site stats

Zoekmachine Optimalisatie voor Beginners: Deel 7

Populariteit & Links

Voor de zoekmachines zijn links tussen website een manier om te vertellen hoe een zoekrobot nieuwe pagina’s kan ontdekken. Dankzij een ingewikkeld link analyse kan men verbanden leggen tussen gerelateerde pagina’s.

Als we een beetje terug gaan in de geschiedenis van zoekmachines, dan weten de meeste marketeers en andere experts dat in de vroege jaren, links werden aanzien als stemmen voor hun website. Hoe meer inkomende links hoe beter, gaande weg hebben de zoekmachines hun algoritme aangepast om de links te kunnen evalueren en klasseren.

Links zijn uiteraard niet alles op het gebied van zoekmachine optimalisatie maar het is wel een belangrijk puntje waar je de nodige aandacht aan mag besteden.

Door de links kunnen de zoekmachines tal van analyses maken omtrent de populariteit van een website, al dan niet of het spam is, de authority, of het wel een geloofwaardige website is , enzovoorts.

Geloofwaardige websites zullen dan ook meer geneigd zijn om geloofwaardige links binnen te krijgen van website, anderzijds zullen de spammy websites slechts een handvol kwalitatieve links bevatten maar een hele resem aan slechte links.

Link signalen

Vooraleer je begint met je linkbuilding strategie, moet je weten wat juist het effect van een link is en wat deze doet met je website. Het is goed om te weten welk aspect van een link wat juist doet voor jouw website. Onderstaande zijn enkele factoren die zeker van belang zijn.

Populariteit Hoe populairder een website is, hoe beter het is voor je eigen website om hier links van te krijgen. Een website als Wikipedia heeft  honderdduizenden inkomende links, dit wil allicht zeggen dat deze website populair is en van waarde is. Om trust en authority te verkrijgen van de zoekmachines is het dikwijls beter 1 kwalitatieve link van een populaire website te krijgen dan 10 slechte links van spammy websites.

Lokale populariteit Lokale populariteit is eigenlijk niet het gene wat de naam uitstraalt, dit betekend simpelweg dat inkomende links van populaire website van je eigen niche of sector meer waarde hebben dan die van een andere. Als je bv Auto’s verkoop, is het niet interessant om link te krijgen van bijvoorbeeld een tuinier.

Anchor tekst en co-citation Een van de belangrijkste elementen van een link is de anchor tekst, of in gewone taal , de tekst die de bezoeker ziet wanneer je op de link klikt. In het verleden was het zo dat hoe meer links er met een specifieke anchor tekst naar een pagina linken hoe beter. Hierdoor zal je makkelijker resultaten boeken wanneer je wil ranken op een specifiek keywoord.

Tegenwoordig werkt dit minder en is iets dat je niet overdreven moet gaan gebruiken. Zoekmachines checken nu ook vaak niet alleen de tekst van de links zelf (de anchor tekst dus) maar ook de tekst er om heen, wat co-citation wordt genoemd.

Link omgeving Spam links werken dikwijsl in beide richtingen, beter nog spam trekt spam aan, zo simpel is het. Het is dan ook de bedoeling om zo ver mogelijk afstand te nemen van dergelijke websites, deze zullen ten alle tijden een negatief effect op je ranking hebben.

Sociaal delen De Sociale media heeft de laatste jaren een enorme boost gekregen, facebook, twitter en Google+ zijn hier enkele voorbeelden van. Zoekmachines behandelen sociale links anders dan de links van gewone websites. Er is momenteel nog geen gegeven bekend hoe men deze analyseert en kwalificeert, het is wel bekend dat ze van belang zijn voor je website.

Lees ook onze andere artikelen:

Verdien minimaal €2950 per maand vanuit huis

Ontdek hoe je een volledig inkomen verdient op internet…

  • Zonder technische kennis
  • Zonder product
  • Zonder opstartkosten
  • Zonder te adverteren
  • Zonder vooropleidingen

Stappenplan om Snel €2950 Per Maand te Gaan Verdienen

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *