2 Voor- en 2 Nadelen van Beleggen in Coca Cola Aandelen + Koers
Beleggen, het spreekt voor veel mensen nogal tot de verbeelding. Door films als ‘The Wolf of Wall Street’ krijgen ze het idee dat je miljoenen kunt verdienen met beleggen. Veel mensen doen dit uiteindelijk echter toch niet, omdat ze denken dat ze dat niet kunnen en er veel te weinig van weten.
Dit is naar mijn idee grote onzin, maar ik snap best dat je dat misschien denkt. De wereld van aandelen wordt vaak opzettelijk moeilijker voorgesteld dan hij eigenlijk is. Als jij graag wil beleggen, maar niet weet waar je moet beginnen, dan biedt dit artikel misschien een mooi startpunt. Ik zal hierin gaan focussen op één specifiek aandeel, dat je vast wel kent: Coca-Cola.
Wat is Coca-Cola voor bedrijf?
Zoals ik later in dit artikel nog wat verder zal gaan uitleggen, zijn de prestaties van een bedrijf erg belangrijk voor de koers van dat bedrijf. Als je dus geld wilt gaan verdienen met handelen in aandelen, dan raad ik je aan om je altijd even te verdiepen in het achterliggende bedrijf.
Nou weet je in de basis natuurlijk wel wat Coca-Cola doet: ze verkopen frisdrank. Met die kennis alleen kun je echter nog niet zoveel. The Coca-Cola Company is een groot Amerikaans bedrijf, dat al sinds 1892 bestaat, en een groot aantal dranken produceert. Hun bekendste drankje is natuurlijk Coca-Cola, maar waarschijnlijk ken je nog een heleboel meer dranken die ze verkopen.
Zo zijn de volgende drankjes ook van Coca-Cola:
En dat zijn alleen nog maar de producten die Coca-Cola in Nederland verkoopt. Coca-Cola is echter actief in meer dan 200 landen, waar ze allerlei verschillende producten verkopen. In totaal bezit Coca-Cola wereldwijd meer dan 350 merken, sommige wereldwijd verkrijgbaar, en andere juist heel specifiek gericht op één bepaalde markt.
Iedereen weet dat Coca-Cola een groot bedrijf is, maar veel mensen onderschatten hoe groot het wel niet écht is.
Wereldwijd heeft Coca-Cola zo’n 61,800 personeelsleden in dienst. Dat klinkt misschien niet als heel veel voor zo’n groot bedrijf, maar dat is alleen maar positief. Doordat er steeds minder menselijke arbeid nodig is om hun producten te maken, kan Coca-Cola een hoop besparen op productiekosten. Dit komt de uiteindelijke winst van het bedrijf natuurlijk alleen maar ten goede.
Hoe kun je geld verdienen door te handelen in Coca-Cola?
Een aandeel is in de basis niets anders dan een heel klein stukje van de eigendom van een bedrijf. Als eigenaar van aandelen krijg je dividend uitgekeerd, ofwel een klein deel van de winst van het bedrijf. Als je heel veel aandelen hebt, dan ben je grootaandeelhouder, en kan je de koers van het bedrijf meebepalen. Dat zal voor jou als amateur-belegger echter niet relevant zijn.
Toch kun je als gemiddelde Nederlander winst maken op aandelen, en dit doe je aan de hand van de koers. De koers is de prijs of waarde van een aandeel, ofwel wat mensen bereid zijn om voor een bepaald aandeel te betalen. Dit is onder andere afhankelijk van de prestaties van het bedrijf achter het aandeel. Hoe beter een bedrijf het doet, hoe meer dividend een aandeel je oplevert.
Jij kan hier slim gebruik van maken door in deze aandelen te gaan handelen. Je moet een aantal aandelen kopen tegen een lage koers (voor een lage prijs dus). Later moet je deze aandelen vervolgens weer verkopen bij een hogere koers. Je krijgt dan meer geld voor het verkopen van de aandelen dan dat je eraan uitgegeven had. Oftewel: je hebt winst gemaakt!
Je kan door de handel in aandelen dus geld verdienen met relatief weinig moeite, maar daar staat ook iets tegenover. Je kan met de handel in Coca-Cola aandelen namelijk ook geld verliezen. Beleggen blijft een beetje gokken, en dat is ook precies waarom je er geld aan kan verdienen.
Je wordt niet betaald voor de moeite die je erin steekt, maar voor het risico dat je neemt.
Je kan je kansen op winst echter wel vergroten door te kiezen voor het juiste aandeel. Bepaalde aandelen zijn gewoon veel veiligere investeringen dan andere aandelen. Bij die aandelen is je kans op winst dus het grootst en je kans op verlies het kleinst. Ben je benieuwd hoe het wat dat betreft zit met Coca-Cola? Dan zal ik je dat in de rest van dit artikel gaan vertellen.
Wat is de koers van Coca-Cola door de tijd heen geweest?
Als je geld wilt proberen te verdienen met aandelen in Coca-Cola, dan moet je kijken naar de koers van het aandeel. Als je weet hoe het aandeel zich in het verleden heeft gedragen, dan kun je hier misschien wat mee wanneer je de toekomst van het aandeel probeert te voorspellen. Het is natuurlijk echter niet zo dat het verleden enige garantie geeft voor de toekomst
Je zal nooit helemaal zeker kunnen zijn van hoe een aandeel zich zal gaan gedragen.
Je kan echter vaak wel uit de koers opmaken of een aandeel een beetje bestand is tegen tegenvallers, en of deze vervolgens weer een beetje snel kan opklimmen. Zo kun je in elk geval enige inschatting maken van het risico rondom dit aandeel.
Een voordeel van het feit dat The Coca-Cola Company al zo lang bestaat, is dat je heel ver terug kan kijken op de onderstaande koers van het bedrijf. Zo kun je zien dat de koers al met al een stijgende trend vertoont, en dat is natuurlijk positief voor jou. Hierdoor is de kans groter dat je je aandelen in de toekomst voor meer geld kunt verkopen.
Wel vertoont de koers vrij regelmatig dipjes. Als je aandelen dus ineens een beetje beginnen te dalen, raak dan vooral niet in paniek. De koers van Coca-Cola in het verleden leert ons dat deze waarschijnlijk al snel weer zal gaan stijgen. Sterker nog, eigenlijk lijkt het erop dat je beter nog wat meer kan kopen als de koers nog aan het dalen is. Zo kun je de aandelen erg voordelig inkopen!
De koers geeft echter niet een volledig beeld van het aandeel. Daarom zal ik in de rest van dit artikel de voor- en nadelen van beleggen in Coca-Cola aandelen beschouwen.
2 voordelen van beleggen in Coca-Cola aandelen
De koers leek dus een goed beeld te geven, maar als je echt wil weten of Coca-Cola een goede investering is, dan zul je meer harde feiten moeten weten over dit aandeel. Deze zal ik je geven in de vorm van enkele voor- en nadelen, en ik zal beginnen met enkele voordelen. De volgende voordelen zal ik kort gaan bespreken:
- Coca-Cola is te groot om te falen
- Coca-Cola maakt eigenlijk nooit verlies
Voordeel 1: Coca-Cola is te groot om te falen
Als jij winst wil maken met de handel in Coca-Cola aandelen, dan is het voor jou van belang dat de koers zal gaan stijgen. Dit heeft vooral te maken met hoe het bedrijf presteert, dus het is voor jou van belang dat Coca-Cola goed bestand is tegen veranderingen in de markt. Gelukkig voor jou is dat iets wat bij Coca-Cola wel goed zit.
Wanneer een bedrijf maar zeer beperkt actief is, dan is zo’n bedrijf zeer kwetsbaar bij schommelingen in de markt. Stel dat de vraag naar het ene product dat ze maken bijvoorbeeld afneemt. Of stel dat mensen ineens minder te besteden hebben op die ene markt. Dan zal het bedrijf haar winst flink terug zien lopen.
Als je een beetje hebt opgelet, dan weet je dat Coca-Cola dit probleem niet heeft. Coca-Cola bezit een heleboel verschillende merken, en is bovendien in meer dan 200 landen actief. Coca-Cola is dus veel beter bestand tegen een tijdelijk dipje in de markt in een bepaald land.
Je hoort wel eens dat bedrijven te groot om te falen zijn, en in sommige gevallen is dat grote onzin. Voor de kredietcrisis zeiden ze dat bijvoorbeeld ook over veel banken die inmiddels failliet zijn, of alleen overeind zijn gehouden met miljarden overheidssteun. In het geval van Coca-Cola is het echter eigenlijk gewoon waar.
Elk bedrijf kan in principe falen, maar voor Coca-Cola is dat wel héél moeilijk.
Voordeel 2: Coca-Cola maakt eigenlijk nooit verlies
Je weet nu dat je het succes van Coca-Cola kunt proberen te voorspellen door te kijken naar de resultaten die het bedrijf in het verleden heeft behaald. Als een bedrijf vroeger vaak verlies heeft gemaakt, dan is de kans statistisch gezien groter dat dit in de toekomst ook weer zal gaan gebeuren. Laten we dus eens kijken naar de winst die Coca-Cola door de jaren heen heeft gemaakt.
Niemand wil een verliesgevend aandeel kopen.
Hieronder zie je een tabel met de omzet (de totale opbrengsten) en de winst (de opbrengsten min de kosten) van Coca-Cola door de tijd heen. Het eerste wat opvalt, is dat Coca-Cola tussen 2000 en 2017 geen enkel jaar verlies heeft gemaakt. Dit biedt mooie vooruitzichten voor de toekomst, en dus ook voor jouw vermogen om winst te maken met dit aandeel.
Jaar | Omzet (in miljoenen dollars) | Winst (in miljoenen dollars) |
2000 | 17,354 | 2,177 |
2001 | 17,545 | 3,969 |
2002 | 19,394 | 3,050 |
2003 | 20,857 | 4,347 |
2004 | 21,742 | 4,847 |
2005 | 23,104 | 4,872 |
2006 | 24,088 | 5,080 |
2007 | 28,857 | 5,981 |
2008 | 31,944 | 5,807 |
2009 | 30,990 | 6,824 |
2010 | 35,119 | 11,787 |
2011 | 46,542 | 8,584 |
2012 | 48,017 | 9,019 |
2013 | 46,854 | 8,584 |
2014 | 45,998 | 7,098 |
2015 | 44,294 | 7,351 |
2016 | 41,863 | 6,527 |
2017 | 35,410 | 1,248 |
2 nadelen van beleggen in Coca-Cola
Al met al lijkt Coca-Cola dus een erg veilig aandeel, en dat is eigenlijk ook wel mijn mening over dit aandeel. Er zitten echter ook nog wel enkele nadelen aan aandelen Coca-Cola, en daarvan zal ik nu de volgende even kort gaan uitleggen:
Nadeel 1: Veiligheid betekent ook lagere winsten
Coca-Cola is een erg veilig aandeel, maar daar zit ook een keerzijde aan. Vergeleken met andere aandelen is de winst relatief laag. Dat is de prijs die je betaalt voor de lage kans op verlies, en is dus niet per se negatief, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden. Je kans op winst is aanwezig, maar verwacht niet ineens miljonair te zijn.
Nadeel 2: Winst is nooit gegarandeerd
Als laatste wil ik nog even benoemen dat winst nooit gegarandeerd is, ook niet bij een relatief veilig aandeel als Coca-Cola. In een zekere mate blijft beleggen, zoals eerder gezegd, altijd gokken, en ook een veilige gok kan verkeerd uitpakken. Als tip om dit risico nog verder te verkleinen, raad ik je aan om je beleggingen te spreiden.
Beleg niet alleen in Coca-Cola, maar ook in andere bedrijven, dan ben je niet ineens al je geld kwijt als het wat slechter gaat met het bedrijf.