Tweetend Rijk Worden: 4 Keer Geld Verdienen Op Twitter
Het is moeilijk voor te stellen hoe de wereld er anno 2016 uit zou zien zonder Twitter. Sinds haar oprichting in 2006 is het sociale medium volstrekt onmisbaar geworden voor bedrijven, politici, beroemdheden en iedere Nederlander met een mening. Haar 313 miljoen actieve gebruikers sturen dagelijks een slordige 340 miljoen tweets de wereld in.
Als Twitter zo’n prominente plek in onze samenleving inneemt, dan moet het toch haast wel mogelijk zijn om er geld mee te verdienen? Is het niet mogelijk om die 313 miljoen gebruikers om te vormen tot 313 miljoen potentiële klanten? En hoe pak je zoiets aan?
Sponsors
Laat je betalen per tweet De meest voor de hand liggende manier om aan je volgers te verdienen is misschien wel het versturen van gesponsorde tweets, om zo reclame voor bedrijven te maken. Bekendheden als Kim Kardashian en Snoop Dogg doen dit aan de lopende band, en verdienen hiermee bedragen die kunnen oplopen tot $100.000,- per tweet.
Dit soort bedragen zullen voor jou waarschijnlijk niet zijn weggelegd, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om je tweets te laten sponsoren. Online services als SponsoredTweets bieden gebruikers een financiële vergoeding aan voor het tweeten van bepaalde advertenties. Deze mogelijkheid staat ook open voor kleinere gebruikers.
Een gesponsorde tweet
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Niet zinvol voor kleine accounts
Deze methode is echter voor kleine gebruikers verre van ideaal. Het bedrag dat je voor je berichten uitbetaald krijgt, is afhankelijk van zaken als het aantal volgers, het aantal keren dat de tweet bekeken is, en het aantal keren dat er op de getweete link geklikt is. Dit leidt ertoe dat er voor Twitteraars met een laag volgeraantal op deze manier weinig te verdienen valt.
Ook brengen online sponsoringsservices gevaren met zich mee. Het is moeilijk de legitimiteit van dit soort bedrijven te bepalen, en er zijn gevallen bekend waarin mensen een service toegang gaven tot hun account, waarna hun pagina werd bestookt met pornografische of racistische inhoud. Het is dus belangrijk om je goed te verdiepen in de services die je overweegt te gaan gebruiken.
Verder zitten er ook juridische haken en ogen aan het concept van betaalde tweets. In Nederland bestaat de zogeheten Reclamecode Sociale Media, die ertoe verplicht om duidelijk aan te geven wanneer er voor een bericht is betaald. Hierdoor wordt deze reclame minder effectief, en zal de sponsor er ook minder voor bereid zijn te betalen.
Sponsoring van tweets is dus vooral zinvol als je een groot aantal volgers hebt, en als je de tijd neemt om jezelf ervan te verzekeren dat je met een betrouwbare organisatie te maken hebt. Voor kleinere accounts wegen de inkomsten waarschijnlijk niet op tegen de moeite.
Marketing
Twitter als uithangbord
Een meer indirecte manier van geld verdienen via Twitter is door het als marketingplatform te gebruiken voor jouw eigen product of dienst. Het sociale medium biedt voor ondernemers een groot aantal potentiele klanten en manieren om deze te bereiken.
Zo kun je het retweeten (delen) van tweets bevorderen door middel van grappige, interessante of anderszins deelbare tweets. Deze vorm van marketing, waarbij potentiële consumenten zelf de reclame verspreiden, heet Electronic Word of Mouth (of eWOM). Een specifieke vorm hiervan die op Twitter vaak goed werkt, is het opzetten van “winacties”; iedereen die een specifieke tweet deelt en je account volgt, maakt kans op een prijs. Hierdoor kan je publiek zeer snel groeien.
Voorbeeld van een winactie
Effectieve reclame of zo groot mogelijke doelgroep?
De belangrijkste valkuil bij het gebruik van Twitter als marketingplatform is de balans tussen reclame en entertainment. Als de link met je dienst of product ontbreekt, zal het delen van je tweet niet snel leiden tot hogere winsten voor je bedrijf, maar als je tweet alleen bestaat uit het aanprijzen van je product, zal niemand hem delen. Hier dient dus een evenwicht te worden gevonden, en ligt een verkeerde inschatting op de loer.
Bij de eerdergenoemde “winacties” is de effectiviteit nog moeilijker in te schatten. Het retweeten van je boodschap en het volgen van je account zullen immers in de eerste plaats gebeuren om iets te winnen, en niet per se omdat de retweeter in je product of dienst geïnteresseerd is. Dit valt deels op te lossen door een prijs aan te bieden die verband houdt met dat waar je reclame voor maakt. Als iemand dan in de prijs geïnteresseerd is, heeft hij waarschijnlijk ook interesse in je product.
Ook is deze vorm van reclame niet voor elk soort bedrijf effectief. Wil je iets aanprijzen dat makkelijk via het internet kan worden gekocht, geboekt of afgesloten, zoals een reis of een product in een webwinkel, dan kan Twitter een uitkomst bieden, maar een Schiedamse kapperszaak zal het toch vooral van de directe omgeving moeten hebben.
Een reclame die verwijst naar het internetfenomeen “The Dress”, die zowel grappig als relevant voor het product is.
