Wat Is een Sales Funnel? Betekenis, Excel Template + 3 Tips
In de marketing ontkom je bijna niet aan het begrip ‘sales funnel’. Als je online geld wilt verdienen, is het heel belangrijk dat je zelf op de hoogte bent van wat een sales funnel is. Het liefst maak je er zelf ook een! Als je echter net begonnen bent met online geld verdienen, of niet zo thuis bent in de terminologie, heb je geen flauw idee waar ik het nu over heb.
In dit artikel leg ik je haarfijn uit wat een sales funnel precies is en waarvoor je hem kunt gebruiken. Daarnaast geef ik je een (gratis!) Excel template om je eigen sales funnel te maken. Zo ben je nog beter op de hoogte van je mogelijke klanten en hoe je die het beste kunt converteren naar echte klanten. Lees daarom snel verder!
Betekenis van een sales funnel
Een ‘funnel’ betekent trechter in het Engels. Het is een model dat het proces beschrijft waardoor jouw bezoekers daadwerkelijk klant worden. Dit is een trechtermodel, omdat niet iedereen die op de hoogte is van jouw bedrijf ook daadwerkelijk klant zal worden. Dat herken je vast bij jezelf: als jij op zoek bent naar een nieuwe televisie ga je langs verschillende websites, maar uiteindelijk word je bij één site klant.
Je kunt de sales funnel ook zien als de ‘weg’ die een bezoeker aflegt richting zijn aankoop.
Het begint allemaal met een eerste bezoek aan jouw website, en eindigt met (hopelijk meer dan één) verkoop. Er zijn een heleboel verschillende sales funnels bedacht, met allemaal net iets andere termen, maar ik ga de funnel uit het onderstaande plaatje hanteren en uitleggen.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Bezoekers
Bezoekers zijn de mensen die op een of andere manier met jouw bedrijf in contact zijn gekomen (meestal door de website of sociale media). Deze mensen zijn dus op de hoogte van jouw bedrijf en wat je aanbiedt, maar hebben nog niet per se de intentie om iets te kopen. Dit is dan ook de grootste groep in de sales funnel.
Leads
Leads zijn mensen die interesse hebben in jouw bedrijf. Dit hebben ze bijvoorbeeld laten merken door:
Je hebt nu de contactinformatie van deze leads – dat betekent spammen! Oké, niet letterlijk spammen natuurlijk, maar je wilt wel iets met deze leads doen. Stuur ze regelmatig je nieuwsbrief, neem contact met ze op, houd ze op de hoogte van nieuwe aanbiedingen. Ze hebben dan misschien nog niets gekocht, maar hebben wel interesse.
Prospects
De prospect is een lead die al bijna klaar is voor een aankoop. Je hebt deze mensen al regelmatig gratis content gestuurd, zoals blogs, nieuwsbrieven en webinars. De kans is groot dat ze al van meerdere (gratis) proefproducten hebben geprofiteerd. Op deze manier zijn ze erg dicht bij een daadwerkelijke aankoop.
Klanten
Je weet natuurlijk best wat een klant is, maar voor het overzicht zet ik hem er toch bij. Klanten zijn de mensen die daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan. Daar houdt het proces echter niet op! Je wilt natuurlijk niet dat mensen maar één keer iets bij je kopen – het liefst doen ze dat vaker. Je wilt dus zorgen dat ze nog één stapje verder komen in de sales funnel.
Terugkerende klanten
Uiteindelijk heb je de klanten die op de een of andere manier een band hebben opgebouwd met jouw bedrijf. Ze zijn tevreden over jouw product of dienst, of waarderen jouw service heel erg. Kortom, ze hebben een reden om bij je terug te komen. Dit is heel belangrijk, want als iemand eenmaal klant is geworden, is het niet moeilijk diegene te overtuigen meer aankopen te doen!
Wat heb je nodig om een sales funnel te maken?
Om inzicht te krijgen in hoe de sales funnel voor jouw bedrijf verloopt, is het handig om dit in kaart te brengen met een Excel-grafiek. Je ziet dan heel duidelijk waar de meeste mensen afvallen (bijvoorbeeld in de stap van bezoeker naar lead), dus ook waar de meeste winst voor jouw bedrijf te halen valt.
Uiteraard moet je eerst weten hoe je aan deze data komt. De meeste websitesoftware kan al je bezoekersaantallen bijhouden – maar dan heb je slechts één van de vijf niveaus in de sales funnel. Voor de andere niveaus heb je weer andere software nodig. Ik raad je ten zeerste aan om hiernaar te kijken – met deze software krijg je veel meer kennis over de weg die je klanten afleggen tot hun aankoop.
Voor leads en prospects bestaat bijvoorbeeld emailmarketingsoftware. Deze houdt precies bij welke mensen in een mailinglijst staan, hoeveel mailtjes ze al ontvangen hebben, of ze de links uit de mails geopend hebben, enzovoorts. Kortom, een grote hoeveelheid data die van onschatbare waarde is.
Ten slotte kun je met webshop- en analytics software zien hoeveel aankopen er zijn gedaan en door wie – handig voor de laatste twee stadia. Je hebt deze tools minimaal nodig om een sales funnel te kunnen bouwen. Er zijn nog meer handige tools voor beter inzicht, die we in de tips verderop bespreken.
Zo maak je een sales funnel in Excel + template
In Excel kun je handig en overzichtelijk een sales funnel maken, die er ongeveer zo uitziet als de door ons beschreven afbeelding. Tegenwoordig is het heel eenvoudig om een sales funnel in Excel te ontwerpen. Mocht je echter helemaal niets van Excel afweten, dan kun je ook nog verderop ons template downloaden. Je hoeft dan alleen nog de waarden van jouw sales funnel in te vullen.
Als eerst maak je twee kolommen met data – links het niveau van de sales funnel (bezoeker, lead, prospect, klant, terugkerende klant), rechts het aantal mensen per niveau. Vervolgens selecteer je deze twee kolommen met ieder vijf cellen. Ga nu bovenin Excel naar Invoegen > Grafieken > Watervalgrafiek of aandelengrafiek invoegen > Trechter. Zie ook onderstaande afbeelding:
De gebruikte aantallen zijn slechts voorbeelden.
Je krijgt dan een grafiek die er als volgt uitziet:
Je kunt nu nog de kleuren aanpassen door op de grafiek te klikken en dan op het penseel rechts van de grafiek te klikken. Wat nu het handige is: wanneer je een getal aanpast in de tabel, wordt de grafiek ook gelijk aangepast!
Je kunt je sales funnel dus altijd accuraat houden en grafisch weergeven, zonder telkens een nieuwe grafiek te maken.
Vind je dit te moeilijk? Geen probleem! Klik op onderstaande link om ons sales funnel Excel template te downloaden.
Download hier de sales funnel Excel template.
3 extra tips voor het gebruik van een sales funnel
Je weet nu wat een sales funnel is en hoe je er zelf een kunt maken met je eigen data in Excel. Dat is echter pas het begin, want hoe gebruik je nu precies zo’n sales funnel? Het is één ding om te weten hoe jouw sales funnel verloopt, maar de data gebruiken om meer omzet te genereren is nog een ander verhaal. Gebruik daarvoor onze tips!
Sales funnel tip 1: Analyseer je data en leer ervan
De sales funnel vertelt je waar veel bezoekers afvallen op de weg naar een aankoop. Bekijk de data en ontdek waar het misgaat. Heb je veel bezoekers, maar weinig leads? Dan is het misschien niet duidelijk voor bezoekers waar ze een offerte kunnen aanvragen, of nodig je ze niet genoeg uit om hun contactinformatie achter te laten.
Zijn er wel redelijk wat leads, maar weinig prospects? Dan moet je waarschijnlijk meer tijd steken in je emailmarketing. Je houdt je leads daarmee op de hoogte van aanbiedingen. Denk ook aan meer gratis content, zoals webinars exclusief voor mensen die hun mailadres hebben achtergelaten.
Mis je simpelweg veel bezoekers? Dan moet je werken aan de SEO (zoekmachineoptimalisatie) van jouw site, evenals aan onlineadvertenties. Wanneer jouw website beter vindbaar is in Google, is de kans veel groter dat je meer bezoekers krijgt. Gebruik ook sociale media om jouw vindbaarheid te verbeteren. Je ziet het – met een sales funnel kun je veel verbeteren!
Sales funnel tip 2: Zorg voor microconversies
Heb je ooit gehoord van de ‘foot-in-the-door’-techniek? Deze techniek houdt in dat je bezoekers eerst akkoord gaan met een kleine transactie. Doordat ze al eens ‘ja’ tegen je hebben gezegd, wordt het vervolgens moeilijker om ‘nee’ te zeggen tegen grotere transacties. Met deze techniek kun je jouw sales funnel sterk verbeteren.
Dit is ook wat ik bedoel met microconversies. Eerst laat je een bezoeker akkoord gaan met iets kleins, zoals een offerte aanvragen of een afspraak maken. Het is heel belangrijk dat je gelijk op die eerste afspraak inhoudt. Organiseer bijvoorbeeld een meeting met het team, laat zien dat jullie echt nagedacht hebben over de offerte. De klant vertrouwt jullie dan meer en is meer geneigd om met jullie in zee te gaan.
Sales funnel tip 3: Gebruik extra software
De software die ik eerder beschreef helpt al erg om een sales funnel te maken. Overweeg ook de volgende software als je het nog beter aan wilt pakken:
jasper
says:Hallo, wie is de maker van de salesfunnel die jullie beschreven hebben?