site stats

De Onterechte Obsessie voor Naamsbekendheid + Alternatieve Tips

Als ik mensen (bijna altijd geen ondernemers) vertel dat ik een bedrijf heb ik vragen ze me altijd: “loopt het?”

Persoonlijk zou ik nooit die vraag stellen aan een ondernemer.

Als ik zeg: ja, het loopt… dan denken veel van deze mensen volgens mij vaak: je hebt vast naamsbekendheid…

De meeste mensen (een zeer hoog percentage) denken dat naamsbekendheid direct gelijk staat aan de succesvolheid van een bedrijf, product of dienst.

In dit artikel ga ik de onterechte obsessie voor naamsbekendheid bespreken en waarom dit vaak leidt tot verliezen van (veel) geld, met name voor de kleine bedrijven.

Wat bedoel ik met naamsbekendheid?

Naamsbekendheid is simpelweg hoeveel mensen je merk kennen, product, dienst etc.

Vaak denken mensen dat dat voornamelijk wordt gecreëerd door mond-op-mond reclame, iets wat absoluut niet waar hoeft te zijn.

Volgens veel mensen heeft een succesvol bedrijf altijd de volgende formule:

Uitstekend product/dienst > mond-op-mond reclame > naamsbekendheid

Dit is hun idee van de wereld. Maar waar is dat eigenlijk op gebaseerd?

Waarom mensen denken dat naamsbekendheid alles is

Als we kijken naar de ALLER maar dan ook ALLER grootste bedrijven in de wereld hebben deze allemaal naamsbekendheid.

Facebook, Google, Apple, Coca Cola en ga zo maar door.

Vaak zijn dit ook de enige bedrijven die de meeste mensen kennen. Alle andere bedrijven die bijvoorbeeld glazen wassen en daarmee miljoenen per jaar aan omzet mee behalen, hebben ze nog nooit van gehoord.

Kortom, omdat mensen alleen grote bedrijven kennen die naamsbekendheid hebben, komen ze tot de volgende conclusie:

Een groot winstgevend bedrijf heeft naamsbekendheid dus naamsbekendheid leidt tot tot een groot winstgevend bedrijf.

Dit is een typische correlatie versus causaliteit misvatting.

Want leidt een groot winstgevend bedrijf nou tot naamsbekendheid?

Voorbeeld: toen Facebook naar de beurs ging, kwam Facebook nog meer in de media en kwam er dus ook meer naamsbekendheid.

Of leidt naamsbekendheid tot een groot winstgevend bedrijf?

Voorbeeld: doordat zoveel mensen Facebook geweldig vinden, hoor je er allerlei verhalen over en ga je je ook aanmelden.

Hoe is Facebook trouwens zo groot geworden?

Veel mensen zouden in eerste instantie zeggen dat Facebook zo groot is geworden door veel mond-op-mond reclame.

Ik denk persoonlijk dat dit deels waar is, maar dat de virale marketing de doorslag heeft gegeven.

Als je je aanmeldt kan je namelijk al je contacten van gmail, hotmail etc. in één keer uitnodigen. Dat is pas viraal!! En heeft weinig te maken met mond-op-mond reclame.

Hoe weet ik dat? Laten we maar eens de volgende afbeelding bekijken:

MySpace vs Facebook alexa ranking

Wat je ziet op dit plaatje:

  • Dit is een plaatje van Alexa. Deze tool houdt bij wat de populairste sites ter wereld zijn.
  • Je ziet dat myspace.com (wat eerst het grootste social network was) rechtevenredig groeit, terwijl Facebook exponentieel groeit.

Denk je dat die extreem stijgende lijn alleen komt door mond-op-mond reclame of dat  bijna ieder persoon die zich aanmeldde meer dan 100 contacten uitnodigde om zich ook aan te melden op Facebook? (en die op hun buurt weer 100 mensen uitnodigde)

Laten we aannemen dat van die 100 mensen die uitgenodigd worden er 10 zich aanmelden waarvan 50% ook weer 100 mensen uitnodigt en dat gebeurd in 2 dagen.

Je krijgt dan de volgende aanmelding aantallen:

  • Dag 2: 10 nieuwe leden
  • Dag 4: 50
  • Dag 6: 250
  • Dag 8: 1250
  • Dag 10: 6250
  • Dag 12: 31.250
  • Dag 14: 156.250
  • Dag 16: 781.250
  • Dag 18: 3,906.250 (opeen als bijna 4 miljoen nieuwe leden)

Uiteraard moet er nog een correctie worden gedaan omdat sommige mensen dubbele uitnodigingen krijgen of zich al aangemeld hebben.

Maar ik denk dat je snapt hoe exponentieel Facebook is gegroeid met dit systeem.

Dit lijkt me dan ook veel sneller gegaan dan mond-op-mond reclame!

Facebook heeft zijn systemen verbluffend goed opgezet en gewonnen van alle sociale netwerken omdat ze 1) meer virale marketing kregen 2) een stabielere site hadden en 3) betere functionaliteiten hadden/hebben.

In sommige markten bestaat naamsbekendheid amper

Bedrijven als Facebook zitten in een markt waar mensen snel over gaan praten.

Maar zeker niet iedere markt is een markt waar mensen over praten.

Stel, je hebt een lekkage en je zoekt via Google een loodgieter. Je komt een bedrijf tegen en contacteert ze. De loodgieter komt langs en maakt je lekkage.

Ga jij dan aan je vrienden vertellen van welk bedrijf deze loodgieter was en dat als ze ooit een lekkage hebben dat ze bij hun moeten zijn?

Nou, denk het niet… en je gaat allemaal niet al je contacten van je gmail en/of hotmail uitnodigen om eens een kijkje te nemen op hun website.

Pas als een vriend vraagt: hey, weet jij misschien een goede loodgieter… pas dan krijg je mond-op-mond reclame.

Maar dan is het überhaupt ook maar de vraag of deze persoon gewoon niet gaat Googlen in plaats van het te vragen aan een vriend, plus dat degene die deze vraag krijgt de naam van het loodgieter bedrijf allang vergeten zou kunnen zijn.

Kortom, mond-op-mond reclame is ONZIN in veel markten… het bestaat gewoon bijna niet!

Je hebt dan dus ook niet zoveel aan naamsbekendheid, wel aan goed ranken in Google.

Naamsbekendheid staat zeker niet gelijk aan geld verdienen

Als jij duizenden mensen op straat gaat aanspreken of ze graag lichtgevende pincetten willen kopen met je bedrijf ‘Light Tweezers’, dan kennen inderdaad op gegeven moment veel mensen je bedrijfsnaam en je product…

Maar niemand koopt dus je verdient niets.

Ik bedoel: wie wil er nou lichtgevende pincetten?

Dat is totaal niet een behoefte bij een grote groep mensen. Op straat verkoop je alleen als je iets aanbiedt waar veel mensen interesse in zouden kunnen hebben.

De gevolgtrekking naamsbekendheid = geld verdienen is dus complete ONZIN!

Naamsbekendheid bij je doelgroep leidt alleen tot geld verdienen.

Het is onmogelijk te meten (en dus weet je ook niet of je winst maakt)

Een andere nadeel van focussen op naamsbekendheid is dat je niet weet of je campagnes winst maken.

Er valt namelijk niets te meten. Weet jij veel hoeveel mensen jou kennen en hoeveel daarvan jou product kopen?

Dat is dan weer het voordeel van internet. Daar kun je alles meten en bij iedere campagne kun je achterhalen of het winstgevend is of niet.

Platformen als Google Adwords en andere advertentiesites hebben namelijk allemaal conversie tracking functionaliteiten.

Dit betekent dat je een code plaatst (die het systeem je letterlijk aanrijkt) die je moet plaatsen op de pagina waar mensen komen nadat ze iets gekocht hebben.

Zo kan je zien of het geld wat je besteedt hebt aan een campagne zich ook terugverdiend heeft, of dat je verlies of winst hebt gemaakt.

Geld verdienen zonder naamsbekendheid te hebben

Naamsbekendheid creëren kan veel geld kosten en lang duren.

Maar je hoeft ook helemaal geen naamsbekendheid te hebben om geld te verdienen.

Dat betekent dat geld verdienen dus geen geld hoeft te kosten en dat het ook niet lang hoeft te duren.

In onze programma Geld Gorilla Geheimen leren we je hoe je bakken met geld verdient zonder website, product, te adverteren, kosten, technische kennis en uiteraard ook zonder naamsbekendheid dus.

Het is hét introductie programma in de gigantische winstgevende wereld van online geld verdienen en hoe je hier van kan profiteren.

En wij zijn zo overtuigd van onze methodes dat je Geld Gorilla Geheimen 60 dagen lang compleet risicovrij kunt uitproberen:

Geld Gorilla Geheimen Risicovrij Uitproberen

Verdien minimaal €2950 per maand vanuit huis

Ontdek hoe je een volledig inkomen verdient op internet…

  • Zonder technische kennis
  • Zonder product
  • Zonder opstartkosten
  • Zonder te adverteren
  • Zonder vooropleidingen

Stappenplan om Snel €2950 Per Maand te Gaan Verdienen

2 Reacties op "De Onterechte Obsessie voor Naamsbekendheid + Alternatieve Tips"

  1. Liz

    says:

    Ik ben op zoek naar literatuur over dit onderwerp. Leidt naamsbekendhied tot een groot winstgevend bedrijf? In welke branche is naamsbekendheid juist een nadeel? Iemand?

  2. Dida

    says:

    Interessant stuk. Voor grotendeels eens met inhoud op enkele stukken na. Niet om arrogant over te komen maar de correcte vorm is mond-tot-mond en niet mond-op-mond. Nu inhoudelijk, ik ben het niet eens met de claim dat naamsbekendheid niet gemeten kan worden. Naamsbekendheid kun je meten door bijvoorbeeld een enquête te houden en gerichte vragen te stellen om te zien of jou bedrijf wordt genoemd ja of nee, ook kun je associatievragen stellen om te zien of jouw bedrijf wordt geassocieerd met datgene waar jij wilt dat het mee geassocieerd wordt. Ook kun je een promotiecampagne houden en alvorens een campagne een nul-meting doen om te kijken waar je staat als bedrijf, vervolgens kun je achteraf na een campagne een 1-meting doen en meten of de campagne effect heeft gehad en wat het effect is geweest.

    Naamsbekendheid staat naar mijn mening ook niet gelijk aan winst. Het gaat er om wat je vervolgens doet met de naamsbekendheid die je hebt om uiteindelijk winst te maken. Daarnaast geef je aan dat naamsbekendheid niet bestaat in bepaalde markten. Die bestaat zeker wel, maar op een andere manier dan dat bij sommige markten gebeurd. Op het moment dat je op zoek bent naar een loodgietersbedrijf, ga je als persoon loodgietersbedrijven vergelijken en de “beste” daar uit pikken, de keuze wordt gemaakt tussen de bedrijven die het meest bekend zijn. Dus ook daar is naamsbekendheid belangrijk.

    Kortom, naamsbekendheid vergroten zal naar mijn mening altijd een onderdeel moeten zijn van je bedrijfsvoering. Ga er alleen niet van uit dat de winst direct zal stijgen als gevolg van een toename naamsbekendheid. Zorg dat je verstandig inspeelt op de naamsbekendheid die je hebt. Je hebt de aandacht van de potentiële klant en wat dan?

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *