Zoekmachine Optimalisatie voor Beginners: Deel 10
Het meten van je Succes
Marketeers zeggen wel eens, alles wat je kan meten kan je verbeteren. Tijdens het proces van je zoekmachine optimalisatie is dit punt essentieel tot succes.
De reden waarom dit zo belangrijk is omdat je ten alle tijden je strategie kan aanpassen waar nodig.
Het bijhouden van je rankings, links en tal van andere factoren zijn dan ook een must voor je optimalisatie proces.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Welk programma gebruik ik ?
Elke website of webwinkel is uniek en heeft zo zijn eigen segment, in principe speelt het geen rol welk programma of software je hier voor gebruikt maar van alle marketeers en bedrijven waarmee ik heb samengewerkt, zal 99 % zeggen dat ze Google Analytics gebruiken.
Google Analytics is niet alleen gratis maar het houdt ook nog eens alle essentiële gegevens bij die je nodig hebt om je project verder te optimaliseren.
In dit artikel spreken we dan ook voornamelijk over de functionaliteiten van Google Analytics, echter houd ik je niet tegen om andere meetinstrumenten te gebruiken.
Welke type bezoekers krijg ik op mijn website ?
Er gaat geen dag voorbij dat ik mijn rapporten binnen Google Analytics bekijk, het is vanzelfsprekend om direct te weten of er problemen zijn, welke type bezoekers ik heb binnen gekregen en/of mijn reclame campagne van de dag voordien wat heeft opgeleverd.
Onderstaande type bezoekers kan je terugvinden op je website:
- Directe bezoekers: Bezoekers die rechtstreeks je URL intypen, bookmarks, Nieuwsbrief links, in principe alle inkomende bezoekers zonder voorgaande trafiek.
- Verwijzende bezoekers: Bezoekers die op je website komen door allerhande links, websites, promotie campagne die gemeten worden
- Organische/zoek bezoekers: Dit zijn de bezoekers die in de zoekmachines een zoekopdracht plaatsen en zo op je website terecht komen.
Als je weet vanwaar je de meeste bezoekers krijgt en vanwaar de minste, kan je gaan kijken of er iets moet aangepast worden in je strategie, moet ik een bepaalde promotie campagne stoppen, moet ik deze verlengen, brengt de campagne wel bezoekers met zich mee, moet ik het budget verhogen om nog meer bezoekers binnen te krijgen, dit zijn allemaal factoren die je aan de hand van deze cijfers kan beoordelen.
Zoekmachine gebonden bezoekers
Google is werelds grootste zoekmachine gevolg door Bing en Yahoo, in de grote lijnen in het zoekmachine optimalisatie proces voor deze 3 zoekmachines hetzelfde, echter zullen er altijd wel elementen of aanpassingen zijn die zwaarder doorwegen in de ene zoekmachine dan de andere.
Elke zoekmachine zal zo zijn eigen bezoekers doorsturen naar je website, echter is het interessant om te weten hoeveel bezoekers je binnenkrijgt via welke zoekmachine, hierna kan je afwegen of het dan interessant is om verder te optimaliseren voor die betreffende zoekmachine.
Situatieschets: Stel, je website trekt maandelijks 100 bezoekers, van deze 100 bezoekers komt er 90% van Google, 6% van Bing en 4% van Yahoo.
Nu weet je dat het best interessant is om je website te optimaliseren voor Google sinds hier 95% van je bezoekers vandaan komen.
Daal je in de rankings in Google maar blijf je stabiel bij Yahoo en Bing, dan weet je dat je een aanpassing aan je strategie dient door te voeren, dit werkt uiteraard ook visa versa.
Uit eigen ervaring is gebleken dat on-page optimalisatie meer doorweegt is zoekmachines als Yahoo en Bing, daarentegen blijkt dan weer dat Google het interessanter vindt dat je meerdere relevante links van tal van websites krijgt. Zo kan je uitmaken waar je je energie dient in te steken en waar er nog plaats is voor verbetering.
Eind noot
Wij gebruiken Google Analytics maar wanneer je nieuw bent in de wereld kan dit wel eens een bom aan informatie geven waardoor je niet goed weet wat ermee te doen.
Wij raden aan om dan ook eens verschillende software te testen, gebruik degene waarbij je je goed voelt en de nodige informatie kan uit interpreteren.
Door dit artikel te schrijven is er een einde gekomen aan de serie zoekmachine optimalisatie voor beginners.
Je kan alle artikels nog eens herlezen via onderstaande links:
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 1
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 2
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 3
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 4
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 5
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 6
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 7
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 8
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 9
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 10