Zoekmachine Optimalisatie voor Beginners: Deel 6
Hoe usabilty, user experience en content de zoekresultaten beïnvloeden.
Zoekmachines proberen steeds zo relevant mogelijke resultaten weer te geven echter zijn de resultaten niet altijd evenredig met de “beste” website en visa versa
Echter heeft Google en andere zoekmachine wel een goed inzicht wat goed is aan een website en wat niet.
In het algemeen bekeken hebben alle top gerankte website wel het één en ander gemeen met elkaar. In dit artikel gaan we in diepte in over wat de meest belangrijke factoren zijn.
Elke website die in de top 3 staat op een bepaalde keyword heeft steeds het volgende gemeen:
- Makkelijke te gebruiken, navigeren en te verstaan
- Geeft direct relevante informatie weer naar gelang de zoek query.
- Professioneel ontworpen en toegankelijk voor alle moderne browsers
- Levert hoge kwaliteit en betrouwbare content
Ondanks de achterliggende technologie van de zoekmachines, kunnen zij nog steeds geen tekst begrijpen, afbeeldingen bekijken en interpreteren, of video’s bekijken zoals gebruikers dit kunnen. Uiteraard zijn er gegevens die zoekmachines gebruiken om deze te verwerken, deze noodzakelijke gegevens over je website geven een enorm belangrijk inzicht voor de zoekmachine om zo de interactie van de bezoekers te begrijpen. Hierdoor wordt ook eveneens de kwaliteit beoordeeld.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
De impact van gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring
Er zijn slechts enkele variabelen die zoekmachines gebruiken om relevantie te bepalen dit zijn de keywords, links, site structuur, .. echter door link patronen, gebruikers engagement, waarde meters en zoekmachine intelligentie kan bijvoorbeeld een zoekmachine als Google op basis van intuïtie al flink een pak website klasseren.
Gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid zijn geen rechtstreekse factoren die een invloed hebben op je ranking, zij leveren een indirecte bijdrage zodat bezoekers de juiste informatie vinden aan de hand van hun zoekopdracht. Dergelijke actie “meet” Google bijvoorbeeld. Als een bezoeker binnen komt op je website en deze vindt niet de juiste informatie in een oogopslag en gelijk weg klikt, zal Google dit merken en analyseren waarom dit zou kunnen. Enkele problemen die kunnen voorkomen zijn dat de content niet correct geschreven is, te klein is, niet accuraat of zelfs verkeerd, enzovoorts.
Hoe herken je kwalitatieve content ?
Meten is weten: Wanneer een zoekmachine een zoekresultaat weergeeft naar de door jouw opgegeven zoekquery, dan meet zij deze interactie, wanneer je gelijk op de back of terug knop duwt dan geeft dit weer dat dit niet de juiste informatie was die je zocht. Uiteraard wordt dit niet gebaseerd op een gebruiker maar wel op honderdduizenden, zodanig kunnen ze flink wat data verzamelen en deze verwerken.
Zoekmachine intelligentie: IN 2011 lanceerde google de panda update, dit was een aanpassing in het algoritme waardoor men websites anders ging beoordelen. Voor deze update ging Google websites evalueren door deze als mensen te laten interpreteren. De echte testers van Google moesten 1000’en websites bezoeken en aangeven wat goede en slechte kwaliteit was.
Hierna ging Google dat patroon analyseren en verwerken zodanig dat de zoekmachine dit automatisch voor elke website kon beoordelen. Deze update zorgde ervoor dat meer dan 20% van alle websites en flinke daling in de zoekresultaten meemaakten.
Link patronen: Link patronen zijn reeds vanaf de start bekend, iedereen wist dat dit enorm belangrijk was en nog steeds is, echter door de jaren heen is dit wel geëvolueerd. In de vroege jaren hoe meer links hoe beter, gaande weg heeft Google door een paar updates uit te voeren hier een manier op gevonden om deze links te klasseren.
Hoe meer inkomende links van kwalitatieve websites met relevante content hoe beter. Hoe natuurlijker nog beter. Lage kwalitatieve websites zullen altijd nadelig zijn voor je ranking, als je een grootte hoeveelheid aan bv startpagina links naar je website gaat, dan zou ik eens overwegen om je linkpatroon te herbekijken.
Wanneer je je bezoekers creatieve, waardevolle maar kwalitatieve informatie aanbied zal dit steeds ten goede komen voor je positie in de zoekmachines, als ik optimaliseer voor bepaalde projecten en zoekwoorden stel ik mij steeds in de rol van een niet zo slimme bezoeker die iets zoekt op mijn website. Het is mijn bedoeling om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke omgeving te creëren dat de bezoekers nodig hebben.
Lees ook onze andere artikelen:
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 1
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 2
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 3
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 4
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 5
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 6
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 7
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 8
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 9
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 10