Usability Testing: 4 Tips voor Geld Verdienen met Websites Testen
Er zijn genoeg mensen die ervan dromen om slapend rijk te worden via het internet. En er zijn tal van websites en methodes die je beloven dat je met een paar klikjes bakken met geld kan verdienen. Helaas blijkt uiteindelijk toch echt dat je niets voor niets krijgt, want waarom zou iemand jou betalen om helemaal niets te doen?
Als je dit teleurstellend nieuws vindt, dan heb ik gelukkig ook goed nieuws voor je. Er is namelijk wel degelijk een manier waarop je thuis, vanuit je luie stoel, geld kan verdienen via het internet. Je zal hier wel íets voor moeten doen, maar vergeleken met andere baantjes heb je niets te klagen. Ik heb het over usability testing voor websites. Ik neem het je niet kwalijk als je niet meteen weet wat usability testing is; daar zul je zeker niet de enige in zijn. In dit artikel zal ik je daarom uitleggen wat usability testing precies betekent, hoe je hier geld mee kan verdienen, en waar je daarbij op moet letten. Ik zal dit gaan doen aan de hand van de volgende punten:
Wat is usability testing precies?
Als er iets is wat tegenwoordig niet meer uit ons dagelijks leven is weg te denken, dan is het wel het internet, en daarmee natuurlijk websites. Of het nu gaat om het bestellen van producten of het bijwerken van je social media, veel Nederlanders houden het nog geen kwartiertje vol zonder een website te openen. Dit heeft niet alleen voor extra gemak gezorgd, maar ook voor extra werk.
Als jij jezelf ooit door een slecht ontworpen website heen hebt moeten worstelen, dan weet je hoe ontzettend belangrijk is dat websites gebruiksvriendelijk zijn. Je kan nog zo’n mooi bedrijf hebben opgezet, maar als het bloed, zweet en tranen kost om je website te gebruiken, zul je waarschijnlijk uiteindelijk toch failliet gaan, omdat niemand contact opneemt of een product bestelt.
Vaak hebben IT-specialisten echter té veel verstand van het internet. Doordat zij precies weten hoe alles in elkaar zit, kunnen ze zich niet goed verplaatsen in de gemiddelde internetgebruiker, ofwel de persoon die uiteindelijk de weg moet kunnen vinden op een website. Daarom hebben ze de hulp nodig van leken om hun websites te testen.
Dit wordt usability testing genoemd, en in de basis komt het er dus op neer dat jij een website test voor een bedrijf en daarvoor betaald wordt. Het is de bedoeling dat je op zoek gaat naar fouten, en dat je aangeeft wat volgens jou handiger of overzichtelijker zou kunnen. Hier kan het bedrijf vervolgens de website op aanpassen, zodat ze het grote publiek een goed werkende website kunnen voorschotelen.
Soms moet je achteraf een geschreven rapport of een vragenlijst invullen, maar het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je via je microfoon live commentaar geeft terwijl je op een website aan het doorspitten bent. Meestal moet je een specifieke taak uitvoeren, zoals het zoeken naar een product en het afrekenen daarvan. Je hoeft dan uiteraard niet écht het betalingsproces te doorlopen, en je hoeft dus niets daadwerkelijk te kopen.
“Bedrijven willen niet weten of een IT-er hun site kan gebruiken, maar of iedereen dat kan.”
Meestal wordt usability testing gedaan door zowel experts als gemiddelde internetgebruikers als volledige digibeten (mensen die werkelijk niets van technologie afweten), omdat die verschillende groepen mensen ander typen fouten tegenkomen. Ook als je dus nog maar net weet hoe je je mail moet checken, kan jouw ervaring met een website nuttig zijn voor een bedrijf.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Hoeveel verdien je met usability testing?
