De Impact van Google Hummingbird + Tips voor de Toekomst van SEO
Google heeft sinds kort een nieuw zoekalgoritme, dit “programma” sorteert allerlei informatie op relevantie en geeft je een antwoord terug, dit noemen we Hummingbird.
Wat is precies een zoekalgoritme?
Een zoekalgoritme is een technische term, als in functie, dat gebruikt wordt om miljoenen websites te filteren op relevantie.
Google zal dan de meeste relevante webpagina’s tonen in de zoekresultaten.
Wat is Hummingbird?
Hummingbird is de nieuwe naam van het zoekalgoritme van Google. Volgens hun zou het sneller, effectiever en relevantere resultaten geven. Het algoritme van Google is ongeveer een maand in werking en heeft reeds enkele opmerkelijke verschuivingen in seoland teweeg gebracht.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Wat verder met Panda, Penguin en andere updates?
Panda, penguin en andere updates blijven deels bestaan en maken nu deel uit van het huidige zoekalgoritme.
De updates moet je niet apart bekijken , maar zie deze steeds als een update van het algoritme, zodat het steeds efficiënter en relevanter zijn werk kan doen.
Echter zijn niet alle updates bij elkaar genomen en zijn deze gevormd tot een nieuw algoritme, sommige minder relevante delen werden verwijdert en vernieuwd.
Welke meerwaarde geeft Hummingbird?
Hummingbird concentreert zich voornamelijk op “Conversational Search”, aan de hand van onderstaande alinea gaat het duidelijk worden wat dit inhoud.
Om te starten met een voorbeeld, stel dat je een Audi Garage gaat zoeken bij jouw in de buurt en je wil zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde garage.
Je geeft in Google in “dichtstbijzijnde Audi garage”, vroeger zou Google zich concentreren op de keywords Audi & Garage, nu met de nieuwe update, zou het algoritme in staat zijn om de gehele zoekopdracht te analyseren en deze op basis van locatie, een relevantie weer te geven.
Maakt dit Google slechter?
Blijkbaar niet, Google wordt steeds groter en beter en geeft in vele gevallen meer relevantere informatie als voordien. Als de update reeds een maand actief kunnen we zeggen dat er nog niet al te veel ophef over ontstaan is.
Is zoekmachine optimalisatie nu aan het doodbloeden?
Absoluut niet, Google zelf bevestigt dat er niets nieuw is op het gebied van zoekmachine optimalisatie en dat de richtlijnen nog steeds hetzelfde zijn: originele en kwalitatieve content zullen steeds een positief effect hebben.
De huidige generatie marketeers zal gewoon zijn ding kunnen blijven doen, Hummingbird zorgt er alleen voor dat er nog sneller en relevanter gezocht kan worden.
Kan je er bezoekers met verliezen ?
Als je de voorbije maand geen bezoekers hebt verloren, kan het goed zijn dat je bezoekersstroom ongewijzigd blijft. Mochten er problemen zijn dan zou je het nu al wel weten. Mocht je wel bezoekers verloren hebben , kan dit nog aan verschillende redenen liggen. Mocht je echt regio specifiek gebonden diensten aanbieden, kan er een terugval zijn maar eveneens ook een stijging in bezoekers.
Als het nu niet aan Hummingbird ligt, waaraan kan het dan wel liggen ?
- Verwijder alle slechte backlinks naar je website
- Herzie je zoekmachine optimalisatie strategie
- Zijn je concurrenten begonnen met zoekmachine optimalisatie
Google geeft stuk per stuk meer inzicht in het algoritme, bij meer updates zullen we je steeds op de hoogte houden.