurrentie?

Reden is simpel: iedereen wilt ranken op zoekwoorden die het meest worden ingetypt. Daarop kun je zeker geld verdienen, maar het is een lange en zware weg in plaats van ranken op vele langere zoektermen.

Waarom zijn klanten sneller bereid te kopen?

Dat komt omdat mensen 1) meer specifiek en 2) meer intentioneel zijn in zoektocht. Als jij een elektronica webwinkel hebt en je wordt gevonden op het “computer” dan koopt misschien 2% een computer.

Wanneer je gevonden wordt op het zoekwoord “computer kopen” dan schiet de conversie omhoog, want dit zijn mensen met meer intentie. Ze geven namelijk aan dat ze ook echt willen kopen. Waarschijnlijk koopt meer dan 5% van de bezoekers.

Rank je daarentegen goed op “Dell Inspiron 15 Laptop” dan krijg je mensen die al specifiek weten wat ze willen kopen. Ook hier krijg je zeer hoge conversies.

Kan je dan helemaal niet ranken op korte zoektermen?

Dat kan wel degelijk. Op het zoekwoord “salsa amsterdam” kan je absoluut ranken. Dat is een korte zoekterm, maar waarschijnlijk niet enorm beconcurrerend.

Maar mensen toetsen toch bijna alleen maar korte zoektermen in?

Grote onzin!

Wist je dat 20% van de zoektermen die vandaag de dag in Google worden ingetypt, nog NOOIT is ingetypt in de geschiedenis van de zoekmachines…

De verklaring hiervoor is dat mensen er steeds meer achter komen dat je hele specifieke informatie kunt vinden op het internet, dat leidt tot zoektermen als “hoe kan zo snel mogelijk mijn gazelle band plakken” of “de nieuwste films met johnny depp in de hoofdrol”.

Mensen toetsen steeds ingewikkeldere zoektermen in. Google heeft ook een onderzoek gedaan naar de verhouding short-tail en long-tail dat wordt ingetoets in Google. De resultaten waren als volgt:

Longtail shorttail statistieken

Zoals je ziet bestaat 70% van het zoekvolume uit long-tail zoekwoorden, oftewel zoektermen die uit 4 of meer zoekwoorden bestaan.

De conclusie is duidelijk: staar je niet blind op short-tail zoekwoorden, maar denk ook aan de long-tail zoektermen. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat je je TOTAAL niet met short-tail moet bezig houden. Je kunt beter op beide focussen.

Fout #3: het principe van relevantie niet begrijpen

Wat veel mensen willen, is om te ranken op vele zoekwoorden met slechts één pagina…

Maar hier ontstaat een groot probleem. Als jij op vele zoekwoorden tegelijkertijd wilt ranken met één pagina, is er altijd een concurrent die meer relevante informatie heeft.

Stel, jij hebt 5 salsa scholen in Nederland (amsterdam, rotterdam, utrecht, eindhoven en groningen). Wat dit soort bedrijfseigenaren dan vaak willen, is om op nummer 1 te staan in Google op de zoekwoorden: salsa amsterdam, salsa rotterdam, salsa utrecht, salsa eindhoven en salsa groningen.

Kortom, ze willen met één pagina (bijvoorbeeld hun homepage) ranken op al die zoekwoorden.

Maar hier ontstaat een probleem…

Google heeft namelijk ook pagina’s specifiek over ieder zo’n zoekwoord. Google heeft bijvoorbeeld 10 salsa scholen geïndexeerd die allemaal in Amsterdam zitten.

Wat er dan gebeurd is dat Google kiest voor de salsa scholen die een pagina specifiek hebben over salsa in Amsterdam en niet 5 plaatsen die allemaal op één pagina staan.

Wat is de oplossing voor relevantie?

De oplossing is simpel: je maakt een aparte pagina voor iedere plek dat je salsa geeft. Dus stel dat jouw website zodansjesalsa.nl is, dan maak je 5 pagina’s aan, namelijk:

  1. zodansjesalsa.nl/amsterdam
  2. zodansjesalsa.nl/rotterdam
  3. zodansjesalsa.nl/utrecht
  4. zodansjesalsa.nl/eindhoven
  5. zodansjesalsa.nl/groningen

Je zet op ieder pagina een tekst SPECIFIEK over de plek waar je het geeft. Je gaat dus niet de pagina van Amsterdam maken en die 4 keer kopiëren en alleen het woord Amsterdam vervangen met een andere plek.

Content letterlijk kopiëren en nogmaals publiceren op je site is geen slim plan voor je rankings. Google heeft het direct door en negeert alle dubbele content.

Als je teveel content kopieert, geeft Google je een tijdelijke penalty waardoor je enkele weken of maanden wegvalt uit de zoekresultaten en je komt alleen terug na die tijd als je de dubbele content verwijderd hebt.

Dus je schrijft gewoon per woonplaats een apart artikel, met wie de lessen geeft, een kaartje waar de school te vinden is etc. Uiteraard kun je een enkele alinea overnemen en gebruiken voor een andere pagina, maar ga niet de hele pagina overnemen.

Fout #4: de combinatie van kwaliteit content en links niet begrijpen

De grootste obsessie rond webmasters is niet alleen goed willen ranken in Google, maar vaak ook hoe je zo snel en zoveel mogelijk links naar je site kan krijgen.

Links leiden namelijk tot betere rankings. Maar waar de meeste webmasters niet over nadenken is dat impact van links al veel minder is geworden de afgelopen jaren.

Als je vroeger links had van startpagina schoten je rankings omhoog. Tegenwoordig gaan ze dan nog steeds omhoog, maar niet zo hard als voorheen.

Google heeft gewoon betere signalen ontdekt om de kwaliteit van websites te bepalen. Overigens kijkt Google naar meer dan 200 signalen dus alleen geobsedeerd zijn met backlinks is niet zo’n slim plan.

Wat naar ons idee het allerbelangrijkste is voor goede rankings is KWALITEIT content. Daarna is er een flink gaat en komen we op een gegeven moment backlinks tegen. Daarna is weer een groot gat en vinden we de “rest” van de signalen (zie de afbeelding hieronder).

Google rankings signalen

Wil je meer weten over zoekmachines optimalisatie? Lees hier dan meer artikelen.

Fout #5: ongeduldig zijn

Op de langere zoektermen kan je vrij snel ranken. Voor de wat populairdere zoekwoorden moet je helaas toch wat weken of soms maanden wachten…

Maar het wachten is meestal niet erg, omdat je 1) ondertussen lekker verder kan schrijven en 2) als je er eenmaal staat, sta je er waarschijnlijk voor een lange tijd of je moet echt iets aan je website verknallen.

Weet jij nog meer fouten die webmasters maken? Laat dan een reactie hieronder achter.

Stap voor stap video instructies om veel bezoekers te krijgen

In geld gorilla geheimen leggen we stap voor stap uit hoe je via zoekmachines zoals youtube en google giga veel bezoekers krijgt.

Dit zijn technieken en trucs waar je geen grote bedragen voor hoeft neer te leggen of veel tijd aan hoeft te besteden.

Dit zijn de methodes waarmee iedereen ongeacht zijn technische kennis of verleden veel bezoekers kan krijgen.

Dit kan (maar hoeft niet) zelfs zonder website.

Klik direct hieronder voor meer informatie:

Geld Gorilla Geheimen Risicovrij Uitproberen

VIDEO: Hoe een leek binnen no-time duizenden per maand kan verdienen

Ontdek de gedetailleerde stap-voor-stap methode waarmee zelfs de grootste kluns een passief goed inkomen via het internet kan verdienen.

Geen technische kennis, hoge kosten, website of hoge kosten vereist.

Ontdek meer over dit perfecte verdienmodel

Alex Hartman

Hoi, ik ben Alex Hartman, ik ben internet marketing deskundige met een passie voor beleggen. Op deze website inspireer ik mensen om vanuit huis, met behulp van het internet geld te verdienen.

11 Reacties op "Hoger In Google Komen? Ontwijk Deze 5 Fatale Fouten"

  1. Coen Olde Bijvank

    says:

    Goed artikel Alex!

    Met vriendelijke groeten,

    Coen Olde Bijvank

  2. Kees

    says:

    Goed artikel, ik dacht altijd dat je met de juiste zoekwoorden in je teksten wel prima kon ranken in Google, maar dat blijkt toch anders te zitten. Verbluffend hoe slim die zoekmachines tegenwoordig zijn en waar ze allemaal naar kijken!

    Groet,

    Kees

  3. Frans Koning

    says:

    Ik wilde nog even een belangrijke tip geven mbt SEO. Veel mensen die er net mee beginnen, denken dat ze alleen maar voor de zoekmachine (dus voor Google) moeten schrijven. Want dan kom je hoog in Google, denken ze. Daarvoor gebruiken ze tips zoals die in dit artikel (wat overigens prima tips zijn, niets mis mee), maar ze verliezen het belangrijkste uit het oog: de lezer.

    De lezer is degene die op jouw site komt, die jouw teksten leest en die je uiteindelijk wilt aanzetten om een koop te doen. Daarvoor schrijf je immers je teksten. Wanneer je tekst dan helemaal opgezet is voor zoekmachines, maar niet biedt waar je lezer naar op zoek is, ben je alsnog ver van huis.

    Zorg daarom dat de tekst overzichtelijk is (met tussenkopjes) en dat de tekst afgestemd is op jouw doelgroep. Jongeren vinden het niet erg om met 'je' aangesproken te worden, maar bij ouderen verdient 'u' de voorkeur, om maar een voorbeeld te geven. Zo zijn er nog een heleboel nuanceverschillen die een goede van een slechte SEO-tekst onderscheiden. Houd daar dus ook rekening mee!

    Met vriendelijke groet,

    Frans Koning

    • Alex Hartman

      says:

      Bedankt voor je extra tips Frans! Je moet zeker niet de lezer uit het oog houden bij het schrijven van SEO teksten.

  4. Tineke

    says:

    Hallo Alex,

    Ik wilde je bedanken voor je tip over long tail SEO ik had daar nog nooit van gehoord. Ben daar samen met mijn schrijver mee aan de slag gegaan en nu heb ik meer bezoekers dan ooit. Dank je wel!

  5. Quinten

    says:

    Ik vind het allemaal maar lastig hoor die SEO. Je moet letten op de juiste woorden in je tekst gebruiken, dat je goede kopjes gebruikt, dat je tekst lang genoeg is maar ook weer niet te lang, dat je opsommingen en zo gebruikt, dat je afbeeldingen op de juiste manier invoegt... enzo voorts

    En nu moet je ook nog op hele specifieke zoekwoorden schrijven?! Sorry hoor maar hoe ga ik een goede pagina met genoeg woorden schrijven over 'nike vrouwen hardloopschoenen'. Dat is toch veel te specifiek om een lange tekst over te schrijven.

    En dan lees ik net bij die Frans dat je ook nog voor je lezer moet schrijven. Want de lezer en de zoekmachine werken blijkbaar niet hetzelfde. Ik krijg het helemaal warm in mijn hoofd van al deze informatie. Kan iemand mij SEO in het kort en bondig uitleggen?!

    • Alex Hartman

      says:

      Kort en bondig gaat niet zo goed samen met SEO. Het is heel ingewikkeld om dat kort uit te leggen. Als je geen tijd hebt om dat allemaal te leren, adviseer ik je om een SEO specialist in dienst te nemen die het voor jou bedrijf kan doen.

  6. Karina

    says:

    Fascinerend artikel zeg, hier kan ik wat mij voor mijn taalcursussen! Veel dank!

  7. Charlotte

    says:

    Dit is inderdaad één van de grootste valkuilen voor mensen die iets op het internet doen, ze denken er niet over na hoe mensen hun website moeten verdienen en daarom wordt het vervolgens niks. Goed dat deze site hier tips voor geeft!

  8. Karlijn

    says:

    Wauw, ik dacht dat als ik gevonden wou worden bij bijvoorbeeld "tassen" dat ik dan gewoon heel vaak dat woord zou meoten gebruiken en dat het dan wel zou lukken, maar nee dus... Goed om te weten dat er toch dingen zijn die je kan doen om te zorgen dat je website hoog op Google terechtkomt!

  9. Thom

    says:

    Ik heb echt het idee dat je op deze site info krijgt waar je echt wat aan hebt. Heel veel sites komen gewoon alleen met vage verhalen en niet met praktische tips, maar metdit soort artikelen kun je gewoon echt meteen aan de slag, complimenten daarvoor!

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *