Zoekmachine Optimalisatie voor Beginners: Deel 2
Naar mijn mening is het belangrijkste element van een goede seo strategie de interactie met de bezoekers. Weten hoe de bezoeker op je website komt, wat deze bezoeker heeft ingegeven, combinatie woorden of een volledige zin ? Dit zijn slechts enkele die in mij opkomen wanneer ik de lijnen uitteken voor mijn seo projecten. Het is dan ook terecht om te zeggen dat men niet moet schrijven voor de zoekmachines maar wel voor je bezoekers. Het ideale is uiteraard een combinatie van de twee, echter uit ervaring kan ik zeggen wanneer je voor de zoekmachines optimaliseert en je krijgt bezoekers op je website en hebben hier geen fijne gebruikerservaring bij, dan zie je deze ook voor 99 % niet meer terug.
Hoe gebruiken bezoekers de zoekmachines ?
Er zijn 3 soorten zoekopdrachten die men gebruikt binnen de zoekmachines: actie, informatief en navigatie.
Actie queries zijn opdrachten die men in een zoekmachine intypt wanneer men echt effectief actie wil ondernemen op het internet, ik denk hier bij aan een product kopen in een webwinkel, een reis boeken, een job zoeken, …
Informatieve queries zijn opdrachten die men intypt wanneer men puur iets wil opzoeken of naar informeren. Enkele voorbeelden hiervan zijn bv. een telefoon nummer opzoeken, een adres opzoeken van een bepaalde plaats. Als je creatief te werk wil gaan, kan je eventuele spelling controleren e.d.
Navigatie queries zijn simpele zoekopdrachten die men intypt in de zoekmachine wanneer men puur de website wil bezoeken, zonder achterliggende logica. Of men typt de naam van de website in om zo naar de desbetreffende website te gaan in plaats van deze in te voeren in de browser.
Als ik even luidop nadenk, kan dit bv. gaan bij ING, Facebook, Twitter, …
Het belangrijkste gegeven wat je hier moet onthouden is, dat de zoekmachines een zo relevant mogelijke resultaten wil weergegeven. Pas dit gegeven toe in je zoekmachine optimalisatie strategie en je zal je concurrenten al een stap voor zijn.
Hoe Jacko met 1-2 uur per week duizenden euro’s per maand verdient
Ontdek het beste verdienmodel om een passief inkomen op te bouwen op het internet en dat:
- Zonder technische kennis
- Zonder product
- Zonder opstartkosten
- Zonder te adverteren
- Zonder vooropleidingen
Hoe interpreteert men de zoekresultaten
Het is ondertussen wereldwijd bekend, als men in vele gevallen niet op pagina 1 staat, dat je zo goed als geen bezoekers zal krijgen op je website. Ik bedoel hier niet mee dat er helemaal geen zullen zijn, maar in verhouding met de topposities is dit niet in verhouding.
Aan de hand van onderstaande Google Heatmap kan je zien dat buiten de top 3 resultaten, bitter weinig wordt doorgeklikt naar websites, ik zeg het nogmaals dit gaat niet in alle sectoren zo zijn of bv. ook niet wanneer de top posities geen relevante informatie bieden.
Zoekmachine optimalisatie weetjes
- Zoekmachines zijn enorm populair en groeien nog jaarlijks met bijna 20 %
- Zoekmachines brengt zowel online als offline economische activiteiten met zich mee
- Hoe hoger hoe beter en hoe hoger hoe meer bezoekers
- Een toppositie brengt niet alleen meer bezoekers met zich mee maar straalt ook een bepaalde vorm van vertrouwen uit.
Lees ook onze andere artikelen:
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 1
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 2
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 3
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 4
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 5
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 6
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 7
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 8
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 9
- Zoekmachine optimalisatie voor beginners: Deel 10