Geld Verdienen met Webinars? Uitleg + 4 Tips
Als er één ding is dat het aantal mogelijkheden om geld te verdienen de afgelopen decennia explosief heeft doen groeien, dan is het natuurlijk wel de opkomst van het internet. Nieuwe manieren van communicatie en informatieverspreiding brengen natuurlijke ook nieuwe verdienmogelijkheden met zich mee, en webinars zijn daar een mooi voorbeeld van.
In dit artikel lees je alles over webinars. Wat zijn het precies, hoe geef je ze, en hoe kun je er geld mee verdienen? Al deze vragen zullen beantwoord worden, dus als jij er wel oren naar hebt om via het internet wat extra geld te verdienen, lees dan vooral door!
Wat is een webinar?
Als je geld wil verdienen met het geven van webinars, dan is het natuurlijk wel zo handig om te weten wat een webinar precies is. Het woord webinar is een samentrekking van het woord web, als in internet, en het woord seminar. Dat geeft eigenlijk al wel ongeveer aan wat het is: het is ongeveer hetzelfde als een seminar, maar dan via het internet.
Het gaat dus om een lezing, een workshop, of iets soortgelijks waarmee kennis overgedragen wordt. Je maakt dus gebruik van een webcam, en andere mensen kunnen vanuit hun eigen huis meekijken en meeluisteren via het internet. Vaak is er ook interactie mogelijk, waardoor luisteraars vragen kunnen stellen aan de spreker.
Nog niet heel lang geleden konden veel mensen zich waarschijnlijk nog weinig voorstellen van zo’n webinar, maar sinds de corona-pandemie zijn de meeste mensen er waarschijnlijk wel aan gewend geraakt om online, via de webcam met anderen te praten. Iedereen die thuis heeft moeten werken en op afstand heeft moeten vergaderen, kan die ervaring nu dus mooi inzetten voor een extra zakcentje.
Tegenwoordig kun je zo’n webinar op een heleboel verschillende manieren organiseren. Je kan dit doen via een teleconferentieprogramma, zoals Zoom of Skype, maar ook sociale media, zoals Facebook en Instagram, bieden steeds vaker de mogelijkheid aan om jezelf live uit te zenden, en om vragen van kijkers te ontvangen. De technologische kant van dit verhaal is dus allesbehalve ingewikkeld.
“In een tijd waarin we alles online doen, is het niet zo gek dat lezingen tegenwoordig ook veelal online plaatsvinden.”
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Hoe kun je geld verdienen met het geven van webinars?
Je kan je vast wel voorstellen dat er een markt is voor webinars. Als jij ergens een leuk, interessant of zinnig verhaal over kunt vertellen, dan zullen er waarschijnlijk wel mensen zijn die daarnaar willen luisteren. Het zal misschien lastig zijn om je publiek te vinden (hierover later meer), maar als dat eenmaal is gelukt, dan is zo’n webinar natuurlijk makkelijk verdienen.
Op dat moment kun je namelijk toegangsgeld gaan vragen voor het bijwonen van je webinars. Op social media kan natuurlijk iedereen je webinars zien, maar als je een gesloten platform gebruikt (waar mensen dus alleen met een link op kunnen), dan kun je de toegang tot je webinar beperken tot die mensen die ervoor bereid zijn te betalen.
Ook aan gratis webinars kun je echter geld verdienen, als je een product hebt om aan te prijzen. Geef jij ergens een gratis webinar over, en verkoop je na afloop bijvoorbeeld een boek of een training waarin nog veel meer van jouw handige kennis staat, dan zullen veel mensen waarschijnlijk wel bereid zijn om dat boek aan te schaffen. Het kan echter ook gaan om een gesponsord (fysiek) product.
De hoogte van de bedragen die verdiend worden met webinars ligt erg ver uiteen. Dit bedrag is onder andere afhankelijk van jouw bekendheid als spreker en de tevredenheid van je luisteraars. Naarmate je dit al langer doet, word je er natuurlijk ook beter in, en zal je bekendheid waarschijnlijk toenemen. Daarom ga je stapsgewijs steeds meer verdienen.
Kun je ook geld verdienen met het bijwonen van webinars?