Womans hand holding US banknotes
Als je het voorgaande stukje van dit artikel hebt gelezen, dan is er een goede kans dat jij usability testing wel ziet zitten, aangezien het een vrij makkelijke manier is om geld te verdienen, die niet al te veel moeite zou moeten kosten. Er is echter één cruciaal gegeven wat je nog nodig hebt voordat je kan beslissen of usability testing iets voor jou is: wat verdien je er eigenlijk mee? Die vraag snap ik wel, maar ik kan hem helaas alleen in algemene zin beantwoorden. Je kan usability tester zijn voor een heleboel verschillende bedrijven, die ook allemaal heel verschillende beloningen bieden voor het werk dat je als tester doet. Als je écht wil weten wat je bij een bepaald bedrijf verdient, zul je dat zelf moeten uitzoeken. Over het algemeen zal je beloning per test variëren tussen een paar euro en ongeveer tien euro. Veel hoger dan dat is zeldzaam, en als je veel minder verdient, dan raad ik je aan om ander bedrijf te zoeken om voor te werken, want dan word je onderbetaald.
“Ook als je relatief weinig doet, geef je wel je vrije tijd op voor een bedrijf, en daar moet je gewoon netjes voor betaald worden.”
Zoals je kan zien, hoef je dus niet te verwachten dat je slapend rijk kan worden met usability testing. Als je er een beetje goed in bent, is het echter wél een manier van geld verdienen die relatief weinig moeite kost. Hoewel het dus geen alternatief is voor een echte baan, is het naar mijn mening zeker de moeite waard als relatief makkelijke bijverdienste.
Waar moet je op letten bij usability testing? 4 onmisbare tips!
Hopelijk weet je nu of usability testing iets is waar jij in geïnteresseerd bent, maar dat wil nog niet zeggen dat je er ook goed in bent. Als je wilt dat bedrijven je blijven betalen voor je feedback, moet je natuurlijk wel nuttig voor ze zijn, anders zullen ze je in de toekomst geen opdrachten meer geven. Waarom zouden ze je immers betalen voor iets dat ze zelf ook wel hadden kunnen bedenken?
Gelukkig is het geven van nuttig commentaar helemaal niet zo moeilijk, als je maar weet wat je doet. Met dat laatste zal ik je in de rest van dit artikel verder helpen. Ik geef namelijk enkele onmisbare tips, die er (waarschijnlijk) voor zorgen dat jij ook op de lange termijn geld kan blijven verdienen als usability tester. Deze tips zijn:
Tip 1: Durf kritisch te zijn
Als je de website van een bedrijf aan het testen bent, en die website jou daar (via een bedrijf) voor betaalt, dan is die website eigenlijk indirect je werkgever. Veel mensen hebben de neiging om hun werkgever zoveel mogelijk te vleien, omdat ze denken dat ze dan positiever beoordeeld worden. Soms zal dit best positief uitpakken, maar als het aankomt op usability testing moet je dit juist niet doen.
Je kan alles gaan opnoemen wat je goed vindt aan de website, maar voor degene voor wie je die test doet is dat volkomen nutteloze informatie. De eigenaar van de website wil niet weten wat ze allemaal hetzelfde kunnen laten, maar vooral wat er anders moet, en dat is hetgeen waar jij voor wordt betaald.
“Als een bedrijf had willen horen dat ze alles goed doen, dan hadden ze net zo goed hun moeder om haar mening kunnen vragen.”
Leg dus niet de nadruk op wat je goed vindt, maar vooral op wat je minder goed of zelfs slecht vindt. Niemand zal boos worden omdat je te kritisch bent, want dat is precies waar je voor ingehuurd bent. Leg de nadruk op wat je verwarrend vindt, of op dingen die je lastig kunt vinden. Elke irritatie die jij nu weet op te noemen, is een irritatie die de bezoekers van de website later niet meer hebben.
Tip 2: Geef suggesties over wat beter kan
Zoals ik net al even heb uitgelegd, is het van groot belang dat je kritiek durft te geven als tester, omdat een website-eigenaar anders maar heel weinig aan je commentaar zal hebben. Een bedrijf wil aan de hand van jouw commentaar verbeteringen aanbrengen aan hun website, en dat kan alleen als jij ook daadwerkelijk verbeterpunten weet te noemen.
Het soort kritiek dat daar het handigst bij is voor een bedrijf, is opbouwende kritiek. Het is één ding om te zeggen “ik vind dit slecht”, maar het is voor een bedrijf handiger als je daarnaast ook nog suggesties geeft over hoe het beter zou kunnen. Anders kunnen ze wel proberen om het op een andere manier te doen, maar dan weten ze nog helemaal niet of die manier beter zal zijn.
“Het is niet moeilijk om een slechte site te herkennen, maar wel om te zien waaróm een site slecht is en hoe dat vervolgens beter kan.”
Neem bijvoorbeeld de situatie waarin het heel lang duurt om de zoekfunctie te vinden. Je zou dat simpelweg kunnen vermelden, maar je kan bijvoorbeeld ook zeggen dat je de zoekfunctie makkelijker had kunnen vinden als er een vergrootglas-icoontje naast had gestaan, of als de zoekfunctie op een andere plek op de pagina had gestaan.
Uiteraard ben je geen expert, dus wordt er niet van je verwacht dat je de hele site opnieuw voor ze ontwerpt. Het belangrijkste is dat je je kritiek helder uitlegt, dat je niet alleen zegt dát je iets slecht vindt, maar ook vooral waarom je iets slecht vindt. Misschien heb je de directe oplossing dan nog niet eens bedacht, maar je hebt het bedrijf waarvoor je werkt al wel een hele hoop aanknopingspunten gegeven waar ze iets mee kunnen.
Tip 3: Leg duidelijk uit wat je aan het doen bent
Het is één ding om kritisch te zijn, maar die kritiek ook duidelijk overbrengen is weer een heel andere vaardigheid. Als je wilt dat een bedrijf iets aan je kritiek heeft (en dat wil je, als je dit baantje niet wilt verliezen), zul je erg duidelijk moeten zijn over wat je aan het doen bent, anders zullen ze waarschijnlijk heel weinig kunnen met je commentaar.
Een bedrijf heeft niet alleen iets aan je kritiekpunten, maar ook aan je impulsen. Wat trekt er als eerste je aandacht, en waarom klik je op bepaalde dingen? De antwoorden op die vragen kunnen bedrijven gebruiken om bezoekers de juiste kant op te leiden, en ervoor te zorgen dat bezoekers de producten kopen of de pagina’s aanklikken waarvan het bedrijf dat wil.
“Een goede tester legt bij elke muisklik uit waarom hij dit doet.”
Dit kan lastig zijn voor sommigen, omdat je de meeste websites vrij gedachteloos bezoekt. Als je op Facebook inlogt, denken de meeste mensen helemaal niet meer bewust na over waarom ze beginnen te scrollen of op het notificatie-belletje drukken; dit gaat automatisch. Als je een goede tester wil zijn, moet je dus gaan nadenken over waarom je – vaak onbewust – iets doet op een website.
Tip 4: Omschrijf niet álles wat je ziet
Deze tip is vooral handig voor usability testers die via een microfoon moeten uitleggen wat ze aan het doen zijn op een website. Vaak zijn deze mensen bang om stiltes te laten vallen, en daarom omschrijven ze alles wat ze zien op de website die ze aan het testen zijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, al weten de meeste testers dat vaak zelf ook al wel (en komt het meer door de zenuwen).
“Bedrijven huren jou niet in omdat er niemand werkt die kan lezen.”
Je moet natuurlijk wel zeggen wanneer iets écht je aandacht trekt, maar je hoeft niet de site voor te gaan zitten lezen. De eigenaar van de website weet zelf ook al wel wat er op de website staat, en heeft jou niet nodig om dat nog eens uiteen te zetten. Beperk je dus tot enkel de relevante informatie. Het is beter om even een stilte te laten vallen dan je werkgever te vermoeien met nutteloze informatie.