Verkoop
De deur-tot-deurverkoper van de 21e eeuw
De opkomst van sociale media heeft ook een verschuiving in de verkoopwereld met zich meegebracht. Steeds meer bedrijven hebben deur-tot-deurverkoop ingeruild voor verkopers die via Twitter hun waren aan de man brengen. Hierbij deel jij via Twitter een speciale link, en als iemand via deze link een product koopt, krijg jij een percentage van de opbrengst.
Het percentage dat naar de verkoper gaat verschilt sterk per bedrijf. Zo keert Apple vier tot vijf procent van de prijs van een iTunes-nummer uit, terwijl je bij Groupon wel 10 procent kan ontvangen, en je bij marketingbedrijven voor kleinere merken soms maar liefst de helft krijgt. Over het algemeen geldt: hoe moeilijker iets te verkopen is, hoe hoger jouw deel van de winst.
Deze band verdient via deze iTunes-link nog een beetje extra aan elk verkocht nummer.
Een vak apart
Belangrijk om te realiseren is dat hierin veel werk kan gaan zitten. Als je een gigantisch volgeraantal hebt, zal je gericht naar bepaalde personen moeten tweeten om hun interesse te wekken. Net zoals bij ouderwetse deur-tot-deurverkoop zal maar een klein deel van de mensen die je benadert daadwerkelijk iets kopen, waardoor je hard zal moeten werken als je enige significante winst wil behalen.
Daarnaast kan deze manier van geld verdienen botsen met Twitters regels rondom spam. Zo is “het volgen en/of ontvolgen van grote aantallen accounts over een korte tijdsperiode” verboden, en kan ook “het feit dat je updates vooral uit links bestaan, en niet uit persoonlijke updates” als spam worden opgevat. Dit maakt het ontzettend moeilijk om voldoende mensen te bereiken.
Directe winst op video’s
Twitter als baas
Recentelijk is in de Verenigde Staten een programma uitgerold dat het mogelijk maakt om directe winst te maken op video’s die je op Twitter plaatst. Er wordt dan een advertentie afgespeeld voor je video, waarna jij een deel van de aan Twitter betaalde advertentiekosten uitbetaald krijgt.
YouTube kent een dergelijk systeem al jaren, en daar heeft het geleid tot een groot aantal gebruikers die niet alleen aan hun video’s verdienen, maar voor wie de opbrengsten op hun video’s zelfs hun hoofdinkomen vormen.
Als eenzelfde succes ook bij Twitter behaald wordt, lijkt het zeer waarschijnlijk dat dit programma na verloop van tijd ook in Nederland zal worden geïntroduceerd. Hierdoor zal het verdienen van geld met je Twitteraccount ook hier een stuk eenvoudiger worden, maar dat is nu nog toekomstmuziek.
Binnenkort is het waarschijnlijk mogelijk om geld te verdienen aan video’s als deze.
Het auteursrechtprobleem
Wat een reden zou kunnen zijn om dit project stop te zetten, is het auteursrecht (ook wel bekend onder de Engelse naam “copyright”). Het is momenteel een probleem dat andermans video’s gedownload worden om ergens anders weer geüpload te worden. Op deze manier proberen mensen winst te maken op het werk van anderen.
Dit is uiteraard illegaal, maar doordat het zo massaal gebeurt is het onmogelijk om dit effectief te controleren. YouTube werkt inmiddels met een systeem van automatische herkenning, maar ook dit is niet waterdicht, omdat het bijvoorbeeld wel is toegestaan om andermans werk te gebruiken in een parodie.
Als Twitter hiervoor geen goed systeem weet te ontwikkelen, kan dit ertoe leiden dat Twitter van het hele project afziet, bijvoorbeeld om rechtszaken te voorkomen.
Intensief
Ook moet niet over het hoofd worden gezien dat het maken van video’s een zeer tijdrovende klus kan zijn. Je wil wel dat je filmpje bekeken en gedeeld gaat worden, en om een video van enige kwaliteit te maken moeten een heleboel stappen doorlopen worden. Zo moet je eerst een goed idee hebben, vervolgens je video filmen (al dan niet nadat je eerst acteurs of figuranten hebt moeten optrommelen), en vervolgens moet alles nog worden bewerkt.
Dit proces zal voor velen te tijdrovend zijn, mede omdat het lang kan duren voordat je publiek dusdanig groot is dat je er een noemenswaardig bedrag aan verdient. Bovenstaand geldt overigens niet voor alle soorten video’s. Platformen als Vine en Instagram hebben laten zien dat korte, amateuristisch gefilmd en zeer licht bewerkte video’s ook zeer populair kunnen zijn.
De moeite waard?
Het is dus wel degelijk mogelijk om je inkomen te vergroten met behulp van Twitter. Dit is echter vooral het geval voor mensen met zeer populaire accounts. Voor mensen met lage aantallen volgers is dit zeer lastig en intensief, waardoor vele van hen het naar verwachting niet de moeite waard zullen vinden. Voor de meeste van hen zal het via Twitter aanprijzen van hun eigen product of dienst de enige echt rendabele optie zijn, mits hun product zich daarvoor leent.
In de toekomst zou het direct verdienen op Twittervideo’s voor deze mensen een uitkomst kunnen bieden, als zij erin slagen om video’s te maken waar niet al te veel werk in zit.
De belangrijkste conclusie is dat geld verdienen via Twitter voor de meeste mensen gewoon hard werken zal zijn. Tweetend rijk worden klinkt misschien als een droom, maar zonder de handen uit de mouwen te steken kom je, ook op het internet, niet ver.
jan van bruggen
says:wil veel geld verdienen binnen een maand om zijn droom waar te maken
wie kan mijn op weg helpen , off geld lenen