Het verdienmodel van webinars is dus niet heel lastig; iemand vertelt ergens over, en als mensen dat interessant vinden, dan kunnen ze de spreker daarvoor betalen. Wat je echter ook wel eens hoort, is dat het bijwonen van bepaalde webinars ervoor zou kunnen zorgen dat je meer geld gaat verdienen. Hoeveel is daarvan waar, en hoe kan dat dan eigenlijk?
Het is zeker waar dat er verschillende webinars over geld verdienen bestaan. Verschillende sprekers zijn meer dan bereid om je de kneepjes van het vak te leren op het gebied van bijvoorbeeld online marketing of verkooptechnieken. Vaak zul je voor deze webinars moeten betalen, maar het idee is natuurlijk dat je dit later weer gaat terugverdienen met de kennis die je uit dit webinar hebt opgedaan.
Werkt dat dan echt? Het enige antwoord dat ik op die vraag kan geven is: soms wel, soms niet. Het hangt natuurlijk helemaal van de kundigheid en integriteit van de spreker af of zo’n webinar een goed idee is. Sommige webinars brengen je daadwerkelijk iets bij waar je wat aan hebt, terwijl andere webinars veel te duur zijn en maar heel weinig kennis bieden.
“Sprekers zijn als fietsenmakers: in beginsel heel nuttig, maar driekwart deugt voor geen meter.”
Daarom zou ik je vooral aanraden om te kijken naar de klanttevredenheid voordat je een bepaald webinar boekt. Waarschijnlijk zijn er op internet tal van ervaringen van gebruikers te vinden, waaruit jij kan afleiden of dit webinar het geld en de moeite waard is. Een algemene regel kan ik je hiervoor helaas niet geven. Tot slot is het natuurlijk belangrijk om hetgeen je leert zo goed mogelijk toe te passen. Je plukt pas de vruchten wanneer je zelf overgaat tot actie.
Waar moet ik op letten als ik geld wil verdienen met webinars? 4 tips
Je snapt nu in de basis hoe geld verdienen met webinars in zijn werk gaat, maar dat betekent niet dat je hier ook gelijk succes in zult hebben. Daarvoor zul je nog wat aanvullende kennis nodig hebben. Met de tips die ik je nu zal geven, kun je je webinars meteen een vliegende start geven! Ik zal de volgende vier tips kort bespreken:
- Zorg voor een goede internetverbinding
- Gebruik je sociale kring om een publiek op te bouwen
- Kies een onderwerp dat je daadwerkelijk interessant vindt
- Audio is belangrijker dan video
Tip 1: Zorg voor een goede internetverbinding
Dat snel internet van belang is als je via internet mensen wil toespreken, dat had je waarschijnlijk zelf ook wel bedacht. Dat ik nu nog eens ga hameren op het belang van een goede internetverbinding, klinkt daarom misschien wat overbodig. Toch vind ik dat het benoemen waard, omdat veel mensen overschatten hoe snel hun internetverbinding is.
Vaak denken mensen dat ze nooit internetproblemen hebben, prima met een vriend of vriendin kunnen videobellen, en Netflix in HD kunnen streamen, en daarom ook wel een Zoom-verbinding voor een groot publiek zullen kunnen hosten. Dit is vaak echter niet waar, omdat zoiets wel echt van een andere orde is.
“Komen er een paar woorden niet goed door, dan kan je hele verhaal enorm verwarrend worden.”
Ik zou je daarom aanraden om eerst eens met een groep mensen te testen of je verbinding hier goed genoeg voor is. Pas als zij je allemaal goed kunnen volgen, is je internet daadwerkelijk goed genoeg. Zorg er wel voor dat ook zij een goede verbinding hebben, anders weet je niet bij wie het probleem zit. Indien je luisteraars zelf een slechte verbinding hebben, zul je daar natuurlijk weinig aan kunnen doen.
Het kan helpen om een kabelverbinding te gebruiken, aangezien die doorgaans een stuk sneller zijn dan draadloze verbindingen. Zorg er ook voor dat er op je computer geen onnodige programma’s in de achtergrond draaien, en al helemaal geen programma’s die internet gebruiken. Dat soort programma’s kunnen namelijk funest voor je verbinding zijn.
