Kan Je Geld Verdienen als Testpersoon? Wij Zochten Het Uit!
Als je ergens voor aan het sparen bent of gewoonweg wat meer geld wilt verdienen, kan dit dan als testpersoon? En wat doe je precies als testpersoon? Als je geld verdient als testpersoon, hoeveel is dat dan ongeveer?
In dit artikel vertellen we je er alles over!
Wat is een testpersoon?
Gebruikerstesten is het proces waarmee de functies en interface van een app, website, dienst of product worden getest door echte gebruikers die bepaalde taken in realistische omstandigheden uitvoeren om het product te testen (welk product dit ook mag zijn).
Het doel van dit proces is natuurlijk om de bruikbaarheid van die website of die app te bekijken en evalueren en aan de hand daarvan te bepalen of het product klaar is om gelanceerd te worden voor echte gebruikers/klanten.
Voor relevante resultaten is het de bedoeling dat de testers niet te veel worden gestuurd in hun antwoorden en ervaring. Ze moeten op een natuurlijke manier met de app of website kunnen omgaan en communiceren, om te zien of het systeem intuïtief en comfortabel genoeg is om daadwerkelijk gebruikt te worden door mensen die er nog niet eerder mee hebben gewerkt.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Soorten gebruikerstests waarvoor je testpersoon kunt zijn
1. Enquêtes
Eén type gebruikerstests zijn enquêtes die een bedrijf helpen om gebruikersfeedback over een product van de klanten te krijgen, dingen waarvan jij vindt dat het bedrijf die kan verbeteren.
Het is één van de gemakkelijkste manieren om gegevens van klanten te verkrijgen, omdat je als klant de enquêtes overal gemakkelijk via je telefoon kunt invullen.
Vaak doen bedrijven een beroep op klanttevredenheidsonderzoeken als ze in korte tijd veel reacties van hun klanten over het product willen ontvangen. De verzamelde informatie helpt de UX-ontwerper van het bedrijf om duidelijke indicaties te hebben voor een toekomstige informatiearchitectuur en het ontwerpproces om de perfecte gebruikersreis voor de klanten te bieden.
2. Bruikbaarheidstesten (UX-onderzoek)
Wat houdt bruikbaarheidstesten in? We kunnen dit definiëren als het testen van gebruiksgemak en de efficiëntie van een elektronische interface of webpagina (of een e-commercesite). Als gebruiker is het de bedoeling dat je aangeeft in hoeverre het aan eisen van gebruiksgemak en efficiëntie voldoet.
Wat je hieronder kunt verstaan is:
Het is uiteraard de schuld van de online winkel, die de site niet heeft voorbereid op een eenvoudiger gebruik door mensen, als je dit merkt. Door testpersonen in te zetten, komen de makers van de website erachter of ze goed bezig zijn of niet.
De bruikbaarheid van de website is een cruciale vereiste voor een e-commercesite. Een online winkel die niet voldoet aan zijn doel om producten te verkopen vanwege een, bijvoorbeeld, slechte bruikbaarheid, kan natuurlijk geen goede e-commercesite of online winkel worden genoemd. Een slechte site creëert namelijk afstand van het doel waarvoor het is gemaakt – om te verkopen.
Bij het testen van de bruikbaarheid van websites worden verschillende aspecten gemeten door bedrijven: heatmaps, eye-tracking, user journey, click-trough-kaarten en nog veel meer.
3. A/B-testen
Dit type testen is één van de beste, snelste en meest efficiënte wijzen om de hoeveelheid conversies te kunnen verhogen voor een bedrijf. A/B-testen is het proces waarbij twee verschillende varianten van een e-mail naar verschillende groepen abonnees worden verzonden.
Je krijgt als klant dus slechts één variant van de e-mail, niet beide. Wel krijgt de andere groep precies op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip de andere mail (samen met de mensen die ook in jouw groep zitten en dezelfde mail als jij ontvangen).
Het bedrijf houdt vervolgens de reacties van klanten bij en bepaalt welke variant de reacties heeft gewekt die ze graag wilden ontvangen Door A/B te testen, leert het bedrijf veel over de bezoekers van hun website of app en het type inhoud waarop die klanten het beste reageren.
Voordat het bedrijf bepaalt wat het wil testen, stelt het bepaalde doelen vast. Als het bijvoorbeeld wil dat meer mensen zich op de nieuwsbrief abonneren, moeten ze een aantal elementen testen, waaronder de lengte en de vereiste velden, het registratieformulier, het privacybeleid en de call-to-action-knop.
Na het testen van de voorgenoemde elementen, krijgt het bedrijf de testresultaten die het zal helpen bij het ontwikkelingsproces om een sterk verbeterd registratieformulier te verkrijgen. Het doel van A/B-testen is voor het bedrijf om zoveel als mogelijk te leren over het gedrag en de voorkeuren van hun klanten.
4. Focusgroep
De focusgroep is een kwalitatieve onderzoekstechniek, die bestaat uit het opzetten van een discussie over een bepaald onderwerp met een groep van 8-10 deelnemers, meestal gedurende 1-2 uur. De methode maakt het mogelijk om diepgaande informatie te verkrijgen over de motivaties en het gedrag van interessecategorieën.
Deze techniek kan op verschillende gebieden worden toegepast, zoals:
Soms is focusgroeponderzoek ook een aanleiding voor verder kwantitatief onderzoek voor een bedrijf, omdat het door het identificeren van gedragstendensen minder lastig is om vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek op te stellen.
5. Bètatesten
De bètaversie van een website of app wordt beschouwd als de volledige versie, die nog niet helemaal klaar is voor de eindgebruiker vanwege het enkel ontbreken van tests in reële omstandigheden.
Besturingssystemen, websites en verschillende applicaties kunnen zich in de bètatestfase van een bedrijf bevinden. Bètatests kunnen worden geopend en gestart voor iedereen die de onstabiele versie eens uit zou willen proberen. Natuurlijk kan een bedrijf er ook voor kiezen om gesloten bètatests te doen. Die zijn ontworpen voor testen in een beperkte of gesloten kring.
De bètaversie is bedoeld om de prestatietests af te ronden en om enige problemen die er nog zijn te identificeren voordat de website of app officieel live gaat voor iedereen om te gebruiken.
Toestemming voor open testen van de bètaversie is voor een bedrijf een handige mogelijkheid om software onder reële omstandigheden uit te proberen om te begrijpen hoe een applicatie zal werken. Het bedrijf moet de werking van de bètaversie wel altijd eerst controleren, wat de ontwikkelaar kan helpen fouten te elimineren.
Bètatesters (jij dus) geven informatie over de bètaversie, identificeren fouten, geven feedback of sturen automatisch statistieken door bij het gebruik van de bètaversie. Als je een ervaren tester bent, kun je informatie verstrekken die nuttig kan zijn voor de ontwikkelaars van de app of website, helpen bij het toevoegen of uitbreiden van diverse functies en andere goede ideeën voor mogelijke verbetering.
Hoeveel verdien je als testpersoon?
Laten we over één ding duidelijk zijn: je zult geen rijke stinkerd worden door een testpersoon te zijn. Voor de overgrote meerderheid van de mensen is het testen van websites niet een fulltime baan, maar iets voor erbij, en het zal in de meeste gevallen ook absoluut niet je volledige inkomen kunnen vervangen.
Het kan echter wel een aanvulling op je inkomen zijn en je een extra zakcentje bieden voor het weekend, die volgende vakantie of een grote, dure aankoop zonder al je spaargeld meteen op te hoeven maken.
Gewoonlijk gaan de meeste testbedrijven voor websites je ongeveer €10 betalen per website die je test, en je test natuurlijk niet tientallen websites per dag. Af en toe krijg je wel eens €15 tot €25, maar dit is eerder uitzondering dan regel. Een dergelijk bedrag wordt meestal enkel aangeboden aan mensen met veel testervaring.
Een testsessie op een website duurt in de meeste gevallen 15 tot 30 minuten, maar er zijn er ook een aantal die in al ongeveer 10 minuten kunnen worden voltooid. Enquêtesites adverteren dat je €5 – €35 per ingevulde en voltooide enquête kunt verdienen (hoewel dit in werkelijkheid toch vaker neerkomt op €1-2 per uur).
Over het algemeen worden mogelijkheden voor het testen van websites naar gebruikers verzonden via de e-mail – of binnen een online platform – en moet je de test echt ‘claimen’ om ook toegang te krijgen tot de test. Afhankelijk van het aantal gebruikers dat strijdt om deze ‘claim’, kan het bij sommige bedrijven heel lastig zijn om überhaupt een test te krijgen.
Is het het waard om een testpersoon te zijn?
Testen van websites
Als je per dag iets van vijf aanbiedingen ontvangt om websites te testen, claim je er waarschijnlijk maar één of twee met succes en moet je dus ontzettend snel handelen. Een extra €10 per dag kan je namelijk wel helpen echt lekker geld te verdienen.
Als je vijf websites per week tegen dat tarief test, kun je verwachten dat je om en nabij de €200 per maand extra verdient. Dat is naar onze mening helemaal niet slecht, en kan best de moeite waard zijn.
Enquêtes
Als je de berekeningen snel uitvoert, zijn online enquêtes simpelweg je tijd niet waard.
Als je bijvoorbeeld 20 minuten besteedt om €3 aan een enquête te verdienen, reken dat dan maar eens uit. Dat is slechts €9 per uur, mocht je echt iedere keer in aanmerking komen voor die enquête van €3. In veel gevallen is het bedrag namelijk nog een stuk lager. Er dus wel zijn verstandiger manieren om je tijd te besteden, waarmee je op de lange termijn ook meer geld kunt verdienen.
Om enquêtes in te kunnen vullen, moet je zoals eerder al benoemd in aanmerking komen. Dit betekent dat je een hele lijst met vragen van tevoren moet beantwoorden zodat het bedrijf kan kijken of je bij de enquête past – dit allemaal nog vóór het betaalde gedeelte van de enquête.
Bovendien betalen enquêtebedrijven je doorgaans niet voor elke enquête. Je moet een bepaald uitbetalingsbedrag halen om je beloning te verdienen (zo kun je vaak pas uitbetaling aanvragen bij een bedrag van minimaal €10). Soms kan het je dus maanden kosten om een bedrag als €40 te bereiken op één enquêtesite – tijd die je natuurlijk veel beter kunt besteden aan meer lucratieve (online) bijzaken. Dit vormt dus een probleem als je snel geld wilt verdienen.
Zelfs een baan met een minimumloon is in sommige gevallen dus beter. Nog een punt dat we willen benoemen, is dat online enquêtes vaak minstens twee keer zo lang duren als voorafgaand wordt beweerd. Sterker nog, als een enquête beweerde dat hij 25 minuten zou duren, kun je er soms makkelijk een uur voor uittrekken.
De enige manier om dit te laten werken, is door een serieuze enquêtejunkie te worden die urenlang aaneen aan het invullen van de enquêtes te besteden, wat volledig tegen het doel van een “side hustle” ingaat.
Tot slot is het idee dat je je tijd niet goed kunt plannen natuurlijk heel vervelend. Een enquête die twee keer zo lang kan duren als de tijd die staat aangegeven, kan al snel irritaties opwekken. Dat soort onvoorspelbaarheid betekent dat dit geen goede bijverdienste is waarop je goed kunt vertrouwen.
Wat is een goed alternatief?
Wat kun je dan wel doen om goed geld te verdienen (als testpersoon)? Er zijn tal van legitieme “side hustles” die wel echt geld voor je kunnen opleveren en die minder voelen als oplichterij dan betaalde enquêtes.
Technische bijbaantjes zoals bijvoorbeeld copywriting, webontwikkeling en kwaliteitsborgingstesten maken deel uit van bloeiende, en misschien nog veel belangrijker, stabiele industrieën. Ze zijn ook een stuk minder geestdodend dan het maken van honderden enquêtes maandenlang.
Maar de belangrijkste factor die deze betere opties maakt, is het feit dat dit werk al snel duizenden euro’s kan opleveren. Copywriters verdienen €60/uur, webontwikkelaars rekenen een gemiddeld tarief van €75/uur en QA-testers verdienen €47/uur. Dat is toch een lekker bedrag in onze ogen.
De realiteit is dat als je serieus geld wilt binnenhalen, je misschien minimale bijscholing moet overwegen. Dat is echt een waardige investering die zich enorm zal terugbetalen. Hoewel hersenloze bijbaantjes (zoals websites testen en enquêtes invullen) aantrekkelijk en gemakkelijk klinken, zijn ze het toch vaak niet waard. Je tijd is te kostbaar en je verdient het om er lekker voor betaald te worden!