Geld Verdienen Met TikTok? 7 Beste Manieren
Heb je er ooit van gedroomd om een leuk salaris te verdienen met slechts je telefoon? Dan ben je vast wel nieuwsgierig naar het opbouwen van een effectieve business op TikTok. Sinds het debuut in 2016 in China is dit platform ongelooflijk snel gegroeid op wereldwijd niveau. Sterker nog, het was de eerste app die geen eigendom was van Facebook die 3 miljard installaties bereikte!
Inhoud van dit artikel
- Hoeveel geld kun je verdienen op TikTok?
- Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
- 1. Promoot je eigen producten
- 2. Word een TikTok-influencer
- 3. Maak gebruik van de TikTok Creator Marketplace
- 4. Ontvang virtuele tips
- 5. Word een TikTok-adviseur
- 6. Voor muzikanten: nieuwe muziek promoten
- 7. Tot slot: Word een influencer-agent
- VIDEO: Hoe een leek binnen no-time duizenden per maand kan verdienen
TikTok biedt vele mogelijke manieren om geld te verdienen. We zien dan ook dat er bergen aan influencers zijn die hoge bedragen per jaar binnen harken met hun TikTok-accounts. Wil je weten hoe je geld kan verdienen op TikTok? In dit artikel geven we je een handig overzicht van de beste opties en strategieën om dit te doen. Laten we er meteen induiken.
Hoeveel geld kun je verdienen op TikTok?
Voordat we de beste manieren om geld te verdienen op TikTok met je doornemen, nemen we met je door wat je hier ongeveer van kan verwachten. Ten eerste: het is belangrijk om te weten dat er een breed spectrum is van mensen die geld verdienen op dit sociale platform. Hoewel er weliswaar een aantal populaire TikTokkers zijn die honderdduizenden of zelfs miljoenen euro’s per jaar verdienen, moet het overgrote deel het met wat minder doen.
De vraag hoeveel je zult gaan verdienen op TikTok, heeft te maken met:
Hoeveel geld kun je verdienen via TikTok op basis van views? Hoewel het bedrijf de werkelijke formule voor het verdelen van de beloning niet bekend heeft gemaakt, zijn er populaire influencers die melden dat ze ongeveer 2-4 dollarcent per 1.000 views verdienen. Dit komt uiteindelijk neer op, om en nabij, 0,00002 tot 0,00004 dollarcent per view. Een simpele rekensom stelt dat als jouw video één miljoen views weet te genereren, de verwachte uitbetaling ligt tussen de $20 en $40.
Het wordt dan ook snel duidelijk dat als je je fulltime baan wilt opzeggen, of op zijn minst extra inkomsten wilt genereren, je iets meer moet doen dan alleen een viral scoren. Tenzij je Charli D’Amelio bent, met meer dan 108 miljoen volgers en een gemiddelde van ongeveer 30 miljoen views per video (wat ongeveer neerkomt op 600 dollar per video!), zal je toch echt merken moeten vinden die jouw inhoud willen sponsoren zodat je volgers hun producten en diensten willen afnemen.
Er zijn ook manieren om een fanfavoriet te worden en beloningen en prijzen te winnen door interactie met de kijkers in live video’s. Technisch gezien kun je middels deze manieren dus al beginnen met geld verdienen op TikTok met slechts 1.000 abonnees. Laten we eens kijken hoe deze en nog meer TikTok-strategieën gebruikt kunnen worden voor een leuk zakcentje.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
1. Promoot je eigen producten
Verreweg één van de beste manieren om geld te verdienen op TikTok is je eigen producten verkopen. Hoewel het enige tijd kan kosten om dit stadium te bereiken, kan de verkoop van jouw eigen producten op TikTok je meer controle geven over jouw merk en inkomsten.
TikTok heeft de verkoop door zijn gebruikers gestroomlijnd door samen te werken met Shopify en TikTok Shopping te lanceren. Middels TikTok Shopping kunnen gebruikers veilig door items bladeren, ze selecteren en kopen zonder de app te verlaten. Dit biedt een naadloze e-commerce-ervaring die jouw volgers kan verbinden aan je webshop op Shopify.
Als je jouw producten op TikTok wilt promoten, dan is het aan te raden om aan de slag te gaan met een zakelijk account. Met een zakelijk account kun je echter geen lid worden van het Creator Fund, de door TikTok beheerde methode om je te compenseren voor het aantal views van je video, maar krijg je wel toegang tot gedetailleerde gebruikersanalyses en prestatietracking.
Bovendien kun je een link aan jouw bio toevoegen, bijvoorbeeld voor jouw Amazon-shop of je eigen webwinkel, en zijn er diverse engagement- en advertentieoplossingen mogelijk om jouw producten aan de man te brengen. Wanneer je een zakelijk account hebt opgezet, is het tijd om te beginnen met interessante content die jouw doelgroep aan weet te spreken!
Zorg ervoor dat je leuke, aanstekelijke en vermakelijke inhoud maakt zonder al te verkopend te zijn. Het belangrijkste is om jouw publiek betrokken te houden, door interessante thema’s en concepten aan te spreken die te maken hebben met jouw producten. Op die manier kun je jouw bedrijf positioneren als een autoriteit op het desbetreffende vakgebied.
“Leer je doelgroep kennen en kom erachter wat voor soort content hen interesseert om een loyaal en betrokken publiek op te bouwen.”
Het is trouwens belangrijk om te onthouden dat TikTok een enorm snel platform is, wat betekent dat je de aandacht van de kijker heel snel moet trekken – binnen de eerste paar seconden van je video. Als je dat niet doet, loop je het risico dat je publiek gewoon verder scrollt naar de volgende video. Ga voor meer inspiratie op zoek naar hashtags die met jouw producten te maken hebben om ideeën op te doen over hoe andere merken zichzelf promoten.
2. Word een TikTok-influencer
Eén van de meest bekende manieren om geld te verdienen op TikTok, is als influencer. Influencer marketing is een vorm van socialemediamarketing die gebruikmaakt van aanbevelingen en productvermeldingen. Een succesvolle TikTok-influencer moet een toegewijde sociale aanhang hebben en heeft als doel om samen te werken met bekende merken en mediapersoonlijkheden om hun zichtbaarheid te vergroten.
Als TikTok-influencer hoef je dus geen eigen product te hebben om geld te verdienen; je kunt namelijk de producten van anderen verkopen of promoten. Meestal krijg je als influencer betaald op basis van de hoeveelheid views van een video of een reeks video’s die een bepaald product of een dienst promoten.
Om als influencer van start te gaan, kun je beginnen met het benaderen van kleine merken die binnen jouw niche vallen en vervolgens je portfolio op te bouwen. Neem bijvoorbeeld contact op met lokale bedrijven en vraag of ze erin geïnteresseerd zijn om vertegenwoordigd te worden op TikTok.
3. Maak gebruik van de TikTok Creator Marketplace
Als je merkt dat je al wat succes als influencer weet te vergaren en je wilt dat merken naar jou toe komen, dan kun je overwegen om lid te worden van de TikTok Creator Marketplace (TCM). Dit is een samenwerkingsplatform dat merken in staat stelt in contact te komen met TikTokkers om samen marketingcampagnes op te zetten. Voordelen zijn onder meer toegang tot handige samenwerkings- en analysetools.
Om dit platform te kunnen gebruiken, moet je echter wel aan de volgende voorwaarden voldoen:
Als nieuwe contentmaker moet je je daarom eerst richten op het maken van creatieve TikTok-video’s om te delen met merken en sponsorsteun te ontvangen.
4. Ontvang virtuele tips
Wist je dat TikTok beschikt over een tipping-functie? Dit maakt het voor gebruikers mogelijk om fooien aan online makers te geven. Dit is met name een vrij gebruikelijke praktijk in Aziatische landen, maar we zien ook dat deze praktijk steeds populairder wordt in Nederland en het potentieel heeft om een belangrijke bron van inkomsten te worden.
TikTok biedt de mogelijkheid om Coins en andere virtuele geschenken te verdienen. Dit is een in-app valuta die door gebruikers gekocht kan worden met hun eigen geld om contentmakers te belonen, die contentmakers vervolgens kunnen inwisselen naar hun eigen valuta en op hun bankrekening kunnen storen. Om fooien te ontvangen, moet je wel een account maken op Stripe. Middels dit platforms ontvang je als contentmaker 100% van de inkomsten via fooien (minimaal $100), hoewel je wel betaalt voor de uiteindelijke verwerkingskosten om echt geld naar je rekening te sturen.
Livestreaming is een goede manier om fooien te verdienen, hoewel deze functie niet voor iedereen beschikbaar is. TikTok selecteert handmatig gebruikers voor livestreaming, dus je moet een betrouwbare account (en geen zakelijk account) hebben om geld te verdienen met TikTok via deze optie. Een andere manier om je verdiende in-app valuta te besteden, is door het te herinvesteren in het boosten van jouw video’s, zodat meer gebruikers jouw inhoud zullen zien.
5. Word een TikTok-adviseur
Als je de code hebt gekraakt over hoe je abonnees weet te binnen aan jouw TikTok-account, dan zullen veel mensen goed geld betalen om deze informatie te leren. TikTok is voor veel gebruikers en bedrijven één van de moeilijkste platforms om onder de knie te krijgen. Vanwege de unieke aard van het kanaal hebben trends de neiging zeer snel te veranderen, kan iedereen van de ene dag op de andere een virale sensatie worden, en kun je fans enorm snel vergaren en net zo snel weer verliezen.
Daarom is er veel vraag naar TikTok-consultants. Dit zijn de TikTok-experts die worden ingehuurd om merken te helpen hun bereik en verkeer naar hun TikTok-accounts te vergroten. Als je weet hoe je populaire video’s produceert op TikTok, kun je andere gebruikers leren hetzelfde te doen en ervoor betaald krijgen. Dit betekent dat je jouw socialemediavaardigheden kunt gebruiken om geld te verdienen en zakelijke relaties op te bouwen.
“Om een succesvolle TikTok-consultant te worden, moet je bewijzen dat je duizenden of zelfs miljoenen video views kunt bereiken. Bovendien moet weten hoe je de verschillende functies van deze video sharing-app kunt gebruiken.“
Voordat je als TikTok-consultant begint, is het aan te raden om de voorwaarden van de overeenkomst te onderzoeken en te onderhandelen over een eventuele inkomensverdelingsovereenkomst. Op deze manier kun je een leuk inkomen verdienen als jouw klant aanzienlijk succes boekt op het platform.
6. Voor muzikanten: nieuwe muziek promoten
Voor opkomende artiesten is TikTok een fantastisch kanaal voor de promotie van hun muziek. Door als muzikant jouw muziek beschikbaar te stellen op TikTok, kun je geld verdienen door andere gebruikers jouw muziek in hun video’s op te laten nemen. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid voor de muzikant en een aantrekkelijkere video voor de contentmaker.
Muzikanten kunnen geld verdienen met behulp van verschillende apps van derden, waaronder PlaylistPush en OmariMC. Deze platforms fungeren als het ware als tussenpersonen en zorgen ervoor dat de populaire TikTokkers fatsoenlijk geld betalen om liedjes van andere artiesten aan hun video’s toe te voegen.
Op deze manier kunnen muzikanten er bovendien voor zorgen dat hun muziekaccounts op TikTok, Apple Music of Spotify groeien, omdat de populariteit van andere gebruikers er kan toe leiden dat de muziek wordt opgezocht door geïnteresseerde luisteraars. Sterker nog, er zijn zelfs artiesten die platencontracten hebben getekend met TikTok!
7. Tot slot: Word een influencer-agent
Ben je cameraschuw en heb je helemaal geen zin om beroemd en herkend te worden, maar beschik je wel over slimme managementvaardigheden en wil je een slaatje slaan uit TikTok, dan kun je ervoor kiezen om je om te dopen tot influencer-agent! Door influencercampagnes te voeren, is het aan jou de taak om de relatie tussen merken en influencers te beheren, vergelijkbaar met makelaars of agenten.
Dit betekent dat je verantwoordelijk bent voor alle overeenkomsten, activiteiten, onderhandelingen en betalingen. Bovendien is het aan jou om ervoor zorgen dat iedereen zijn deel van de afspraak nakomt. Hierbij is het van vitaal belang om al deze taken zonder haperingen uit te voeren. Uiteindelijk zal je een vergoeding ontvangen voor jouw diensten, die voortkomt uit de afspraken die je maakt tussen makers en merken.
“Je kunt ook je eigen TikTok-bureau opzetten, waar je makers ook helpt om carrière te maken. Als agent zorg je voor het publieke profiel en de persona van jouw artiesten en bescherm je hen tegen eventuele fouten.“
Om een influencer agency van de grond af op te bouwen, begin je met het opstellen van een bedrijfsplan en het maken van een eigen website, zodat je professioneel kunt werken in dit vakgebied. Zorg ervoor dat jouw website zowel professioneel als trendy zijn. De hele business van influencermarketing is immers niets anders dan bezig zijn met trends!
Ga vervolgens op zoek naar influencers in verschillende niches met wie je affiniteit hebt. Het kan overigens slim zijn om diverse niches aan te spreken, aangezien de meeste merken logischerwijs de voorkeur geven aan makers in hun belangrijkste demografische groepen.