Zeg Gedag Tegen Google Zoekwoord Data: Binnenkort 100% “not provided”
Je wist misschien al dat sommige zoekwoorden waarop je gevonden wordt via Google je niet kunt terugzien in Google Analytics.
Dit gebeurde als iemand al ingelogd was in zijn of haar gmail account of de Firefox search bar gebruikte.
Het resultaat is dat je in Google Analytics niet het zoekwoord zag staan waarop degene jou site heeft aanklikt maar de term (not provided).
Het percentage (not provided) begint steeds harder toe te nemen en de verwachting is dat eind 2013 niets meer te zien is over op welke zoekwoorden je gevonden wordt.
Kortom, binnenkort staat er bij ieder Google Analytics account bij de zoekwoorden sectie 100% not provided, waarnaar Google dat tab waarschijnlijk ook weg zal halen.
Inhoud van dit artikel
- De groei van (not provided)
- Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
- Waarom doet Google dit?
- Wat hadden we zoal aan de keyword data?
- Is er een oplossing om toch mijn zoekwoord data te achterhalen?
- De keiharde conclusie
- Nog wat meer humor…
- VIDEO: Hoe een leek binnen no-time duizenden per maand kan verdienen
De groei van (not provided)
De groei begon langzaam maar ging gestaag, maar de laatste tijd groeit het veel harder.
Bron: http://www.notprovidedcount.com
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Waarom doet Google dit?
Volgens Google hebben ze dit ingevoerd wegens privacy van de gebruiker.
Best vreemd eigenlijk als de data in Google Analytics al volledig anoniem is. Je kunt namelijk niet zien wie jou site gevonden heeft, geen naam, geen ip-adres etc.
De “geheime” reden zal wel een hele anderen zijn, zoals Google dat wel vaker doet.
Persoonlijk denk ik aan een aantal mogelijkheden:
- Google wil mensen pushen om Adwords te gaan gebruiken omdat je daar de zoekwoord data nog wel kan zien. Dit argument lijkt me het meest vanzelfsprekend want waarom mag je wel zoekwoord data zien als je betaald om gerankt de worden in Google met Google Adwords maar niet met Google Analytics? Bij Adwords zou er dan toch ook een probleem met privacy zijn? Een argument wat Google naar mijn idee door de mand doet vallen. De invoering van (not provided) kan sowieso niets met wetten over privacy te maken te hebben want Bing geeft je wel nog steeds de zoekwoord data weer. Dat het Google gaat om de privacy is gewoon het beste en meest sociaal wenselijke alternatieve antwoord.
- Misschien zijn ze bang dat webmasters te veel info zien over wat veel en wat weinig ingetypt wordt in zoekmachines en dat ze liever webmasters alleen een indicatie geven van zoekvolumes met de Google Keyword Planner (voorheen Google Keyword Tool). Je mag alleen dan alleen het exacte aantal impressies en bezoekers zien als je betaald met Adwords, niet meer gratis.
Wat hadden we zoal aan de keyword data?
Veel mensen kijken alleen maar in hun Google Analytics en doen er niets mee maar een echte marketeer gaat uiteraard wel data gedreven beslissingen maken.
Wat je kan doen met de zoekwoorden data is kijken wat mensen veel zoeken en daarmee bekijken of de data van de keyword tool van Google wel klopt(e).
Als je er veel op gevonden wordt, kon je kijken op welke plek je stond in Google en wanneer je zag dat je pas op plek 8 stond bijvoorbeeld, kon je meer aandacht besteden aan dit artikel om hem omhoog te krijgen.
Je kon bijvoorbeeld een video toevoegen, meer reacties proberen uit te lokken, je artikel opnieuw onder de aandacht brengen bij je social media kanalen etc.
Allemaal om op dat zoekwoord hoger te komen en dus meer bezoekers te ontvangen… simpelweg omdat je al wist dat er veel traffic viel te halen.
Ook kan je natuurlijk zien waar jou markt naar op zoek is, welke zoekwoorden converteren in leads of sales, hoe vaak je gegoogeld werd op je brand, wat mensen dachten over je brand etc. etc.
Is er een oplossing om toch mijn zoekwoord data te achterhalen?
Het korte antwoord: nee!
Je kunt eigenlijk alleen nog kijken naar je oude data, wat waarschijnlijk naar verloop van tijd steeds minder accuraat zal worden in tegenstelling tot de huidige tijd, of je moet in een echte tijdloze markt bevinden die niet groeit of daalt.
Mogelijke oplossing #1: pagina niveau bekijken
Wat je nog wel kunt doen is te kijken naar pagina niveau in plaats van het zoekwoord niveau.
Als je naar bezoekersbronnen gaat in Google Analytics, dan kom je standaard op het tab ‘Keyword’ (zie de afbeelding hieronder).
Maar naast ‘Keyword’ staat zoals je ziet ‘Landing Page’.
Hier kun je zien welke pagina’s de meeste bezoekers hebben gekregen via Google. Als het artikel traffic krijgt en je hem bekijkt, kun je waarschijnlijk wel raden op welk zoekwoord(en) deze gevonden wordt.
Google op deze zoekwoorden en dan zie je vanzelf op welke plek je staat.
Mogelijke oplossing #2: aantal zoektopdrachten bekijken
In Google Webmaster Tools kan je nog het aantal zoekopdrachten bekijken waar jouw site een impressie en/of kliks op ontvangen heeft.
Het nadeel van deze data is dat het niet erg accuraat is. Dezelfde data is trouwens te vinden in Google Analytics, ook bij het tab zoekopdrachten.
Het vreemde is wel dat deze twee data sets anders zijn. Dat lijkt me al genoeg zeggen over de slechte accuraatheid.
Mogelijk oplossing #3: geld uitgeven bij Google Adwords
Dit is de oplossing waarvan Google waarschijnlijk wilt dat je het gaat doen.
Google verdient zo’n 100 miljoen per dag met Adwords maar dat is blijkbaar nog niet genoeg.
De keiharde conclusie
De mogelijke oplossingen zijn niet echt denderend behalve misschien de eerste.
De invoering van (not provided) lijkt op misbruik van de machtspositie die Google heeft, met name buiten de Verenigde Staten.
In de VS heeft Bing namelijk nog een flink aandeel, terwijl dat in Nederland slechts iets van 2,5% is.
Misschien was (not provided) een test van Google om te kijken hoeveel meer geld ze dan zouden maken met Google Adwords. De resultaten waren misschien positief en vandaar dat ze de invoering van meer (not provided) zoektermen hebben opgevoerd, wat nu dus zo’n 75% is.
Helaas denk ik dat we er ons bij moeten neerleggen en dat we andere manieren moeten gaan bedenken om zoekwoord data te verzamelen en te interpreteren, of ons daar misschien wel gewoon minder mee bezig te houden.
Tot slot wil ik nog iets heel belangrijks zeggen. Ik durf het bijna niet te zeggen maar doe het toch maar: (not provided)
Alifar
says:Hoi Alex,
Ik denk dat je gelijk hebt dat dit een test geweest is van Google is om zo de omzet te verhogen voor Adwords. Eerst jarenlang lekker maken en dan vervolgens niet zonder deze stats meer kunnen.
Gelukkig bestaat er nog zoiets als Google's Webmaster Tool, hier heb je ook een duidelijk beeld om de not provided zoekwoorden te achterhalen. Echter ben ik wel benieuwd hoe lang het nog zal duren voordat ze dit ook nog zullen gaan verwijderen.
Gr,
Alifar
Alex Hartman
says:Ja dat vraag ik mij ook af. Misschien kan je straks alleen nog maar zoekwoorden data en/of zoekopdrachten in GA en/of GWT zien als je bijvoorbeeld minimaal 100 euro per maand betaald via Google Adwords.
Ook de keyword tool zou je dan alleen kunnen gebruiken als je betaald voor Adwords.
Op een gegeven moment kan je dan dus misschien niets meer gratis zien als het gaat om zoekwoorden. Als je wel betaald, kan je alles zien.