2 Voordelen & 2 Nadelen van Dropshipping
Je kunt er tegenwoordig echt niet meer omheen; we leven in een digitaal tijdperk. Dit heeft niet alleen ons dagelijkse leven, maar ook de economie enorm veranderd. Het feit dat tegenwoordig bijna iedereen wel een smartphone in zijn zak heeft, en iedereen tegenwoordig wel eens iets bestelt via het internet, zorgt ervoor dat er een heleboel nieuwe kansen zijn om geld te verdienen.
Eén van die nieuwe manieren om via het internet geldt te verdienen, is een fenomeen genaamd dropshipping. Misschien heb je deze term al wel eens langs horen komen, maar er is ook een goede kans dat je eigenlijk niet zo goed weet wat deze term precies betekent. Hoe het ook zij, je bent bij dit artikel aan het goede adres. Ik zal je hier namelijk niet alleen laten weten wat de voor- en nadelen van dropshipping zijn, maar ook wat dropshipping exact inhoud. Dat zal ik doen aan de hand van de volgende punten:
Wat is dropshipping precies?
Hoewel dropshipping iets is wat steeds vaker wordt gedaan, is het desalniettemin iets waarvan veel mensen niet helemaal goed weten wat het nu eigenlijk is. Omdat het voor een goed begrip van de voor- en nadelen van dropshipping natuurlijk wel zo handig is als je weet wat dropshipping nu eigenlijk is, zal ik beginnen met een uitleg.
Dropshipping is eigenlijk niets anders dan het runnen van een webshop, maar dan op een iets andere manier dan de meeste webshops. Als jij iets bestelt bij een “gewone” webshop, dan haalt de webshop hetgeen wat jij hebt besteld uit het magazijn, en stuurt het dit artikel per post op. Bij dropshopping gaat dat nét even anders.
Als je aan dropshipping doet, dan heb je namelijk zelf géén voorraad. Je biedt artikelen aan via een webshop, en als iemand dan besluit om iets te kopen, dan koop jij het artikel zelf via een andere webshop of winkel. Zodra jij het artikel binnen hebt, stuur je het door naar jouw klant (of het pakketje gaat rechtstreeks vanuit het pakhuis van jouw leverancier naar jouw klant). Je bent dus eigenlijk een soort tussenpersoon tussen de daadwerkelijke producent/leverancier van het artikel en je klant.
“Net als een makelaar sta je tussen verkoper en koper in.”
Als je deze omschrijving zo leest, dan is het misschien niet meteen duidelijk wat nou het nut van deze hele constructie is. Waarom zou je op zo’n vreemde, indirecte manier spullen willen verkopen, als je het ook gewoon op de ouderwetse manier kunt doen? Toch zijn er diverse webwinkels die aan dropshipping doen, en die hebben daar zeker zo hun redenen voor! Lees daarom vooral de rest van dit artikel als je wilt ontdekken of dropshipping iets voor jou is.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Wat zijn de voordelen van dropshipping? 2 voordelen
Als er geen belangrijke voordelen aan de dropshipping-constructie zouden zitten, dan zou natuurlijk geen enkele webshop ervoor kiezen om via dropshipping te werken. Je kan er dus van uitgaan dat die voordelen er wel degelijk zijn, maar daarmee weet je nog niet wát die voordelen precies zijn. Dat is dan ook wat ik je nu zal uitleggen, door kort stil te staan bij de volgende voordelen van dropshipping:
Voordeel 1: Je hoeft weinig te investeren
Als jij een traditionele webwinkel wilt beginnen, dan zul je een hele hoop geld moeten investeren voordat je ook maar aan je eerste verkochte product toekomt. Als webwinkel heb je natuurlijk geen fysieke winkels nodig, maar je moet wel allerlei producten inkopen die je vervolgens aan je klanten kan aanbieden. Het idee is natuurlijk dat je dit later met winst verkoopt, maar dat kan natuurlijk wel even duren.
Daarnaast is er nog het feit dat je opslag nodig hebt voor al die zaken die je graag wilt verkopen. Ik neem voor het gemak even aan dat je liever niet hebt dat je hele huis vol staat met dozen vol artikelen, dus daar zul je een magazijn of opslaghok voor moeten afhuren. Ook dit is een behoorlijke kostenpost als je een webwinkel wilt runnen.
Je voelt hem vast al aankomen: als je via dropshipping een webwinkel runt, dan hoef je je om al dit bovenstaande niet druk te maken. Je hoeft veel minder investeringen te doen om je zaak van de grond te krijgen, omdat jij je geld pas uitgeeft als een klant ook daadwerkelijk bij jou iets heeft gekocht. Hierdoor heb je dus veel minder startkapitaal nodig om je webwinkel te beginnen.
Eén van de belangrijkste redenen dat ondernemers hun zaak niet van de grond weten te krijgen, is dan ook een gebrek aan startkapitaal. Als je via een traditionele manier probeert om producten aan de markt te brengen, moet je simpelweg een hele hoop uitgaven doen voordat je ook maar een beetje omzet kan gaan draaien, en het kan heel lang duren voor je dit hebt terugverdiend.
“Het aloude gezegde klopt: je hebt geld nodig om geld te verdienen.”
Ik moet er wel nog even bij vertellen dat je natuurlijk wel enkele uitgaven zal moeten maken om je shop van de grond te krijgen. Voor een webwinkel heb je natuurlijk een website nodig, en dat is niet gratis (al wordt het wel steeds goedkoper). Daarnaast wil je ook dat mensen je winkel kunnen vinden, en zal je dus moeten adverteren in Google of op sociale media. Vooral adverteren kan best wel eens vrij duur uitpakken. Enige investering zal dus nog steeds noodzakelijk zijn, maar het is in ieder geval veel minder dan wanneer je een “normale” webshop van de grond probeert te krijgen.
Voordeel 2: Je loopt weinig risico
Dit voordeel hangt een beetje samen met het vorige voordeel dat ik heb besproken, want als je weinig investeringen hoeft te doen, dan loop je natuurlijk automatisch ook minder risico. Wat je niet hebt uitgegeven, kun je immers ook niet verliezen. Je weet natuurlijk nog steeds verre van zeker of je zaak een succes zal gaan worden, maar als dat niet lukt, dan ben je in ieder geval niet je hele vermogen kwijt.
“Bij elke uitgave die je maakt, loop je het risico dat je dat bedrag voorgoed kwijt bent.”
Dat is nogal een voordeel, want door verkeerde keuzes in de bedrijfsvoering zou je anders een heleboel geld kunnen verliezen. Als jij bijvoorbeeld een verkeerde inschatting maakt wat betreft het aantal producten dat je inkoopt, waardoor je vervolgens met een heleboel onverkochte artikelen blijft zitten, dan zul je daar flink verlies op draaien. De kans is dan groot dat je de artikelen onder de kostprijs moet verkopen om nog winst te kunnen maken.
Wat zijn de nadelen van dropshipping? 2 nadelen
Tot nu toe heb ik me alleen positief uitgelaten over dropshipping, en daardoor heb ik je misschien wel een heel positief beeld van dropshipping gegeven. Als jij al staat te popelen om op deze manier een webshop op te starten, dan zou ik je wel aanraden om ook nog even de rest van dit artikel te lezen. Er kleven namelijk ook enkele belangrijke nadelen aan dropshipping, die ik hieronder gaan bespreken. Het gaat om de volgende twee nadelen:
Nadeel 1: Je kunt moeilijk concurreren op prijs
Een belangrijk gevolg van de opkomst van online shoppen, is dat mensen steeds kritischere consumenten zijn geworden. Op het internet is het erg makkelijk om de prijzen van verschillende webshops met elkaar te vergelijken, en daardoor zullen ze er sneller achter komen waar ze een product voor de laagste prijs kunnen krijgen.
Als jij aan dropshipping doet, dan werkt dit in je nadeel. Op deze manier zul je namelijk niet eenvoudig kunnen concurreren op prijs. Als je er eventjes over nadenkt, dan snap je waarschijnlijk zelf al wel waarom dat het geval is. Dit heeft er alles mee te maken dat niet alleen jíj winst moet maken op je verkoop, maar de webshop waar je het item vandaan haalt ook.
Jij betaalt waarschijnlijk iets minder dan de consumentenprijs voor een product, en daarbovenop zul je winst moeten weten te maken. Hierdoor moeten jouw klanten dus al snel meer voor een product betalen dan wanneer ze het ergens anders hadden gekocht. Zodra je klanten dat doorhebben, hoef je natuurlijk niet meer te verwachten dat ze vaker iets bij jou kopen.
Daarnaast moet je natuurlijk ook (als je zelf producten verstuurt) dubbele verzendkosten betalen, één keer wanneer jij het product koopt, en één keer zodra je het opstuurt naar je klant. Dit is een extra uitgave die je moet doorberekenen aan je klanten als je nog winst wilt maken, en ook dit is weer een factor die ervoor zorgt dat jij hogere prijzen moet hanteren dan reguliere webwinkels.
Je zou dit alles enigszins kunnen beperken door je artikelen in te kopen bij een groothandel. Groothandels bieden vaak korting aan ondernemers, en bovendien hoef je als ondernemer vaak geen btw te betalen over deze aankoop. Als je hiervan gebruik wilt maken, is het echter wel belangrijk dat je je op de juiste manier registreert als een onderneming, en netjes je winstbelasting afdraagt.
Daar komt nog bij dat je bij groothandels de grootste kortingen krijgt als je heel groot inkoopt, en dat is nou precies wat je als dropshipper niet kunt of wilt doen. Jij hebt geen voorraden, en je koopt je producten dus één per keer, zodra je een klant hebt. Hierdoor loop je dus een hoop korting mis die grotere webshops wél krijgen. Zij kunnen die korting doorberekenen via een lagere prijs voor hun klanten, en jij kan dat dus niet.
“Grotere webwinkels hebben tal van voordelen die jij niet hebt.”
Nadeel 2: Orders zullen veel tijd kosten
Ik merkte net al even op dat consumenten steeds kritischer worden in het digitale tijdperk, en daar heeft dit nadeel eigenlijk ook wel mee te maken. Het is tegenwoordig steeds gebruikelijker, vooral bij grotere webshops, dat artikelen binnen één werkdag bezorgd worden als je iets bestelt. Koop je nu iets via Bol.com, dan is het morgen al in huis. Hierdoor zijn mensen gewend geraakt aan snelle levering van hun producten.
Dit is iets waar je als dropshipper simpelweg niet tegenop kunt boksen. Doordat jij het product nog moet kopen nadat een klant iets bij jou bestelt, zul je de normale levertijd moeten afwachten, en komt daar vervolgens nog wat levertijd bovenop als jij het product naar de klant stuurt. Hierdoor duurt de levering dus minimaal twee keer zo lang, langer als er ook nog een zondag tussen valt.
“Hoe meer lagen je toevoegt tussen de koper en de verkoper, hoe langer het allemaal duurt.”
Als je vervolgens ook nog eens toevallig niet thuis bent als er een pakketje wordt bezorgd, dan kan het allemaal nog veel langer duren. In het beste geval kun je het gewoon bij je buren ophalen, maar het kan ook zo zijn dat de bezorger het gewoon de dag erna nog een keer probeert, waardoor jouw klant nog een dag extra moet wachten op het product.
Misschien denk je nu: who cares? Ik heb het geld al binnen, en zolang ik het product ook daadwerkelijk lever aan de klant, kunnen ze me niks maken. Ergens heb je daar wel gelijk, maar je klanten zullen wel erg ontevreden zijn met de lange levertijd. Hierdoor kan het voorkomen dat ze slechte reviews van jouw website achterlaten op consumentensites.
Misschien klinkt dat ook niet meteen als een ramp, maar voor een webshop is je reputatie álles. Als mensen een webshop niet kennen, zullen ze vaak eerst even op zoek gaan naar reviews op internet, allereerst om gewoon te kijken of ze wel met een echte, betrouwbare winkel te maken hebben. In tegenstelling tot een fysieke winkel, kan een webshop simpelweg niet bestaan, en alleen je geld willen aftroggelen. Als ze vervolgens overal lezen dat levering ontzettend lang duurt, dan is de kans klein dat ze bij jou iets zullen kopen.
Dit probleem is eventueel op te lossen door de leverancier zelf de bezorging te laten afhandelen. Hiervoor brengen ze helaas vaak wel extra kosten in rekening. De grote spelers kunnen producten veelal in jouw eigen huisstijl leveren aan jouw klanten, dus zij hebben niet door dat het eigenlijk niet uit jouw eigen magazijn komt!