Tip 2: Gebruik je sociale kring om een publiek op te bouwen
Het geven van een webinar is niet eens het lastigste aan dit alles. Het opbouwen van een publiek is voor velen namelijk een veel grotere uitdaging. Je kan nog zo’n geweldige spreker zijn, en enorm veel weten over een bepaald onderwerp, maar daar heb je niets aan als niemand je kent. Daarom zul je bij je eigen sociale netwerk moeten opbouwen.
Ik snap dat het ongemakkelijk kan zijn om vrienden en familie te moeten vragen om jouw project te steunen, maar dat is wel de makkelijkste manier om een publiek op te bouwen. Wanneer je nog een volslagen onbekende spreker bent, dan zullen er namelijk weinig vreemden zijn die naar jouw webinars willen komen luisteren, en zul je het dus in het begin moeten hebben van mensen die je al kent.
Het idee is dat er vervolgens door positieve reclame een groter publiek ontstaat. Als je kennissen merken dat je het daadwerkelijk goed doet, zullen ze ook bereid zijn om tegen anderen een goed woordje voor je te doen. Op die manier raken steeds meer mensen bekend met wat je doet, en zul je dus meer en meer geld gaan verdienen!
Tip 3: Kies een onderwerp dat je daadwerkelijk interessant vindt
Wie webinars wil geven, zal natuurlijk eerst een onderwerp moeten vinden waar hij of zij over wil gaan praten. Een grote fout die sprekers hierin vaak maken, is dat ze kijken wat de populairste webinar-onderwerpen zijn, en die dan overnemen. Dit zorgt er echter alleen maar voor dat je minder succes hebt, en wel om twee redenen.
Allereerst zijn populaire onderwerpen natuurlijk niet alleen onderwerpen waar veel mensen over willen horen, maar daarom ook onderwerpen waar al veel webinars over bestaan. Er is kort gezegd meer concurrentie op dit soort onderwerpen. Hierdoor is het lastiger om jezelf in de markt te zetten en met al die webinars te concurreren, en is je succeskans dus kleiner.
Daarnaast zul je ook slechtere webinars geven als je het onderwerp eigenlijk niet zo interessant vindt. Je zal dan namelijk niet vol passie kunnen spreken over dit onderwerp, waardoor je ook minder in staat bent om je luisteraars te boeien. De kans is dan klein dat ze positief over je zullen zijn, en anderen zullen aanraden om ook naar jouw webinar te gaan.
“Je webinar moet mensen inspireren, en dus niet overkomen als een spreekbeurt van een ongeïnteresseerde scholier.”
Mijn advies is daarom om een onderwerp te kiezen waar je oprecht interesse in hebt. Je kan natuurlijk wel een beetje rekening houden met de markt, en kijken waar je iets kunt toevoegen. Kies echter nooit een onderwerp dat je niet interesseert, enkel omdat het populair is, want daar zul je absoluut geen succes mee boeken.
Tip 4: Audio is belangrijker dan video
Voor de professionele uitstraling van een webinar is goede beeldkwaliteit natuurlijk zeker van belang. Als jij een verhaal houdt voor één of andere webcam uit 2009 waarop mensen je amper kunnen zien, dan zullen ze eerder het idee hebben dat ze naar iets goedkoops zitten te kijken. Een goede, moderne webcam is dus zeker een verstandige investering.
Wat echter vaak wordt vergeten, terwijl het eigenlijk nog belangrijker is, is het belang van goed geluid. Je luisteraars moeten je natuurlijk kunnen zien, maar aangezien je iets aan het vertellen of voordragen bent, is het nog veel belangrijker dat ze je ook uitstekend horen. Daarom is een goede microfoon van groot belang.
Daarnaast is ook uit onderzoeken gebleken dat mensen slecht geluid als veel irritanter ervaren dan slecht beeld. Je ogen kunnen kennelijk beter wennen aan een spreker van 3 pixels dan je oren kunnen wennen aan iemand die klinkt alsof hij aan de andere kant van de gang staat. Nog een reden dus dat een goede microfoon van belang is!
Een professionele studiomicrofoon is overigens ook weer niet nodig. Een USB-microfoon van zo’n 80 euro kan al voldoende zijn, mits je de juiste uitkiest. Ik snap ook wel dat dat een bedrag is dat niet iedereen zomaar kan missen, maar als je wil dat je luisteraars tevreden met je zijn, is het helaas toch echt een noodzakelijke investering.