5 Voor- en 4 Nadelen van Air France-KLM Aandelen Kopen + Koers
Iedereen heeft wel eens gehoord van beleggen in aandelen, maar veel mensen gaan nooit over tot het daadwerkelijk beleggen in aandelen. Dit komt waarschijnlijk omdat je niet precies weet hoe het werkt. Bovendien heb je naast allerlei succesverhalen, ook minder goede verhalen over beleggen gehoord. Soms lijkt beleggen ook enorm ingewikkeld. Maar het is minder moeilijk dan het lijkt.
Als je geïnteresseerd bent in beleggen en binnenkort je eerste stappen hierin wilt zetten, dan is dit het juiste artikel. In dit artikel zal ik me focussen op één aandeel, namelijk het aandeel Air France-KLM. Nadat ik kort heb uitgelegd wat beleggen in aandelen is, zal ik meer vertellen over de voor- en nadelen van dit aandeel.
Hoe werkt het kopen van aandelen?
Aandelen worden uitgegeven als een bedrijf wil groeien. De verkoop van die aandelen zorgt ervoor dat de benodigde financiën beschikbaar zijn. Dit wordt gedaan omdat de bank te hoge rentes vraagt van ondernemers. Als er aandelen uitgegeven worden, dan kunnen mensen als het ware een stukje van het bedrijf kopen. Daarmee worden ze aandeelhouder en dus deels eigenaar van het bedrijf.
Veel van de aandelen van grotere bedrijven worden verhandeld op de beurs.
Doordat ze op de beurs verhandeld worden kun je ook aandelen kopen van bedrijven die ergens anders op de wereld gevestigd zijn. Als je erover nadenkt om te gaan beleggen door middel van het kopen van aandelen, dan heb je twee opties: aandelen kopen via een beleggingsfonds of rechtstreeks beleggen.
Bij rechtstreeks beleggen leg je een bepaald bedrag in, waarvoor je aandelen van bijvoorbeeld Air France-KLM koopt. Wil je echter niet al je geld aan dezelfde aandelen wilt uitgeven om een beetje meer diversiteit in je beleggingen te krijgen? Dan kun je ervoor kiezen om te beleggen in een beleggingsfonds.
Als je gaat beleggen in een beleggingsfonds waar bijvoorbeeld aandelen van Heineken, KLM-Air France en BAM in zitten, dan kan je als belegger in dat fonds, zelfs als het slecht gaat in de bouw (en dus met het aandeel BAM) nog een fijn rendement behalen doordat men spreiding heeft aangebracht in de beleggingen.
Hoeveel is een aandeel waard?
Beleggen wordt nooit saai. Iedere dag op de beurs is anders. Wat het zo interessant maakt, is dat de waarde van je aandelen iedere dag verandert. Om te bepalen hoeveel je aandeel waard is, wordt er naar verschillende indicatoren gekeken. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, is een aandeel onbeperkt geldig. Dat betekent dat je het aandeel net zolang mag houden als je wilt, maar dat je het dus ook altijd mag verkopen als je daar behoefte aan hebt. Het is immers iets wat van jou is, wat niemand je kan afnemen (zolang je geen noemenswaardige schulden op andere plekken maakt tenminste).
Hoe mooi klinkt het als je kunt zeggen dat je deels eigenaar bent van een gigantisch bedrijf zoals Air France-KLM!
Hoe kan ik geld verdienen met aandelen?
Maar dat is voor de meeste beleggers niet de primaire insteek bij het kopen van een aandeel. Als aandeelhouder maak je namelijk ook aanspraak op een deel van de winst van het bedrijf. Dit wordt dividend genoemd.
Als het goed gaat met een bedrijf, kun je dus een klein deel van de winst verwachten, omdat de meeste bedrijven dan winsten uitkeren aan hun aandeelhouders. Hoeveel winst dit is, is afhankelijk van het aantal aandelen dat je hebt. Daarnaast wordt het aandeel dat je gekocht hebt natuurlijk ook meer waard op het moment dat het goed gaat met het bedrijf waarin je belegd hebt.
Maar het kan ook de andere kant opgaan. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als het bedrijf financieel in zwaar weer terecht komt. Als er namelijk geen winst gemaakt wordt, dan kan er ook geen dividenduitkering plaatsvinden.
Daarnaast zal de koers van het aandeel dat je gekocht hebt dan (flink) kelderen en dus minder waard worden
De enige manier om al je investeringen kwijt te raken, is als het bedrijf waarvan je aandelen gekocht hebt op de fles gaat. Maar als je enige kennis van zaken hebt en je goed voorbereid gaat investeren, is de kans hierop uitermate klein. Daarnaast heb je als aandeelhouder ook een vinger in de pap als het gaat om hoe de bedrijfsvoering van een bedrijf eruitziet.
Rechten van een belegger
Als belegger heb je bepaalde rechten. Eigenlijk is er kortweg gezegd sprake van twee verschillende soorten rechten. Je hebt als belegger informatierecht en stemrecht. Door middel van deze rechten kun je je invloed laten gelden. Je kunt namelijk mede bepalen wat er gebeurt in het bedrijf waar jij in geïnvesteerd hebt. Beide rechten worden nu kort toegelicht.
Rechten die een belegger heeft: Stemrecht
Ten eerste bestaat er het stemrecht. Op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) legt het bestuur verantwoording af over het beleid dat binnen het bedrijf gevoerd wordt. In dit geval gaat het dus om het bestuur van Air France-KLM.
Als aandeelhouder mag je meestemmen over belangrijke beslissingen aangaande het gevoerde beleid voor de komende jaren.
Als het gaat om stemmen is natuurlijk altijd de vraag wie hoeveel stemmen heeft. Dit is vrij simpel: het aantal aandelen dat je hebt bepaald het aantal stemmen dat je mag uitbrengen: 100 aandelen betekent 100 stemmen mogen uitbrengen.
Rechten die een belegger heeft: Informatierecht
Op de AVA kun je als belegger ook gebruik maken van je informatierecht. Het informatierecht bepaald dat je (vertrouwelijke) informatie in kunt zien als belegger alvorens de AVA begint. Hierdoor kom je als belegger goed beslagen ten ijs op het moment dat de vergadering begint. Zo kun je je van tevoren al een beeld verschaffen over de situatie binnen de onderneming.
Door middel van informatierecht kun je bijvoorbeeld kijken naar:
Door middel van de bovenstaande informatie kun je je informatiepositie als aandeelhouder flink vergroten. Dit is bijzonder handig, zeker als het om veel geld gaat of als je in de toekomst wellicht nog eens geld wilt investeren. Je kunt dan beter inschatten of het geld dat je wilt investeren, wederom goed belegd zou kunnen worden bij bijvoorbeeld Air France-KLM.
5 voordelen van Air France-KLM aandelen kopen/verkopen
Air France-KLM is een mooie onderneming. Er liggen ook mooie kansen voor beleggers in het verschiet die Air France-KLM aandelen willen kopen en verkopen. Daarvoor zijn verschillende redenen aan te wijzen (hier voordelen genoemd). Deze voordelen zal ik hieronder kort schetsen.
Voordeel #1: Air France-KLM wordt gesteund door twee regeringen
Air France-KLM bestaat uit twee luchtvaartmaatschappijen die de handen inéén geslagen hebben: Air France en KLM. Air France komt uit Frankrijk en KLM komt uit Nederland. Zowel de Franse als de Nederlandse politiek hechten veel belang aan een sterke luchtvaartmaatschappij van eigen bodem. Air France-KLM weet zich dus, zelfs in moeilijke tijden, gesteund door beide regeringen.
Voordeel #2: Air France-KLM staat bekend om zijn goede dienstverlening
Air France-KLM staat wereldwijd bekend om zijn goede dienstverlening. Mensen hebben ook een positief gevoel bij het merk, omdat het voor kwaliteit staat. Dit in tegenstelling tot prijsvechters zoals Ryanair of Easyjet. Er zijn zelfs hele bevolkingsgroepen die fan zijn van het bedrijf.
Daarnaast zijn er zelfs mensen die bijvoorbeeld de merchandise kopen, omdat ze idolaat van het merk zijn.
Omdat Air France-KLM bekend staat om de goede dienstverlening, kan het product dat de maatschappij levert ook tegen een kleine premium prijs verkocht blijven worden. Dit is dan weer goed voor zowel de omzet als de winstverwachting; iets wat je als belegger als muziek in de oren moet klinken.
Voordeel #3: Air France-KLM opereert in een groeiende markt
Wereldwijd groeit de economie. Daarnaast komen er ook steeds meer mensen bij op deze aarde. En dat zijn lang niet allemaal arme mensen. In Afrika en Azië is er een steeds grotere groep met een stijgend besteedbaar inkomen. Dit zijn mensen die voorheen niet vlogen, maar nu als klant op de markt komen. Daarmee is vliegverkeer een groeiende markt.
Air France-KLM zal hier de komende tijd nog de nodige vruchten van kunnen plukken. Zeker omdat het bedrijf ook veel intercontinentale vluchten aanbiedt en zo een brug tussen Europa en de rest van de wereld kan vormen.
Voordeel #4: Air France-KLM is op Schiphol zeer actief
Schiphol is één van de drukste luchthavens ter wereld. Het is met recht te zeggen dat Air France-KLM haar thuisbasis op Schiphol heeft. Schiphol wordt vaak bestempeld als ‘the gateway to Europe’. Het is namelijk voor ontzettend veel intercontinentale vluchten een overstappunt voor passagiers.
Door de grote presentie van Air France-KLM op Schiphol kan het bedrijf meeliften op de groei van Schiphol.
Voordeel #5: Intercontinentale vluchten worden minder bekritiseerd
In de media lijkt het soms over niets anders dan duurzaamheid en milieu te gaan. Ook luchtvaartmaatschappijen worden af en toe flink onder vuur genomen. Maar het zijn vooral citytrips (weekendje op en neer naar Barcelona, midweekje Rome) die erg negatief worden neergezet. Vooralsnog worden intercontinentale vluchten minder bekritiseerd.
Een bijkomend voordeel hiervan is dat als mensen iets minder geld gaan uitgeven aan citytrips, ze misschien wel meer geld overhouden voor langere reizen. Dit speelt Air France-KLM enorm in de kaarten. Kritiek op de sector kan dus zomaar een omzetstijging betekenen.
4 Nadelen van Air France-KLM aandelen kopen/verkopen
Helaas zijn er ook een aantal nadelen of potentiële gevaren voor het aandeel Air France-KLM. Deze hebben te maken met de opbouw van het bedrijf, de sector en ontwikkelingen in de wereld.
Nadeel #1: Er is een eeuwige strijd in het bestuur tussen Nederlanders en Fransen
Nederland en Frankrijk zijn sinds de fusie van KLM en Air France al aan het kibbelen over wie er nu precies aan het roer van Air France-KLM moet staan. Om en om is het een Nederlander en een Fransman. Dit is niet per definitie goed voor de continuïteit van het bedrijf. Iets wat beleggers soms ook terecht zorgen baart.
Nadeel #2: De luchtvaart ligt onder een vergrootglas
De luchtvaart ligt als gehele sector onder een vergrootglas. Dit heeft ermee te maken dat de kerosine die een vliegtuig verbruikt, erg vervuilend is voor het milieu. Daarmee draagt de luchtvaart bij aan de opwarming van de aarde. Dit zou veel potentiële passagiers ertoe kunnen bewegen niet meer het vliegtuig, maar bijvoorbeeld de trein te pakken.
Dit zou slecht zijn voor de omzet van Air France-KLM en daarmee voor de koers van het aandeel Air France-KLM.
Nadeel #3: Het aandeel is sterk afhankelijk van de kerosineprijs
Een nadeel dat nooit zal verdwijnen is dat de prijs van een vliegticket voor een groot deel afhankelijk is van de kerosineprijs. En helaas kan Air France-KLM de prijs van kerosine niet werkelijk beïnvloeden. Het blijft dus altijd een onzekere factor die ook sterk samenhangt met de koers die het aandeel Air France-KLM op ieder willekeurig tijdstip heeft.
Nadeel #4: Er dreigen altijd klimaattaksen
Omdat het milieu een steeds belangrijker gespreksonderwerp wereldwijd is, is het niet ondenkbaar dat op afzienbare termijn er een strengere Europese of wereldwijde vliegtaks wordt ingevoerd. Een vliegtaks is een toeslag die betaald moet worden bovenop iedere vlucht.
Dit zou desastreus zijn voor de ticketprijzen en voor de hoeveelheid vluchten die geboekt worden door passagiers.
En het is absoluut niet ondenkbaar dat dit op relatief korte termijn werkelijkheid zal worden. Ook in het autovervoer is er al langer sprake van een beweging richting ‘de vervuiler betaalt’. Overigens zijn er wel meer producten waarin je kunt beleggen die constant scherp in de gaten gehouden worden door de (Europese) autoriteiten.
Hoewel er een aantal nadelen zijn, is het aandeel Air France-KLM nog steeds een mooi aandeel en een relatief veilige belegging in mijn ogen. Daarnaast is het fantastisch om mede-eigenaar te zijn van een zo kolossaal en indrukwekkend bedrijf. Als je meer wilt weten over hoe beleggen werkt, dan raad ik je aan dit artikel te lezen.
Bertus
says:Beste Frank,
Ben een leek op het aandelen gebied, maar wil ivm de lage koers van KLM deze kopen en wel 2500 aandelen x huidige koers en de kosten. Klm wordt gesteund door onze regering maar kan deze ook helemaal onderuit gaan en op de 3euro per aandeel komen! Bij welke bank kan ik het beste een aandelenpakket kopen.
Ik zoek een beetje zekerheid, graag uw reactie..
Met vriendelijke groet,
Bertus Bouman
Eric aandeel
says:3euro gaat niet gebeuren, na bekendmaken miljarden steun begin april gaat het aandeel naar 5,50, niet meelopen, maar bijkopen.
Jannes
says:Is het verstandig dat ik nog meer aandelen ga bijkopen Eric?
Andre
says:Toendertijd had ik graag je mening gedeeld.
Mijn vrg was toen, hoe je het zeker kon weten dat het niet 3.- zou worden.
Nu staat het op 1.27 wat zou je advies NU zijn? waarom ?
Dank.