site stats

Google Adwords Training? Met Deze Tips Kom Je Al Heel Ver!

In mijn internet marketing carrière zie ik het zo vaak…

Mensen die met geld gaan smijten via Google Adwords, maar geen ENKEL idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Waarschijnlijk ben je op dit artikel gekomen om een training te volgen, maar ik denk dat je met de artikel al heel ver komt.

Onderaan dit artikel kan je ook advies geven om meer informatie te krijgen over trainingen en bedrijven waar aan je je Adwords kan uitbesteden (en dat kost soms nog niet eens zoveel).

Wanneer Google Adwords gebruiken GEEN slim plan is

Google Adwords gebruiken is geen slim plan bij de volgende vier gevallen:

  1. Als je geen conversies bij gaat houden om er achter te komen of je uberhaupt winst maakt met je campagne
  2. Als je het aan gaat zetten en daarna nooit een analyses doet
  3. Als je niet gaat splittesten
  4. Als je met een laag budget gaat adverteren in markten met hoge concurrentie of om naamsbekendheid te creëren

Deze vijf punten zal ik nu allen uitleggen.

Google Adwords Tip #1: Conversies bijhouden

Conversies bijhouden betekent dat je ziet hoeveel je verdient met je bezoekers van Google Adwords. Als je dit niet weet, heb je totaal geen idee of je winst maakt of niet… en mijn ervaring is dat je in dat geval  meestal verlies maakt.

Kortom, je verbrandt je geld! (geef het dan aan het goede doel of op z’n minst aan mij :P)

Conversies bijhouden adwordsConversies bijhouden en instellen is niet zo moeilijk. Allereerst moet je weten wat de url is van je bedanktpagina, dus de pagina waar mensen opkomen nadat ze een product van je gekocht hebben.

Als je een dienst levert, is dat wat lastiger maar ik neem vast aan dat je iets van een inschrijfformulier hebt op je site waar mensen meer info kunnen krijgen (en dan ook met bedanktpagina na versturing).

Zo niet, dan moet je dat sowieso gaan toevoegen.

Om conversies toe te voegen, klik je onder ‘hulpprogramma’s en analyse’ op conversies (zie de afbeelding hierboven).

Daar voeg je een conversie toe (kies lead, verkoop of iets anders). Daarna krijg je een code. Deze code plaats je dan in je bedanktpagina dus de pagina die de klant bereikt nadat hij/zij een actie heeft verricht zoals het inschrijven op een nieuwsbrief, aankoop etc.

Als je wordpress gebruikt kun je de HiFi plugin gebruiken en in de box van de betreffende pagina de code plakken.

Nu kun je bij je advertenties en zoekwoorden in Google Adwords precies zien hoeveel procent van de bezoekers zich aanmelden én hoeveel je betaald voor een conversie.

Helaas kan je maar één soort conversie meten en niet meerdere.

Google Adwords Tip #2: Geregeld een analyse doen

Je MOET af en toe een analyse doen. Als je namelijk niet af en toe kijkt op welke zoekwoorden je conversies binnenkrijgt en welke niet, verspil je een hoop geld.

Kijk er niet van op dat sommige woorden helemaal NIETS opleveren terwijl je toch echt dacht dat dat wel zou gebeuren en andere woorden (waarvan je het niet verwachtte) vele conversies opleveren.

De woorden die geen conversies opleveren (wacht wel totdat je iets van 30 kliks hebt gehad of meer) kan je uitzetten. Woordjes waar je veel geld op verdient, kun je meer op gaan bieden.

Google Adwords Tip #3: Advertenties splittesten (en dus meer winst)

Groepeer je zoekwoorden altijd in categorieën en maak PER categorie MEERDERE advertenties. Hierdoor behaal je veel hogere doorklikratio’s.

Ik raad je aan om altijd 5 advertenties aan te staan in een categorie. Wanneer iedere advertentie 1000 weergaves of meer heeft gehad, kun je een beslissing maken welke advertentie meer kliks oplevert.

Onderschat dit niet!

Ik heb een keer campagne opgezet waarbij ik begon met 5 advertenties waarvan de beste 3% doorklikratio (afgekort ctr) gaf. Kortom, van iedere 100 bezoekers die mijn advertentie ziet, klikte 3 op de link.

Maar ik ging verder met testen. Iedere paar weken zag ik een winnaar (of er vielen er een paar duidelijk of) en maakt weer advertenties die iets anders waren dan de beste presterende advertenties. Na enkele maanden had ik een advertentie met:

  • Een doorklikratio van MEER DAN 10%.
  • De advertentie leverde 2x zoveel conversies op en dit bovenop de ctr verhoging.
  • Een klik kostte 30% minder dan bij de eerste advertentie. Reden hiervoor is dat Google hoge ctr advertenties beloond en je daarom minder rekent per klik.

Even een voorbeeld met wat dit als resultaat geeft: stel dat ik €300 euro per maand verdiende met de eerste advertentie (met 3% ctr). Wat verdiende ik dan met de beste presterende?

Nou, dat is dus 300 x 3,33 (van 3 naar 10% ctr) x 2 (2x meer conversie) is €2000. Dus van 300 naar 2000 euro in enkele maanden, PLUS nog 30% minder kosten.

Interessant of niet? Kortom, een verschil tussen niet kunnen rondkomen van je business en WEL kunnen rondkomen van je business (wel afhankelijk van hoeveel je kosten zijn per maand me Adwords).

Google Adwords Tip #4: Adverteren met een laag budget in markten met hoge concurrentie of om naamsbekendheid te creëren

Dit is een slecht idee! Adverteren met Google Adwords in markten met hoge concurrentie gaat lastig worden met een laag budget. Niet alleen hebben de ‘grote jongens’ flink geoptimaliseerd en bieden ze hoge bedragen, maar je zult er ook moeilijk tussen komen.

Naamsbekendheid creëren is ook een slecht idee, al helemaal als beginnend bedrijf. Een beginnend bedrijf moet een geheel andere marketing strategie hanteren dan een groot bedrijf.

Naamsbekendheid heeft alleen impact als je het budget hebt om CONTINU overal te adverteren (tv, adwords, kranten etc.) in plaats van één keer een advertentie dat iedereen binnen enkele seconden of minuten vergeten is terwijl jij er geld voor betaald.

Meer tips over Online marketing

Meer van de beste tips om rendement te halen met je website vind je op sharketing.nl

 

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *